Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii atrage atentia utilizatorilor care detin sau achizitioneaza servicii de telefonie si internet in cadrul unor oferte prezentate ca avand beneficii `nelimitate` ca operatorii telecom pot impune limite de utilizare a minutelor, SMS-urilor sau datelor prevazute in oferte, depasirea acestora putand conduce la restrictionarea accesului la serviciile respective sau chiar la costuri suplimentare.
Este bine ca utilizatorii sa stie ca ofertele operatorilor telecom promovate ca avand beneficii `nelimitate` contin, adesea, restrictii sau conditii de utilizare, cu scopul de a preveni fraudele sau utilizarea abuziva a serviciilor de voce sau date comercializate de furnizori. Operatorii sunt obligati sa includa informatii despre eventualele restrictii aplicabile in contractele incheiate cu utilizatorii finali, atat in cazul abonamentelor, cat si in cazul cartelelor preplatite.
De exemplu, pentru a reduce riscul fraudelor, operatorii pot restrictiona sau intrerupe accesul la serviciul de telefonie in cazul utilizatorilor care depasesc un consum lunar considerat ca fiind rezonabil, detaliat contractual prin anumite praguri (de exemplu, apeluri lunare de peste 5.000 de minute). De asemenea, operatorii pot limita beneficiile contractuale in situatiile in care traficul lunar de voce efectuat in afara retelei are valori mult mai mari fata de traficul de voce primit din afara retelei, sau pot reduce vitezele de transfer al datelor dupa consumarea unei anumite cantitati de trafic de date (de exemplu, 5 GB).
In plus, pentru a evita utilizarea abuziva, operatorii pot specifica in contract faptul ca serviciile oferite nu pot fi folosite decat pentru nevoile proprii ale utilizatorilor si nu pentru testarea de echipamente, recomercializarea serviciului catre terti ori folosirea unor sisteme automate pentru expedierea de SMS-uri in masa, efectuarea de apeluri sau transferul de date cu scopul obtinerii de profit in cadrul unei activitati comerciale.
In situatiile in care utilizatorii nu respecta conditiile contractuale, furnizorii pot suspenda sau restrictiona serviciile oferite, de exemplu prin blocarea initierii apelurilor pana la finalul lunii de facturare (cu exceptia apelurilor de urgenta), pot rezilia unilateral contractele in vigoare sau pot aplica penalitati ori solicita despagubiri din partea clientilor.
InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.
FII INFORMAT! IA ATITUDINE! – 0219615
Sursa: ANCOM