Plătiți TVA-ul în țara în care cumpărați

Dacă faceți cumpărături în UE ca persoană fizică, trebuie să plătiți TVA-ul o singură dată, și anume în țara în care faceți achiziția.

Vă puteți întoarce în țara de origine cu tot ce ați cumpărat, fără să trebuiască să vă opriți la frontieră sau să faceți vreo declarație vamală. Singura condiție este ca bunurile achiziționate să fie pentru uz personal sau familial, nu destinate comercializării.

Rambursări de TVA

Vizitatorii din afara UE pot beneficia de rambursarea TVA-ului pentru bunurile pe care le-au cumpărat pe durata șederii lor în UE, cu condiția ca bunurile respective să fie prezentate la vamă în momentul plecării, în termen de 3 luni de la achiziționarea lor, împreună cu documentele necesare pentru rambursarea TVA-ului. În mod normal, aceste documente sunt pregătite de către vânzător, dar, întrucât sistemul nu este obligatoriu, nu a fost adoptat de toți comercianții. Unele țări stabilesc o valoare minimă a cumpărăturilor care pot beneficia de rambursare.

Cumpărături on-line din altă țară a UE

Atunci când cumpărați produse din altă țară a UE și solicitați livrarea lor în țara dumneavoastră de reședință, se pot aplica anumite reguli speciale. Dacă firma de la care cumpărați are un volum de vânzări în țara dumneavoastră care depășește un anumit plafon, aceasta nu poate percepe TVA în țara în care faceți achiziția.

Ea trebuie să aplice TVA-ul din țara de destinație, cea în care se livrează produsele. Plafonul maxim pentru vânzările transfrontaliere este stabilit de fiecare țară a UE în parte: 35 000 EUR sau 100 000 EUR. Aceasta înseamnă că majoritatea comercianților cu amănuntul care fac livrări în alte țări din UE trebuie să aplice TVA-ul din țara de destinație.

Această regulă nu se aplică pentru produse la mâna a doua, opere de artă, obiecte de colecție sau antichități.

Citește și:

-Excepții de la plata TVA-ului

Accize

Dacă achiziționați on-line, din altă țară din UE, produse din tutun sau băuturi alcoolice, prețul va include accizele. Nu contează cantitatea, nici faptul că aceste produse ar putea fi făcute cadou.

Comerciantul răspunde de plata accizelor datorate în țara UE de destinație.

Prin urmare, trebuie să vă așteptați ca prețul la aceste tipuri de produse să reflecte costul accizei. Dacă prețul este foarte mic, întrebați vânzătorul dacă a plătit accizele, înainte de a face achiziția. În cazul în care vânzătorul nu a plătit accizele, produsele ar putea fi confiscate la vamă sau vi s-ar putea cere să plătiți dumneavoastră accizele. Întotdeauna trebuie să vă asigurați că vânzătorul va achita accizele necesare în țara UE de destinație.

Dacă achiziționați produsele on-line din afara UE, vi se vor percepe întotdeauna TVA-ul, drepturile vamale și accizele.

Excepții: serviciile de telecomunicații, serviciile de radiodifuziune și televiziune și serviciile prestate pe cale electronică

TVA-ul pentru serviciile de telecomunicații, serviciile de radiodifuziune și televiziune și serviciile prestate pe cale electronică se percepe în țara în care locuiți (țara în care sunteți stabilit, în care aveți adresa permanentă sau în care locuiți de obicei) și nu în țara în care cumpărați serviciul. Aceste norme se aplică serviciilor achiziționate atât din interiorul, cât și din afara UE.

Citește și:

-Escrocheriile online

Excepții: alte servicii achiziționate on-line

Când achiziționați servicii on-line de la un comerciant stabilit în UE, plătiți cota de TVA din țara de stabilire a comerciantului. Această regulă se aplică și în cazul în care locuiți într-o țară din UE diferită de cea a comerciantului.

Totuși, există și excepții de la această regulă. Iată câteva excepții frecvente:

  • Serviciile furnizate de un intermediar: TVA-ul se percepe în țara în care are loc tranzacția principală cu intermediarul. Exemplu: proprietara unei case de vacanță din Franța dorește să mute o parte din mobilă la reședința sa din Suedia și îi cere unui intermediar să caute o firmă care să se ocupe de transport. Comisionul intermediarului va face obiectul TVA-ului francez, deoarece serviciul principal (transportul de bunuri dintr-un stat membru în altul) are loc la punctul de plecare.
  • Serviciile asociate proprietăților imobile se taxează în țara în care se află proprietatea. Exemplu: un arhitect stabilit în Franța este angajat să proiecteze o casă în Spania. Încasările arhitectului vor face obiectul TVA-ului spaniol.
  • Transportul de pasageri se taxează în funcție de distanța parcursă. Exemplu: prețul unui bilet de autocar pe traseul Polonia-Germania-Franța va include TVA-ul polonez, german și francez, în funcție de distanța parcursă în fiecare dintre aceste țări. Dacă autocarul trece și prin Elveția, nu se va aplica TVA UE pe această parte a călătoriei, deoarece Elveția nu face parte din Uniune.
  • Serviciile de restaurant și catering (altele decât cele furnizate la bordul navelor, avioanelor sau trenurilor) sunt taxate în locul în care se prestează efectiv aceste servicii. Exemplu: o companie cu sediul la Luxemburg livrează alimente și băuturi pentru un eveniment care se desfășoară la Florența. Compania trebuie să perceapă TVA-ul italian.

Menționăm că această listă nu este exhaustivă.

Excepție: mașinile

Pentru autoturismele noi achiziționate în altă țară din UE, TVA-ul se plătește în țara în care faceți importul și înmatricularea (țara de reședință). Acest regim TVA se aplică și altor mijloace de transport noi, cum ar fi motocicletele mari, ambarcațiunile sau aparatele de zbor.

Sursa: Europa.eu

Citește și:

– Ajută-ne să te ajutăm! Urmează cursul nostru!

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal