Chiar daca anul acesta multe magazine au dat startul reducerilor de “Black Friday` (Vinerea Neagra) chiar inainte de inceputul lunii noiembrie, desi “Black Friday` se marca in ultima zi de vineri a lunii noiembrie, InfoCons este alături de consumatori.
Nu uita, indiferent de promoție, ai aceleași drepturi. Un produs redus nu înseamnă și o reducere a drepturilor tale.
InfoCons este alături de tine! Ai încredere, înainte de a cumpăra, informează-te, testează, cunoaște-ti drepturile și numai după aceste etape, cumpără.
Incepand de anul trecut au intrat în vigoare prevederile directivei europene, PE- CONS 83/19 – Directiva 98/6/CE care au introdus articole noi cu privire la reduceri:
`Articolul 6a
(1) Orice notificare de reducere a prețului indică prețul anterior aplicat de comerciant pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preț.
(2) Prețul anterior înseamnă prețul cel mai scăzut practicat de comerciant pentru o perioadă de timp de cel puțin 30 de zile înainte de aplicarea reducerii de preț.`
Vanzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vanzari promotionale) trebuie sa respecte o serie de reguli de fixare si publicitate a preturilor.
InfoCons sfătuiește consumatorii care doresc să achiziționeze produse în perioada Black Friday să:
– monitorizeze timp de 30 de zile prețurile produsului pe care doresc să îl achiziționeze, pentru ca reducerea să fie una reală;
– verifice la momentul achiziției dacă produsul se află pe stoc;
– verifice dacă prețul afișat este integral (conține sau nu TVA);
– fie atenți dacă prețul include și costurile de livrare ale produsului ;
– verifice, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand a fost ales produsul.
Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații:
- Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscala etc);
- Caracteristicile esențiale ale produsului;
- Pretul cu toate taxele incluse;
- Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
- Modalitatile de plata si de livrare;
- Perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
- Durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
- Existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
Perioada de reflecție de 14 zile
În UE aveți dreptul de a returna produsele achiziționate on-line sau prin alte mijloace de vânzare la distanță (prin telefon, prin poștă, de la un comis voiajor) în termen de 14 zile, pentru a beneficia de rambursarea integrală a sumei plătite. Nu aveți nevoie de un motiv special pentru a face acest lucru, e suficient să vă răzgândiți.
Perioada de reflecție de 14 zile nu este valabilă în cazul tuturor produselor. Iată câteva excepții:
- bilete de avion și de tren, bilete la concerte, rezervări la hotel, închirieri de mașini și servicii de catering rezervate pe perioade sau la date determinate
- produse alimentare și băuturi livrate la domiciliu, în mod regulat (ex. de către un lăptar)
- produse fabricate la comandă sau personalizate în mod clar (ex. un costum făcut la comandă)
- înregistrări audio-video sau programe informatice sigilate, precum DVD-urile, pe care le-ați desigilat după primire
- conținutul digital on-line, dacă ați început deja descărcarea sau vizionarea on-line și dacă ați acceptat faptul că vă pierdeți dreptul de a vă retrage din contractul de achiziție odată începută descărcarea sau vizualizarea
- bunuri cumpărate de la persoane fizice, mai degrabă decât de la companii/comercianți
- contractele urgente de reparații și întreținere – dacă sunați un instalator pentru a-l ruga să vă repare un duș, nu puteți anula lucrarea, odată ce ați convenit asupra prețului serviciului.
Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
• fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
• fie prin mentiunile ‘pret nou’, ‘pret vechi’ langa sumele corespunzatoare;
• fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.
“A început febra reducerilor, discounturilor, soldărilor, promotiilor sau cum mai sunt denumite, pentru că nici nu mai știm dacă suntem în fața unei vitrine din România sau Anglia.Oare chiar avem nevoie de produsele respective? Sau doar ne bucurăm că facem o afacere la un preț mic?Este oare o afacere? Să nu uităm că suntem consumatori și toate aceste luminițe și oferte sunt menite să ne atragă doar, doar, mai cumparăm ceva. Ar trebui sa ne gândim dacă avem o nevoie reală și necesară, să facem o evaluare a produsului respectiv și să nu cumpărăm imediat, în urma unui impuls, în fața unui mesaj de tipul ‘doar acum cu 70% mai ieftin’, mai ieftin decât ce era realmente mai ieftin. Cel mai important este să nu uităm să ne uităm pe etichetă și să o citim atent. Nu uita, indiferent de promoție, ai aceleași drepturi. Un produs redus nu înseamnă și o reducere a drepturilor tale. Black Friday, inițial o seară a reducerilor, devine o vineri cam lungă, zile întregi, săptămâni sau chiar o lună. “
Sorin Mierlea – Presedinte InfoCons