Parlamentul European: limitarea comisioanelor la plata cu cardul si siguranta platilor online

Comisioanele pe care băncile le cer de la comercianți pentru a procesa plățile cumpărătorilor ar putea fi limitate, conform noilor reguli votate de Parlament joi. Măsuri pentru a asigura și mai mult plățile online, pentru a reduce costurile și a oferi mai multe opțiuni utilizatorilor au fost adoptate într-un vot separat în aceeași zi.

Comisioanele la plata cu cardul îi costă pe comercianții UE peste 10 miliarde de euro pe an, conform datelor Comisiei Europene. Aceste taxe nu sunt foarte clare pentru utilizatorii cardurilor, fiind și diferite de la un stat membru la altul, întrucât nu sunt fixate de lege, ci de autoritățile naționale în domeniul competiției. Comercianții sunt taxați pentru fiecare tranzacție cu cardul, adăugând aceste costuri la prețurile bunurilor sau serviciilor pe care le vând.

Comisioanele: clare și limitate

Comisioanele de serviciu sau de “interschimb` pe care le aplică băncile pentru a procesa tranzacțiile efectuate în scheme de tipul Visa și MasterCard ar putea fi limitate la 0,3% din valoarea tranzacției pentru cardurile de credit și 7 eurocenți sau 0,2% din valoarea tranzacției (suma mai mică), pentru cardurile de debit.

Aceste limite s-ar putea aplica atât plăților interne, cât și celor transfrontaliere în UE și ar putea avea efect la un an după intrarea în vigoare a noilor reglementări. În timp, comisioanele mai mici s-ar putea tranduce în prețuri mai mici pentru utilizatorii de carduri.

Siguranța plăților online

Regulile privind siguranța plăților online, votate de asemenea joi, ar putea fi actualizate pentru a ține pasul cu progresul tehnic, dezvoltările pieței și numărul tot mai mare de plăți efectuate online. Utilizatorii de astfel de servicii ar trebui să primească un set uniform de informații despre, de exemplu, toate comisioanele, termenele de execuție, informațiile de contact și, acolo unde este cazul, ratele de schimb, care ar trebui exprimate clar.

Plățile neautorizate ar putea fi rambursate în termen de 24 de ore de la notificare, iar clienții ar putea fi obligați să suporte pierderi de până la 50 de euro în cazul utilizării ilegale a unor carduri sau echipamente de plată furate sau pierdute.

Costuri mai mici și mai multe opțiuni pentru serviciile de plăți

Un plătitor care utilizează un cont online ar putea avea dreptul să utilizeze programul sau echipamentele pentru plăți puse la dispoziție de o terță parte autorizată, la alegerea sa, iar plățile ar putea fi executate în numele său de către respectivul furnizor, fără taxe suplimentare pentru destinatarul plății.

Furnizorii de servicii de plăți ar putea să fie obligați să facă publice, la cerere, costurile reale ale procesării plăților. Mai mult, limitele pentru comisioanele pentru serviciul de plăți ar trebui incluse în viitoarele reguli UE privind plățile cu cardul și ar trebui să fie aplicate indiferent de echipamentul specific prin care se efectuează plata sau de modalitatea de execuție.

Ce urmează

Parlamentul European a votat amendamentele sale la propunerea legislativă pentru a consolida ceea ce s-a facut până acum, pentru a transmite următorului Parlament. Astfel, noii deputați aleși în mai vor putea decide să nu înceapă de la zero, ci să continue munca depusă în cursul prezentei legislaturi.

Sursa: www.europarl.europa.eu

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro ), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

IA ATITUDINE!  – 021 9615

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal