Peste 700.000 lei amenzi aplicate operatorilor economici de pe litoral, de către ANPC

De la începutul lunii iulie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a înfiinţat, în perioada estivală, structura pentru protecţia consumatorilor “Comandament Litoral 2019`.
În perioada 3-10.07.2019, Comandamentul – structură subordonată direct Președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și aflată sub coordonarea operativă a Comisarului Șef Adjunct Constanța, Horia Constantinescu – a desfășurat 197 de acțiuni de control, în 182 dintre acestea constatându-se abateri de la prevederile legale în vigoare.
Au fost controlate:
  • 115 unități de alimentație publică
  • 21 de unități de cazare, unități de agreement și sectoare de plajă
  • 35 de unități de comercializare de produse alimentare
  • 26 de unități de comercializare de produse nealimentare
În urma verificărilor, au fost aplicate 308 sancțiuni, din care 181 de avertismente și 127 de amenzi, în valoare de 707.000 lei.
În urma acțiunilor din această primă etapă a activității Comandamentului Litoral 2019 au fost oprite definitiv și retrase de la comercializare produse în valoare de 50.282 lei, au fost oprite temporar de la comercializare produse în valoare de 52.309 lei și a fost oprită temporar prestarea serviciilor a 21 de operatori economici.
Abaterile constatate în timpul verificărilor au fost:
În cazul unităților de prestări servicii de alimentație publică:
  • Nerespectarea condițiilor de depozitare, păstrare și expunere la comercializare a produselor alimentare, depozitarea acestora direct pe paviment, nerespectând condițiile de temperatură impuse de producător (la temperatura mediului ambiant, de exemplu)
  • Nerespectarea temperaturii preparatelor culinare gătite de minimum 60 de grade Celsius
  • Modificarea stării termice inițiale, fără ca operatorul economic să fie autorizat în acest sens
  • Utilizarea de materii prime cu data limită de consum depășită, cu modificări organoleptice, fără elemente de identificare din care să reiasă încadrarea în termenul de valabilitate, în prestarea de activități de alimentație publică, acestea devenind nesigure
  • Comercializarea preparatelor alimentare neprotejate de insect și de praf
  • Utilizarea de ustensile de plastic sau de lemn nerecomandate alimentației publice
  • Existența unităților de alimentație publică pe plajă fără racordare la apă, fără coșuri de gunoi și cu produse expuse contaminării cu praf
  • Existența spațiilor neigienizate de depozitare, vitrine frigorifice cu rugină, fără monitorizarea temperaturii, prezența echipamentelor de gătit fără grafic de schimbare de ulei, absența aparatelor sau plaselor speciale antiinsecte sau țânțari, intersectarea fluxurilor tehnologice în bucătărie, fapt nepermis pentru a împiedica contaminarea preparatelor gătite cu impurități sau praf
  • Prezența meniurilor fără informații privind gramajele produselor, ingredientele cu posibil efect alergen și preparatele din “produs decongelat`
  • Utilizarea cântarelor neverificate metrologic
  • Neafișarea datelor de identificare ale companiei

Citește și:

Safety Gate: Sistemul de alertă rapidă pentru produse nealimentare periculoase

În cazul unităților de prestări servicii nealimentare:
  • Existența sectoarelor de plajă fără respectarea zonei de 30% plajă de nisip fără șezlonguri
  • Existența sectoarelor de plajă fără respectarea numărului de cabine de schimb
  • Nereguli semnalate în camerele de cazare: căzi cu mucegai, lipsa numărului regulamentar de prosoape/turist (3 buc.), lipsa telefoanelor fixe sau a mapelor speciale pentru turiști
  • Deficiențe de informare la recepție: neafișarea tarifelor de mic dejun, a serviciilor suplimentare gratuite și a celor contra cost, a datelor de identificare ale companiei si a orarului de funcționare etc.
  • Deficiențe de informare referitoare la adâncimea piscinei
  • Deficiențe de informare referitoare la regulemantul de funcționare al echipamentelor de joacă pentru copii
  • Lipsa certificatului de clasificare în turism
În cazul unităților de comercializare bunuri alimentare
  • Nerespectarea condițiilor de depozitare, păstrare și expunere la comercializare a produselor alimentare, depozitarea acestora direct pe paviment, nerespectând condițiile de temperatură impuse de producător (la temperatura mediului ambiant, de exemplu)
  • Comercializarea produselor la promoție în afara datei de valabilitate a acesteia
  • Comercializarea de produse alimentare cu data limită de consum depășită
  • Comercializarea de produse fără traducere în limba română a etichetei
  • Lipsa informațiilor referitoare la țara de origine și calitate, în cazul legumelor și fructelor

Citește și:

Intră în joc și află informații utile despre risipa alimentară!

În cazul unităților de comercializare bunuri nealimentare
  • Comercializarea de produse cosmetice în afara termenului de valabilitate
  • Comercializarea jucăriilor fără elemente de identificare și caracterizare, fără licență sau instrucțiuni
  • Comercializarea jucăriilor notificate RAPEX, fără adresă și denumire a distribuitorului/importatorului
  • Lipsa compoziției materialelor, în cazul textilelor sau a pictogramei, în cazul încălțămintei
Devenit tradițional, în perioada vacanțelor de vară, Comandamentul Litoral 2019 are scopul prevenirii şi combaterii practicilor care dăunează vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor şi asigurării dreptului acestora de a fi informaţi.
Cu acest prilej, ANPC îi asigură încă o dată pe cetățeni că supraveghează atent piața, verificând modul în care operatorii economici care activează în România respectă prin produsele și serviciile lor, drepturile consumatorilor.
Sursa: ANPC

Citește și:

Ești asigurat? Cum te-ai asigurat? Ai citit contractul de asigurare?

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal