La inceputul anilor 1930, productivitatea cunostea o crestere extraordinara, mai ales in contextul aparitiei unor tehnologii moderne, mecanizate si a aplicarii stiintei in materie de productie. Conform celor mentionate in lucrarile publicate de Bernard London, asa – numitul « parinte » al uzurii morale planificate, ironia consta in faptul ca Marea Depresiune (1929 – 1933) a fost generata de insatisfactia a mi lioane de persoane care s-au gasit in situatia de a-si permite sa achizitioneze o multime de bunuri, care insa nu aduceau un plus valoare standardului de viata, ci pur si simplu contribuiau la transformarea productiei intr-un proces total neatractiv si neprofitabil.

Fabricile erau pregatite de a produce cantitati nelimitate de produse, insa nevoia imperioasa pentru dezvoltare era, din perspectiva lui Bernard London, paralizata de un declin al puterii de cumparare. Conform celor mentionate in lucrarea acestuia, schimbarea obiceiurilor de consum a generat distrugerea valorilor referitoare la proprietate si a oportunitatilor de angajare.

Ca si in ziua de astazi, in acea perioada consumatorii inlocuiau produsele vechi cu produse noi din motive care tineau de moda si de a fi la curent. Ei renuntau la case, automobile si alte produse inainte ca acestea sa fie uzate, in majoritatea cazurilor deoarece se considera despre acestea ca sunt perimate.

Pe scurt, esenta planului enuntat de Bernard London pentru obtinerea unei finalitati dorite consta in consemnarea uzurii morale  si a bunurilor de consum la momentul producerii acestora.  Un avantaj la fel de important al crearii unui sistem de uzura morala planificata este, in conceptia lui Bernard London, functia acestuia de a furniza un continuu rezervor nou care se poate  aduce profit bugetului de stat.

Sintetizand prezumatele beneficii pe care uzura morala planificata le-ar aduce societatii, conform celor mentionate de Bernard London in lucrarea “Ending the Depression Through Planned Obsolence` (« Incetarea crizei prin uzura morala planificata »), amintim : aducerea ordinii in haosul existent la acel moment in spatiul economic si social, organizarea si reglementarea oportunitatilor de angajare, reglarea costurilor si a procesului de productie.

Asadar, uzura morala planificata exista inca de acum aproape un secol. Sa ne gandim de doua ori inainte sa achizitionam un produs pentru a preintampina risipa !

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro ), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

FII INFORMAT! IA ATITUDINE! – 0219615

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal