10 REGULI pe care operatorii economici din domeniul alimentar trebuie să le respecte cu privire la siguranța alimentelor și COVID-19

1. Siguranța și integritatea lanțului de aprovizionare trebuie menținute

Mai mult ca niciodată, operatorii de pe întreg lanţul alimentar au responsabilitatea menţinerii unui lanţ de aprovizionare integru și sigur, în care consumatorii să aibă încredere, în paralel cu protejarea sănătăţii și siguranţei angajaţilor.

2. Alinierea practicilor de siguranţă a alimentelor la măsurile privind COVID-19

Continuaţi să aplicaţi regulamentele privind siguranţa alimentelor în paralel cu protejatea personalului și a alimentelor. Schimbările din circuitul funcţional de producţie și comercializare trebuie implementate iar personalul trebuie să fie instruit pentru a se conforma cu noile cerinţe privind fluxurile de lucru și de distanţare.

3.Consolidarea bunelor practici de igienă și a procedurilor standard de operare

Aplicaţi măsuri stricte de igienă și sanitaţie și efectuaţi instruiri privind igiena și bolile transmisibile. Operatorii din domeniul alimentar trebuie să fie conștienţi de responsabilitaţile pe care le au privind punerea pe piaţă a alimentelor sigure pentru consum.

4. Menţinerea igienizării eficiente

Curătaţi, igienizaţi și dezinfectaţi mediul de lucru în conformitate cu cerinţele și principiile generale de igienă a alimentelor. Virusul este distrus de detergenţii și dezinfectanţii obisnuiţi. Totuși, pentru a proteja personalul, este necesar să fie introduse operaţiuni de curăţare suplimentare pentru zonele care sunt mai expuse la atingeri, de exemplu: toalete, clanţe, zone din cantine sau zone destinate pauzelor de lucru.

5. Precauţii specifice pentru lucrătorii din domeniul alimentar

Echipamentul individual de protecţie, precum mănușile de unică folosinţă și măștile, poate proteja lucrătorii din domeniul alimentar și poate preveni răspândirea virusului dacă este folosit în mod adecvat. Mănușile si măștile sunt eficiente doar când sunt folosite în combinaţie cu spălarea frecventă a mâinilor. Lucrătorii din domeniul alimentar trebuie să fie instruiţi privind utilizarea corectă a echipamentului individual de protecţie.

6. Îmbolnăvirea la locul de muncă

Personalul lucrător trebuie să raporteze în cel mai scurt timp simptomele cauzate de COVID-19 sau confirmarea bolii și să nu meargă la locul de muncă. Dacă simptomele apar la locul de muncă, persoana trebuie să fie izolată până când este disponibilă asistența medicală. Persoana care a fost în contact apropiat cu o persoană bolnavă trebuie să fie notificată și trebuie să fie luate măsuri adecvate de igienizare.

7. Unităţi de vânzare cu amănuntul

Distanţarea fizică trebuie să fie aplicată atât de către personalul lucrător cât și de către clienţi. Igienizaţi cu atenţie punctele de atingere mai frecvente și suprafeţele care vin în contact cu alimentele. Operatorii din domeniul alimentar trebuie să se adapteze la noile cerinţe ale consumatorilor, să se asigure că alimentele perisabile rămân sigure pentru consum și să evite risipa alimentară.

8. Distribuţia și comerţul electronic

Urmăriţi instrucţiunile și recomandările existente pentru transportul alimentelor vrac și preambalate. Când livraţi alimente cumpărate prin comerţul on-line, curierul trebuie să poarte mânuși și mască, să le schimbe ori de câte ori este cazul și să se asigure că livrarea este realizată integral și în condiţii igienice.

9. Livrarea la pachet; comerțul stradal de alimente

Mentineţi distanțarea fizică. Acolo unde este posibil, desemnați zone de colectare pentru clienţi și oferiţi livrări și plaţi fără contact. Din nou, igiena adecvată este esenţială.

10. În prezent nu există dovezi că alimentele transmit noul coronavirus

Virusul este transmis, în principal, prin contactul de la o persoană la alta. Manipularea, producerea, procesarea și vânzarea alimentelor nu sunt considerate un pericol de infectare cu noul coronavirus.

Sursa: ANSVSA

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal