Trenul are întârziere

Dacă sunteți informat la plecare că veți ajunge la destinația finală cu o întârziere de cel puțin 60 de minute, aveți dreptul la:

  • rambursarea biletului în termen de 30 zile – aceasta poate fi o rambursare integrală sau parțială (care acoperă partea din călătorie neefectuată) și o călătorie înapoi la punctul de plecare inițial, dacă întârzierea vă împiedică să vă îndepliniți scopul călătoriei sau
  • continuarea ori redirecționarea călătoriei în condiții comparabile pentru a ajunge la destinația finală cât mai curând posibil, fără costuri suplimentare sau
  • continuarea ori redirecționarea călătoriei la o dată ulterioară aleasă de dumneavoastră, în condiții comparabile, fără costuri suplimentare. Aceasta include transportul alternativ către destinația finală, atunci când trenul este blocat, iar serviciul suspendat.

Asistență și soluții alternative de transport

Dacă serviciul feroviar are o întârziere la plecare sau la sosire de cel puțin 60 de minute, aveți dreptul la asistență sub formă de gustări și băuturi răcoritoare (proporțional cu timpul de așteptare). De asemenea, aveți dreptul la o cameră de hotel sau la altă cazare – atunci când este posibil din punct de vedere fizic – dacă trebuie să rămâneți peste noapte sau este necesară o ședere suplimentară din cauza întârzierii trenului. Aceasta include dreptul la transport între unitatea de cazare și gară.

Dacă sunteți informat la plecare că trenul dumneavoastră va ajunge la destinația finală cu o întârziere de cel puțin 60 de minute, compania feroviară vă poate permite, la cerere, să vă găsiți propria formulă alternativă de călătorie cu alți furnizori de servicii de transport (feroviar sau de alt tip) care v-ar permite să ajungeți la destinația finală în condiții comparabile. Compania feroviară vă va rambursa costurile suportate.

Totuși, în cazul în care compania feroviară nu vă informează cu privire la opțiunile de redirecționare disponibile în decurs de 100 de minute de la ora de plecare planificată a trenului care are întârziere, aveți dreptul de a căuta o soluție alternativă apelând la alte servicii publice de transport (tren, autocar sau autobuz), fără a cere acordul companiei feroviare. Aceasta trebuie apoi să ramburseze costurile necesare, corecte și rezonabile pe care le-ați suportat pentru a găsi soluții alternative de transport.

Chiar dacă alegeți să vă continuați călătoria în condițiile date sau acceptați propunerea de a folosi un alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinație, ați putea avea dreptul și la despăgubiri, dacă la sosire aveți o întârziere de cel puțin 60 de minute. Rețineți că normele naționale din unele țări ale UE pot prevedea condiții mai favorabile de redirecționare pentru pasageri.

Despăgubiri – întârziere

  • 25 % din prețul biletului, pentru întârzieri între 1 oră și 2 ore
  • 50 % din prețul biletului, pentru întârzieri de peste 2 ore

Nu aveți dreptul la despăgubiri dacă:

  • ați fost informat în legătură cu întârzierea înainte de a cumpăra biletul
  • întârzierea este mai mică de 1 oră, pentru că ați acceptat redirecționarea sau continuarea călătoriei cu un alt serviciu
  • ați optat pentru rambursarea biletului
  • întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare

 

  • Menționăm că normele naționale din unele țări ale UE și/sau termenii și condițiile anumitor companii feroviare pot prevedea condiții de despăgubire mai favorabile pentru călători.

Ia atitudine și cereți drepturile!!!

 

Sursa:  europa.eu