În prezent, este posibil ca persoanelor care fac cumpărături online dintr-o altă ţară europeană să li se refuze vânzarea sau livrarea de produse în ţara de reşedinţă. Anual, 3 milioane de consumatori europeni se confruntă cu acest refuz. Această situaţie apare ca urmare a faptului că obstacolele în calea încheierii de tranzacţii în alte state membre ale UE reprezintă un factor care descurajează societăţile să deservească clienţi în întreaga UE.
44 % din consumatori afirmă că necunoaşterea drepturilor de care beneficiază îi descurajează să cumpere din alte ţări ale UE .
Ce beneficii va aduce consumatorilor legislaţia europeană comună în materie de vânzare?
Consumatorii vor beneficia de acelaşi nivel ridicat de protecţie a drepturilor în toate statele membre şi vor putea să se bazeze pe legislaţia europeană comună în materie de vânzare ca pe o marcă de calitate. De exemplu, vor avea libertatea de a alege măsurile reparatorii atunci când le este livrat un produs defect. Aşadar, aceştia ar putea, de exemplu, să rezilieze contractul sau să solicite înlocuirea, repararea sau o reducere de preţ. În prezent, această posibilitate de a alege nu există pentru marea majoritate a consumatorilor din întreaga UE. Aceste măsuri reparatorii vor fi disponibile şi pentru consumatorii care au cumpărat produse cu conţinut digital, precum muzică, filme, programe informatice sau aplicaţii care sunt descărcate de pe internet. Aceste produse vor intra sub incidenţa legii, indiferent dacă sunt sau nu stocate pe un suport concret, cum ar fi un CD sau un DVD.
Acest nivel ridicat de protecţie a consumatorilor le va conferi consumatorilor încredere să cumpere produse din alte ţări ale UE.
Întrucât legislaţia europeană comună în materie de vânzare va reduce costurile comercianţilor atunci când vând în străinătate, întreprinderile vor fi încurajate să exporte pe mai multe pieţe din străinătate. Aceasta va permite consumatorilor să aibă acces la oferte mai numeroase, mai bune şi mai ieftine. Cumpărătorii online nu ar mai primi mesaje precum `Acest produs nu este disponibil în ţara dumneavoastră` ca urmare a diferenţelor dintre legislaţiile naţionale în materie contractuală. Conform estimărilor, aproape jumătate (44 %) din consumatorii care fac cumpărături online nu sunt siguri de drepturile de care beneficiază. În total, aceşti consumatori ar putea economisi 380 de milioane EUR dacă ar putea efectua cel puţin o achiziţie transfrontalieră online.
Media diferenţelor de preţ pentru bunurile de consum în ţările UE se ridică la aproximativ 24 %. Consumatorii din ţări UE mai mici, precum Malta, Cipru, Republica Cehă, Slovacia şi Slovenia, sunt deosebit de dezavantajaţi de preţurile mai ridicate. Un studiu recent de tip `cumpărător misterios (mistery shopper)`, care a testat ofertele disponibile online privind bunuri de consum populare, a arătat că, în cel puţin 50 % din cazuri, consumatorii ar putea cumpăra produsele din alte ţări ale UE cu cel puţin 10 % mai ieftin. În special consumatorii din Portugalia, Italia, Slovenia, Spania, Danemarca, România, Letonia, Grecia, Estonia, Finlanda, Ungaria, Cipru şi Malta ar beneficia de preţuri mai mici dacă ar face cumpărături în alte ţări ale UE.
Acelaşi studiu a arătat că alegerea produselor este mai limitată în aproximativ jumătate din statele membre ale UE. În majoritatea cazurilor, [Cipru (98 %), Malta (98 %), Luxemburg (80 %), Lituania (76 %), Letonia (72 %), Irlanda (71 %), Belgia (65 %), Estonia (61 %), Portugalia (59 %), Finlanda (58 %), Slovenia (54 %), România (51 %) şi Grecia (51 %)] produsele dintr-un coş cu cele mai populare 100 de bunuri de consum nu erau disponibile on-line pe piaţa internă.
Sursa: Comisia Europeană