InfoCons -InfoCons a realizat un studiu la nivel national avand ca subiect risipa de alimente. Studiul a fost realizat prin completarea de consumatori a unui chestionar care cuprinde 21 de intrebari.
Ca rezultat al completarii acestui chestionar, au rezultat urmatoarele :
32% dintre respondenti au varsta cuprinsa intre 30 -39 de ani, majoritatea fiind de sex feminin (59%), casatoriti (52%), provenind din mediul urban (85%), avand studii postuniversitare/universitare (46%), cu 1-3 membrii in familie (78%), cheltuind lunar pe mancare intre 500-900 ron (39%).
Conform raspunsurilor celor chestionati, principalele cauze pentru care se arunca alimentele sunt: acestea se degradeaza prea repede (26%), se estimeaza eronat cantitatea de alimente care se consuma la o masa (21%), cumparaturi in exces (14%).
Totodata, respondentii considera ca, posibilitatile pe care le au consumatorii pentru prevenirea risipei de alimnete sunt: evaluarea corespunzatoare a necesarului de alimente (19%), efectuarea de cumparaturi conform unei liste de alimente necesare (14%) etc.
Alimentele care ajung cel mai des la gunoi sunt: mancarurile gatite (25%), painea/produse de panificatie (21%), legumele (19%) si fructele (16%).
53% din consumatori arunca intr-o luna sub 10% din alimentele achizitionate iar 22% arunca intre 11 -20 % din alimente.
45% din consumatori isi achizitioneaza produsele de la magazinele de cartier/piata in proportie de sub 15% din totalul cumparaturilor, 59% din consumatori nu colecteaza selectiv deseurile, avand ca motiv major inexistenta unor sisteme casnice de colectare selectiae, insa 92 % din consumatori sunt interesati de colectarea selectiva.
Principalele metode prin care consumatorii considera ca pot reduce cantitatea de deseuri alimentare din propria gospodarie sunt: evaluarea corecta a consumului propriu cu achizitia de alimente corespunzatoare (47%), sisteme de colectare selectiva a deseurilor, care sa includa recipiente separate pentru deseurile alimentare / organice (30% ), achizitionarea unor alimente cu termen de valabilitate crescut (11%).
Tipurile de ambalaje pentru produse preferate de consumatori sunt: hartie (47%), sticla (27%) si plastic (20%), iar din cele recuperate/reutilizate sunt sticla si plastic (34%), orice tip (31%).
Consumatorii sunt interesati de intrebarile din cadrul acestui chestionar si le considera utile in proportie de 86% si doresc sa sa primeasca informatii cu privire la reducerea risipei alimentare prin intermediul mediului online (43%), TV (24%) si a societatii civile (13%).