Telefonia mobila a fost serviciul cel mai afectat de incidente de securitate in anul 2020

În 2020, deși rețelele de comunicații au fost folosite mult mai intens decât în trecut, stabilind noi recorduri statistice, acestea au dovedit și o creștere a nivelului de securitate și reziliență.  Astfel, numărul incidentelor de securitate cu impact semnificativ a scăzut cu aproximativ 28% comparativ cu 2019, aceste incidente având o durată mai mică și afectând un număr mai mic de conexiuni. Totodată, am constatat că există incidente care s-au produs în repetate rânduri, din aceeași cauză și având impact asupra aceleiași zone geografice. În acest context, atragem din nou atenția asupra interdependențelor domeniilor energie și telecom, iar operatorilor le reamintim că au obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura continuitatea serviciilor și a preîntâmpina materializarea acestor incidente, conform legislației în vigoare”, a declarat Eduard LOVIN, vicepreședintele Autorității.

Conexiuni afectate

Conform notificărilor primite în 2020, șapte furnizori de rețele publice de comunicații electronice sau de servicii de comunicații electronice destinate publicului au înregistrat 575 de incidente cu impact semnificativ asupra securității și integrității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, în scădere cu aproximativ 28% față de 2019. Acestea au afectat, în total, aproximativ 12 de milioane de conexiuni.

În anul 2020 cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative sunt cele de telefonie mobilă şi SMS (5,9 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (4,6 milioane de conexiuni), retransmisia programelor audiovizuale (peste 550 de mii de conexiuni), cel mai puțin afectate fiind cele de internet fix (aproximativ 451 de mii de conexiuni afectate) și telefonie fixă (aproape 400 de mii de conexiuni).

Comparativ cu ceilalți ani, în 2020 se remarcă o scădere semnificativă a numărului de conexiuni afectate în cazul serviciilor de telefonie fixă şi a serviciilor de telefonie mobilă şi SMS. De asemenea, comparând cu anul 2019, se poate observa o scădere semnificativă a numărului de conexiuni afectate în cazul tuturor serviciilor de comunicații electronice (spre exemplu: în cazul serviciului de telefonie fixă scăderea a fost cu 67%, iar în cazul serviciului de internet mobil şi transmisiuni date mobile, cu 56%).

Numărul mediu de conexiuni afectate de un incident în 2020 este de 20.582, în scădere față de 2019 (28.859 conexiuni).

Durata totală a incidentelor raportate în anul 2020 este de 3.339 ore, durata medie a unui incident fiind de aproximativ 5 ore și 48 minute, similar cu cea înregistrată în 2019 (5 ore și 46 minute). Valoarea duratei totale a incidentelor este în scădere față de cea înregistrată în anul 2019, când durata a fost de 4.573 ore.

Distribuția geografică

Din punctul de vedere al ariei geografice afectate în 2020, în 363 din cazuri (63% din numărul total de incidente) a fost afectat un singur județ, iar 4 incidente s-au petrecut la nivel național.

Cele mai afectate din punctul de vedere al numărului de incidente au fost județele Olt (75 incidente), Teleorman (65 incidente), Dolj (58 incidente) și Gorj (57 incidente) și cel mai puțin afectate județe au fost Satu Mare (7 incidente), respectiv Covasna și Botoșani, în cazul cărora au fost raportate câte 8 incidente cu impact semnificativ petrecute în 2020.

Resursele afectate

Din punctul de vedere al resurselor afectate, cele mai multe incidente au afectat mediile de transmisiune, stațiile de bază și controlerele mobile şi echipamentele din noduri de transmisiune.

În cadrul a 13 dintre incidente au fost afectate concomitent mai multe categorii de resurse, producerea acestora având diverse cauze: fie fenomene naturale (cod galben şi portocaliu de vreme severă, vânt puternic, ninsori abundente, viscol), în aceste cazuri multiple categorii de echipamente rămânând fără alimentare cu energie electrică, fie producerea concomitentă a două evenimente distincte.

 

Sursa: ANCOM

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal