Colectarea și prelucrarea datelor cu caracter personal

Normele UE privind protecția datelor prevăd că datele cu caracter personal pot fi prelucrate în anumite situații și în anumite condiții:

  • dacă v-ați dat consimțământul (trebuie să fiți informat că vi se colectează date cu caracter personal)
  • dacă prelucrarea datelor este necesară pentru încheierea unui contract, depunerea candidaturii pentru un loc de muncă sau solicitarea unui credit
  • dacă există o obligație juridică pentru prelucrarea datelor
  • dacă prelucrarea datelor este în `interesul dumneavoastră vital’, de exemplu când un medic are nevoie de acces la dosarul dumneavoastră medical dacă suferiți un accident
  • dacă prelucrarea este necesară pentru îndeplinirea unor sarcini de interes public sau a sarcinilor care le revin guvernelor, autorităților fiscale, poliției și altor organisme publice.

Datele personale privind originea rasială sau etnică, orientarea sexuală, opiniile politice, credințele religioase sau filosofice, apartenența la sindicate sau sănătatea nu pot fi procesate decât în cazuri specifice (de exemplu, când vă dați consimțământul explicit sau când prelucrarea este necesară din motive de interes public major, în baza legislației europene sau naționale).

Aceste norme se aplică atât organismelor publice, cât și celor private.

Prelucrarea datelor cu caracter personal

Persoana sau entitatea care gestionează datele este `operatorul de date’. Acesta trebuie să respecte normele UE privind prelucrarea și stocarea datelor cu caracter personal:

  • datele pot fi colectate numai în scopuri legitime clar definite
  • datele care vi se cer nu trebuie să fie excesive
  • datele care vă identifică personal (nume, date de contact) nu trebuie stocate mai mult decât este nevoie
  • trebuie să aveți posibilitatea de a corecta, elimina sau bloca datele incorecte referitoare la dumneavoastră
  • datele dumneavoastră trebuie să fie protejate împotriva distrugerii, pierderii, modificării sau dezvăluirii accidentale ori ilegale.

Dacă se fură, se pierd sau sunt accesate ilegal date sensibile cu caracter personal, altfel spus dacă se încalcă securitatea datelor cu caracter personal, furnizorul trebuie să comunice acest lucru autorității naționale responsabile de protecția datelor. Operatorul de date trebuie, de asemenea, să vă informeze în mod direct dacă există riscuri la adresa datelor personale și a vieții dumneavoastră private ca urmare a încălcării securității acestor date.

Sursă: Europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal