Romania nu are notificata la Comisia Europeana nici o entitate SAL pentru Solutionarea Litigiilor Online

În prezent există cca. 250 de entități ADR din 24 de state membre notificate catre Comisie si inregistrate in Platforma SOL., insa Polonia, România și Spania nu au notificat încă nicio entitate SAL .

Comisia a publicat primul său raport privind funcționarea platformei europene de soluționare a litigiilor online (ODR). Acest site permite consumatorilor care fac cumparaturi sa-si rezolve problemele cu comercianții într-un mod rapid și ieftin prin utilizarea unor sisteme de soluționare extrajudiciară a litigiilor. De la lansarea platformei la 15 februarie 2016, peste 47.000 de consumatori au fost înregistrate plângeri, dintre care mai mult de o treime au avut probleme transfrontaliere și aproximativ 40% din reclamații au fost soluționate în afara platformei prin contact direct între consumatori și comercianți .

În Uniunea Europeana, comercianții online au obligația de a pune pe site-urile proprii un link catre platforma online de soluționare a litigiilor, precum și o adresă de e-mail pe site-ul lor web, care poate fi utilizată pentru a gestiona reclamațiile online prin intermediul platformei. Într-un studiu, publicat și astăzi, Comisia a examinat aproximativ 20.000 de site-uri internet ale comercianților online din UE și a concluzionat că numai 28% dintre aceste site-uri fac disponibilă link-ul platformei de soluționare a diferendelor online, dintre care 85% oferă o adresă de e-mail conform legii.

Foarte multe sesizari au fost clasate din cauza lipsei de răspuns din partea comercianților. Pentru imbunatatirea acestui mecanism Comisia organizeaza dezbateri cu comerciantii magazinelor on-line, primul dezbatere fiind pentru cei care isi desfasoara activitatea in sectoarele de imbracaminte si incaltaminte.

Conform studiului realizat in Romania :

– exista 113 site-uri pe care a fost inserat link catre platforma europeana;

– a fost realizate investitii in valoare de 5,260 milioane euro pentru o piata unica digitala ;

– 12 % din persoane fizice au facut cumparaturi on-line in utlimele 12 luni ;

– 7% – din agentii economici aveau magazine on-line in anul 2016

In cadrul acestui studiu au fost analizate 19.580 magazine on-line dintre care 481 din Romania din care (25 % magazine mici, 41 % medii si 34% mari).

Din site-urile analizate doar 23% aveau postat link catre Platforma Europeana de Solutionare a Litigiilor Online.

85% din site-urile analizate aveau o adresa de e-mail mentionata.

Conform studiului dintre site-urile care au link catre Platforma Europeana, acesta este foarte usor de identificat in comparatie cu restul site-urilor analizate de la nivelul tarilor U.E., acesta fiind postat pe prima pagina a site-urilor.

33% din site-uri au link direct catre Platforma iar 67% hyperlink.

De asemenea conform studiilor realizate de catre SOL , situatia in functie de tara comerciantilor si tara consumatorului este urmatoarea :

Din punct de vedere al procentului de reclamatii inregistrate la nivelul tuturor tarilor membre U.E, situatia este urmatoarea :

Sectoarele care au generat cele mai multe reclamatii sunt :

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal