Transportul si mobilitatea pasagerilor – Consumul de alcool la volan

Transportul si mobilitatea pasagerilor – Consumul de alcool la volan

Aproximativ 25 % din toate accidentele rutiere mortale din Europa sunt legate de alcool in timp ce aproximativ doar 1 % din toate kilometri parcurși in Europa sunt conduse de catre conducatorii auto cu 0,5 g / l alcool in sange lor sau mai mult . Pe masura ce concentrația de alcool din sange ( BAC ), in corpul conducatorului auto crește, rata de accident , de asemenea, crește . Creșterea ratei de accident, care creste concomitant cu BAC, este progresiva . Comparativ cu un șofer sobru, rata de accident a unui conducator auto cu un BAC de 0,8 g / l ( in continuare limita legala in 3 din 25 de state membre ale UE ) este de 2,7 ori mai mare decat in cazul unui conducator auto sobru . Atunci cand un conducator auto are o BAC de 1,5 g/l rata sau accident este de 22 de ori mai mare decat de cea a unui conducator auto sobru . Nu numai ca rata de accident creste rapid odata cu cresterea BAC , dar si accidentele devin , de asemenea, mult mai severe . Cu un BAC de 1,5 g / l rata de accident pentru accidente fatale este de aproximativ 200 de ori mai mare decat rata de accident pe care o poate avea un coducator auto sobru .

De ce este atat de periculos sa conduci sub influenta bauturilor alcoolice?

Alcoolul diminueaza abilitațile de conducere la toate nivelurile posibile. Activitatea de conducere poate fi imparțita in trei nivele diferite. La cel mai mic nivel sunt sarcinile care se ocupa cu menținerea o viteza corespunzatoare și menținerea curs ( de direcție , accelerare , franare , etc ) . Cele mai multe dintre abilitațile legate de acest nivel, cum ar fi performanța de urmarire , timpii de reacție , și detectarea vizuala , incepe deja sa se deterioreze la un BAC sub 0,5 g / l . Deciziile de nivel intermediar presupun confruntarea conducatorului auto cu situații de trafic concrete. Abilitați legate de acest nivel se divid atenție, capacitați scanare, și , mai mult , in general , de prelucrare de informații . Aceste aptitudini , de asemenea, incepe sa se deterioreze la niveluri foarte scazute de BAC . In cazul celui mai inalt nivel se iau decizii daca ar trebui sa conduca sau nu. Este bine cunoscut faptul ca dupa ce au consumat alcool , controlul de sine devine mai puțin strict și , atunci cand chiar un pic beat , oamenii sunt mai inclinați sa creada ca ei sunt inca in masura de a conduce in siguranța .

Care sunt masurile eficiente?

Problema de conducere sub influenta bauturilor alcoolice nu este noua și de-a lungul timpului s-au luat foarte multe masuri in acest snes . O masura de foarte mare succes a fost introducerea in buzunar a unor dispozitive de testare prin suflare in anii 1970 . In ciuda faptului ca șoferii care consuma alcool acum știu ca pot fi prinși și ca sancțiunile sunt dure  și in ciuda opiniei publice cu privire la conducere sub influenta alcoolului care au schimbat in mod considerabil ( cei mai mulți oameni din Europa in zilele noastre de acord din toata inima cu conducerea autovehiculelor sub influenta bauturilor alcoolice ) , participanții la trafic care au condus sub influenta bauturilor alcoolicesunt inca implicati in aproximativ un sfert din toate accidentele fatale din Europa . Sunt necesare masuri noi și mai bune .

Mai mult, se recomanda:

–          A avea teste de respiratie aleatorii pentru toți conducatorii auto și nu numai pentru conducatorii auto ‘ suspecti ‘;

–          A crește șansa de a fi detectat prin efectuarea de teste de respiratii aleatorii pe marginea drumului ( in special in momente și in locuri in care este de așteptat de conducere bautura );

–          Pentru a avea alcool blocare aprindere instalate in mașinile de infractori grave prima data și toate recidiviști in combinație cu un curs de imbunatațire șofer

–          A avea mai bune campanii publice și programe de educație ( pentru toate grupele de varsta ) bazate pe cercetare științifica;

–          A reduce disponibilitatea de bauturi alcoolice , mai ales pentru tinerii conducatori auto incepatori . Acest lucru poate fi realizat prin ridicarea limitei de varsta pentru cumpararea de alcool și de interzicerea vanzarilor de bauturi alcoolice in stațiile de benzina și cafenele de tranzit.

Efecte asupra capacitați de conducator auto

In conformitate cu o prezentare generala a studiilor efectuate in laboratoare , simulatoare de conducere și vehicule instrumentate , Muscovite și Robinson ajung la concluzia ca cele mai multe competențe legate de activitatea de conducere incepe deja sa se deterioreze la un nivel de BAC la fel de scazut ca 0,2 g / l .

Activitatea de conducere poate fi imparțita in trei sub-sarcini . Primul grup de sub-sarcini include sarcinile de la nivel operațional. Acestea sunt acțiunile care trebuie sa fie efectuate pentru a menține viteza și cursul. Acestea includ direcția , schimbarea vitezelor , accelerarea , franarea , dar și alte acțiuni manuale și mai ales complet automatizate pentru manevrarea și menținerea vehiculului in stare de funcționare optima ( de exemplu, trecerea ștergatoarelor de parbriz ), in timp ce conduceți . Al doilea grup de sub-sarcini include sarcinile la nivel tactic. Acestea sunt doar unele din deciziile pe care o persoana trebuie sa ia atunci cand participa la trafic. Alte aspecte privesc normelor de circulație ( de exemplu, trebuie sa cedeze prioritatea pentru o alta mașina ) și deciziile cu privire la manevrele care includ alți participanți la trafic. Al treilea grup include sarcinile la nivel strategic. Aceste sarcini se fac cu alegerea vehiculului și alegerea rutelor . In acest caz particular, se poate include si decizia pe care un conducator auto trebuie sa o ia daca , si anume daca va conduce sau nu dupa ce au consumat alcool .

Alcoolul afecteaza performanța sarcinilor in toate cele trei niveluri. Cu toate acestea, majoritatea covarșitoare de cercetare care a fost realizat este cu privire la efectele alcoolului are asupra sarcinilor la nivel operațional și la nivel tactic. Pentru nivelul operațional in ceea ce priveste activitatea de conducere, concluziile lor sunt :

Performanța de urmarire incepe sa se deterioreze la un BAC la fel de scazut ca și 0,18 g / l . Reducerile performanța in ceea ce privește menținerea unei distanțe constante in spatele unui vehicul de ( menținandu progrese ) incepe la un BAC de 0,54 g / l, candvehiculul care duce menține o viteza constanta . Cand vehiculul de conducere se schimba viteza , reduceri start performanța la un BAC la fel de scazut ca 0,3 g / l.

Reacțiile la o sarcina de detectare vizuala ( percepția ) in decursul actiunii de conducere incep sa scada in mod semnificativ la un BAC de 0,8 g / l .

La nivel tactic :

Scaderea capacitatii de a diviza atenția intre activitatea de conducere și o alta sarcina incepe in cazul unui BAC intre 0,3 și 1 g / l (in funcție de complexitatea celei de-a doua sarcini). Atunci cand șoferii trebuie sa isi imparta atenția intre conducere și o alta sarcina (de exemplu, avand o conversație cu un pasager), capacitatea incepe sa se deterioreze din cauza alcoolului , iar subiectele tind sa se concentreze pe una dintre cele doua sarcini in detrimentul celeilalte.

Cand BAC crește, șoferii au tendința de a stabili ochii mai mult pe campul vizual central și mai puține mișcari ale ochilor sunt facute in vederea periferica . Sub influența alcoolului , șoferii folosesc mai puține surse in campul vizual pentru a obține informații cu privire la mediul inconjurator , pe care le iau mai mult sa recunoasca și sa raspunda la aspecte care prezinta informații vitale despre mediul lor ( de exemplu, semne stradale ) și se concentreaza atenția asupra aspectelor care apar in domeniul lor centrala de vizibilitate de multe ori la costul de informații periferice

Creșterea numarului de greșeli și de timpii de reacție prelungiti, atunci cand șoferii se confrunta cu o sarcina secundara complexa , chiar și atunci cand cantitați mici de alcool sunt consumate , indica faptul ca alcoolul provoaca prelucrare a informațiilor pentru a fi impiedicata .

Impactul alcoolului asupra performanței unui conducator auto la nivel strategic nu pot fi studiate in simulatoare sau vehicule instrumentate de conducere . Cu toate acestea , in conformitate cu teoria comportamentului planificat ( TPB ), alcool are un impact semnificativ asupra nivelului strategic . TPB afirma ca intențiile sunt influențate de trei mecanisme : atitudini , norme subiective și controlul comportamental perceput ( PBC ) . Atitudini fața de un anumit comportament reflecta gradul de evaluare pozitiva sau negativa fața de persoana a efectua aceasta ( de exemplu, conducerea sub influenta bauturilor alcoolice este un fapt periculos ) . Normele subiective se refera la presiunea sociala perceputa de individ care poate sa se angajeze sau sa nu se angajeze in anumite comportamente. PBC reflecta ușurința perceputa sau dificultatea de a efectua un anumit comportament ( de exemplu, daca vreau, am putea conduce cu ușurința in condiții de siguranța, atunci cand sunt beat ) . Consumul de alcool duce la pierderea auto-controlului și, prin urmare, are un efect asupra PBC. Dupa ce a consumat alcool, un conducator auto este mult mai inclinat sa creada ca el poate conduce cu ușurința in condiții de siguranța atunci cand este beat.

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro ), unica organizatie din România cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

Sursa: www.ec.europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal