Noile norme europene lupta impotriva informațiilor care induc în eroare consumatorii si militeaza pentru comercializarea de produse cosmetice mai sigure pe rafturi UE

    Odata cu noile norme europene, produsele cosmetice de pe rafturile magazinelor, atat cele fabricate in UE, cat si cele importate din tari terte, ar trebui să fie pe deplin conforme cu Regulamentul cosmeticelor pentru  asigurarea standardelor de siguranta si pentru o mai bună informare pentru consumatori.

     Este important de stiut ca in categoria produselor cosmetice nu sunt incluse doar produse de machiaj si parfumurile, dar si produse care sunt vitale pentru sanatatea si bunastarea consumatorilor, precum cremele de protectie solara, pasta de dinti si produse de curatare.

    Neven Mimica, comisarul european pentru protectia consumatorilor, a declarat: ‘Incepand cu produsele folosite de zi cu zi, precum pasta de dinti pana la micile produse de lux precum rujul sau aftershave-ul, consumatorii beneficiaza acum de o mai buna protectie, avand la dispozitie informatii clare cu privire la produsele cosmetice pe care le cumpara. Aceste noi norme fac, de asemenea, punerea in aplicare mai usor a legii, aducand o mai mare relaxare consumatorilor in procesul de achizitionare a produselor, dar si increderea acestora in produsele achiziționate.’

    De un grad mai ridicat de incredere ar trebui sa beneficieze atat producatorii, cat si consumatorii. Avand multi lideri in acest sector al pietei, precum si peste 4000 de producatori de fabricanti, industria cosmetic este un bun de pret pentru economia globalizata a Uniunii Europene. Acest sector creeaza, direct si indirect, peste 1.5 milioane de locuri de munca.

    Cele mai importante modificări introduse de Regulamentul Cosmetice adoptat de către Consiliu și Parlament în 2009 includ:

–       Sporirea gradului de siguranta pentru produsele cosmetice: In ziua de astazi, producatorii trebuie sa  urmeze cerinte specific in procesul de fabricare a unui produs, fiind obligati sa furnizeze un raport de siguranta inainte de plasarea produsului pe piata.

–       Introducerea notiunii de: “persoana responsabila`: Numai produsele cosmetice pentru care o persoana fizica sau juridica este desemnata in cadrul Uniunii Europene ca “persoana responsabila` pot fi introduce pe piata. Noul Regulament privind Produsele Cosmetice permite identificarea exacta a persoanei responsabile si subliniaza clar obligatiile acesteia. Persoana responsabila trebuie de asemenea sa pastreze dosarul de informații despre produs, inclusiv evaluarea sigurantei produsului, disponibil și actualizat, in cazul unei inspectii venite din partea autoritatilor nationale de supraveghere a pietei.

–       Notificarea centralizata a tuturor produselor cosmetice plasate pe piata Uniunii Europene: Producatorul va trebui sa notifice produsul sau o singura data – prin intermediul Portalului European de Notificari ale Produselor Cosmetice. Informatia stocata in acest portal va permite personalului competent din cadrul autoritatilor specializate pentru a accesa compozitia acestor produse in termen de cateva secunde, in caz de accidente, si de a avea acces facil la informatii privind toate produsele cosmetice gasite pe piata Uniunii Europene in vederea realizarii scopului de supraveghere a pietei.

–       Introducerea raportarii a unor reactii adverse grave: o persoana responsabila va avea obligatia de a informa autoritatile nationale cu privire la reactiile adverse nedorite. Autoritatile vor strange, la randul lor, informatii de la utilizatorii produselor si specialistilor in domeniul medical, si vor fi obligate sa impartaseasca informatia colectata cu celelalte state membre ale Uniunii Europene.

–        Noi reguli pentru utilizarea nanomaterialelor in produsele cosmetice: Colorantii, conservantii si filtrele UV, inclusiv cele care sunt nanomateriale, toate acestea trebuie sa fie autorizate in mod explicit. Produsele care contin alte nanomateriale in afara de cele restricționate de Regulamentul privind Produsele Cosmetice, vor face obiectul unei evaluari complete de securitate la nivelul UE, in cazul in care Comisia considera ca are motive de ingrijorare. Nanomaterialele trebuie sa fie etichetate in lista de ingrediente facandu-se mentiunea cuvantului ‘nano’ intre paranteze dupa denumirea substantei, de exemplu, ‘dioxid de titan (nano)’.

–       In plus, un nou Regulament al Comisiei adoptat in data de 11.07.2013 stabileste criterii comune in materia produselor cosmetice: Producatorii care doresc sa sustina o afirmatie privitoare la produsul comercializat, de exemplu, ’48 de ore eficienta` pentru deodorante, vor trebui sa urmeze sase criterii comune: respectarea legii, veridicitatea, suportul probatoriu, onestitatea, corectitudinea si deciziile luate in cunostinta de cauza. Autoritatile nationale competente vor fi in masura sa verifice reclamatiile impotriva acestor criterii.

Sursa: http://ec.europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal