Asigurarea dumneavoastră de sănătate

În UE, stabilirea ţării în care aveţi dreptul la asigurări sociale, inclusiv asigurare medicală, depinde de statutul economic şi de locul dumneavoastră de reşedinţă, nu de naţionalitate. Aflaţi care este ţara în al cărei sistem ar trebui să fiţi asigurat. Nu întotdeauna puteţi alege ţara în care beneficiaţi de asigurare!

Dacă aveţi neclarităţi cu privire la drepturile la asistenţă medicală şi doriţi să aflaţi mai multe detalii înainte de a începe un tratament, nu uitaţi că fiecare ţară din UE dispune de cel puţin un punct naţional de contact care vă poate furniza informaţii despre rambursările la care aveţi dreptul şi eventualele plafoane aplicabile.

Sunt prevăzute condiţii speciale dacă vă aflaţi într-una din situaţiile următoare:

  • Lucraţi într-o ţară şi locuiţi în alta
  • Detaşarea în străinătate pe o perioadă scurtă (<2 ani)
  • Funcţionari publici detaşaţi în străinătate
  • Studenţi, cercetători sau stagiari în străinătate
  • Pensionari
  • Sistemele naţionale de sănătate diferă foarte mult de la o ţară la alta.

Statele membre îşi stabilesc propriile norme cu privire la drepturile la prestaţii şi servicii. De exemplu, dacă solicitaţi îngrijiri medicale în ţara în care v-aţi mutat, este posibil ca preţul să fie diferit în raport cu cel din ţara de origine, chiar dacă serviciile sunt aceleaşi.

Pentru a evita eventuale neînţelegeri sau probleme grave, aflaţi mai multe despresistemul de securitate socială din ţara gazdă sau adresaţi-vă punctului naţional de contact.

Caz real

Aflaţi informaţii despre sistemul de securitate socială din noua ţară

Susanne a lucrat toată viaţa în Germania, iar la pensie s-a mutat în Spania. Pentru că s-a îmbolnăvit, avea nevoie de îngrijiri medicale la domiciliu, dar a trebuit să apeleze la serviciile unei firme private, pentru că sistemul public de sănătate din Spania nu oferă astfel de servicii.

Asigurarea de care beneficia în Germania acoperea parţial îngrijirile la domiciliu, iar Susanne a trebuit să plătească o parte din costuri. Această sumă a fost mult mai mare decât cea pe care ar fi plătit-o dacă ar fi rămas în Germania. Problema s-a datorat diferenţelor dintre sistemele de prestaţii din Germania şi Spania.

Diferenţe privind încadrarea în gradele de invaliditate

Dacă solicitaţi o pensie de invaliditate sau o alocaţie pentru pierderea capacităţii de muncă, este posibil ca fiecare ţară în care aţi lucrat să insiste asupra necesităţii de a vă examina separat. În timp ce una dintre ţări v-ar putea încadra în gradul I de invaliditate, o alta ar putea să considere că sunteţi total apt de muncă.

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

Sursa: europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal