Consumatorii se confrunta deseori cu probleme diverse cand incearca sa returneze un produs din cauza lipsei de informatii privind drepturile si obligatiile pe care le au cu privire la aceasta tema.

Legislatia romana, vine in intampinarea consumatorilor care achizitioneaza un produs care nu corespunde cerintelor lor, in sensul ca acestia pot returna aceste produse in anumite conditii legale.

In sprijinul acestei afirmatii, in Ordonanta 130 / 2000 – privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta, este specificat ca renuntarea la cumparare este aplicabila doar clientilor persoane fizice.

O alta lege care cuprinde dispozitii in ceea ce priveste returul produselor este si Legea nr. 296 / 2004 privind Codul Consumului, care stipuleaza ca, “in cazul lipsei conformitatii produselor (…) constatate de consumator, acesta are dreptul de a solicita vanzatorului, ca masura reparatorie, repararea sau inlocuirea produselor, in fiecare caz fara plata, cu exceptia cazului in care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionala. `

Pentru a beneficia de posibilitatea de a returna produsele, consumatorii, conform dispozitiilor Legii nr. 449 / 2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, trebuie sa demonstreze ca lipsa conformitatii produsului exista la momentul achizitionarii acestuia.

In schimb, in cazul contractelor incheiate la distanta, reglementate de O.G. nr. 130 / 2000, consumatorul are dreptul de a denunta contractul la distanta, in termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv. Singurele costuri care pot fi suportate de consumator sunt cheltuielile directe de returnare a produselor.

Astfel, in cazul produselor achizitionate online, acestea trebuie sa fie returnate in aceeasi stare in care au fost livrate (in ambalajul original cu etichetele intacte si documentele care le-au insotit).

Sorin Mierlea – Presedinte InfoCons Organizație pentru Protectia Consumatorulu

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!*

*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal