Sorin-Mierlea-InfoCons-Protectia-Consumartorilor

‘Oare de fiecare data cand decidem sa cumparam ceva este decizia noastra? Sau este vorba de o decizie indusa si actioneaza subconstientul?  Oare atunci cand achizitionam un produs suntem convinsi de calitatile acestuia sau intervine influenta mesajele publicitare captate de creierul nostru din anumite publicatii, de la televizor, dupa internet, din cinematografe sau dupa bannerele stradale? Exista probabilitatea sa actionam in virtutea acestor factori si sa luam deciziile de cumparare in functie de impactul mesajului publicitar, chiar daca de multe ori nu avem nevoie de respectivul produs…Si daca totusi ar fi asa,fie ca vorbim de branduri recunoascute sau un, cu promotii mari sau mici, cum alegem in fata unui raft cu zeci de produse similare, diferentiate doar de ambalaje cu un design atractiv?  Publicitatea ne ajuta sau doar ne induce senzatii, necesitati si scopul final este acela de a achizitiona un produs anume ? In acest context, este corect, este moral?

Din punctul de vedere al protectiei consumatorului, cel mai important este ca publicitatea sa se desfasoare in termeni  legali,  sa nu fie vorba de publicitate inselatoare. Trebuie sa urmarim ca informatiile pe care le primim sa fie pe intelesul nostru, iar in ceea ce priveste lizibilitatea, caracterele  sa fie egale, sa nu existe litere prea mici de care sa depinda puterea noastra de decizie.  Este  important ca mesajele sa fie clare, sa nu faca uz de tehnici subliminale sau sa se bazeze pe erori de rationament logic,  sa ne determine ca avem un comportament de achizitionare bazat pe decizii gresite. In cazul publicitatii  inselatoare  ni se transmit  mesaje  care ne pot induce in eroare in luarea deciziilor de cumparare. Un astfel de exemplu il constituie mesajul prin care ni se spune ca oamenii dintr-o incapere sunt 100% non-martieni,  ceea ce poate conduce la ideea ca alte persoane  ar  fi martieni.  In acest mod, chiar daca ni se transmit lucuri adevarate, mesajele la nivel subliminal sunt  false si ne determina sa luam  decizii care nu sunt corecte.

Pentru multe mesaje de acest tip uneori  platim! Suntem abonati la o firma de cablu si in pretul abonamentului platim pentru comunicarea comerciala transmisa la televizor, cumparam reviste si ziare care au reclame,  platim biletul la cinematograf si sub o forma sau alta suntem atacati de mesaje publicitare. In contextul in care platim pentru publicitatea de care avem parte, ar fi indicat sa existe mijloace de informare corecta, fara mesaje mincinoase sau inselatoare. In final, devenind consumatori de mesaje publicitare  trebuie sa stim ce tip de comunicare comerciala consumam, iar daca platim pentru o reclama, aceasta sa respecte legea, concurenta loiala si sa fie corecta. In consumul de publicitate, spre deosebire de consumul de produse, nu avem garantie si nu putem returna ceva atunci cand constatam ca am fost inselati!

Asadar, haideti sa ne obisnuim sa facem  sesizari ori de cate ori constatam ca o reclama  incalca legea publicitatii  si sa luam atitudine! Sa ne  cunoastem drepturile si cand alegem un produs sau serviciu sa ne informam mai bine! Va invit sa vizitati site-urile  www.protectia-consumatorilor.ro   si  www.teste-comparative.ro, iar daca un produs sau o reclama nu sunt conform regulilor, sa luam atitudine si sa intelegem ca daca putem plati pentru reclame si publicitate, putem plati si  pentru a fi membri ai miscarii de protectie a  consumatorului, pentru a deveni si mai buni in a evalua produsele,  serviciile si reclamele  de care avem parte.

Va astept alaturi de noi cu o9atitudine! Puteti considera si acest mesaj, un mesaj publicitar? Daca da, sper sa fie cu un efect favorabil, daca nu macar sa ridice un semn de intrebare  cand cumparam publicitatea, reclama si tot ce inseamna  acest tip de informare.  In societatea actuala  ne-am putem rebrandui cu un slogan in terminologie publicitara, care sa sune  cam asa: consumatori din toate tarile, uniti-va! Astfel am deveni un partener respectat, nu numai in sloganuri uitate pe pereti: clientul nostru, stapanul nostru!

Tastati acum www.protectia-consumatorilor.ro si luati atitudine cu o9atitudine !’

Sorin Mierlea – Presedinte A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal