InfoCons în parteneriat cu Federația Consiliul Național al Dizabilității din România lansează Programul de Consiliere, consultanță și acces la informație și reprezentare, destinat persoanelor cu dizabilități din România. În cadrul acestui Program, persoanele cu dizabilități vor avea la dispoziție numărul scurt 021 9615, număr de telefon cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele. Totodată, acestea pot depune o sesizare prin poștă la C.P.4, O.P.4, sector 3, București, sau la adresa de e-mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro.

Programul se desfășoară sub egida Campaniei Naționale `Și eu sunt cetățean european cu o9atitudine și am drepturi!`

Programul de Consiliere, consultanță și acces la informație și reprezentare, destinat persoanelor cu dizabilități din România se lansează astăzi, 1 Martie 2016, marcând începutul lunii martie, dedicată drepturilor consumatorilor și implicit a Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, sărbătorită pe 15 martie.

`Pentru a preveni bulversarea consumatorilor, în condițiile în care pe teritoriul României sunt foarte multe autorități ce au în atribuții Protecția consumatorului, lansăm acest program pentru a avea un sprijin direct în acest domeniu. Fiecare dintre noi putem să facem, trebuie să facem ceva concret în primul rând prin a lua atitudine și a ne transforma dintr-un consumator pasiv în unul activ, pentru că avem drepturi: dreptul de a fi informați, dreptul de a alege în cunostință de cauză, dreptul de a face o sesizare`

a explicat Sorin Mierlea, președintele InfoCons.

`Pot să susțin necesitatea acestui proiect printr-un exemplu propriu. În urmă cu câteva luni am trăit o experiență regretabilă pe aeroportul din Baia Mare, iar la două zile de la acest eveniment am fost la un pas de accidentare pe aeroportul din Satu Mare. Ambele aeroporturi nu dețin scaunul special de îmbarcare și debarcare a persoanelor cu dizabilități. Angajații aeroportului din Satul Mare au improvizat un astfel de scaun. În timp ce eram pe treptele avionului s-a deschis centura acelui scaun improvizat. Angajații aeroportului, prin efort maxim, au evitat alunecarea mea în gol. Am facut o sesizare către forurile pe care eu le consideram competente, iar urmarea o puteți anticipa cu toții: sesizarea a fost redirecționată pentru soluționare. În decurs de patru luni am primit mai multe răspunsuri, unele dintre ele ridicole, ceea ce mi-a produs sentimente de frustrare pentru ca mi-au fost încălcate drepturile, iar situația nu se schimbă. Este necesar Programul de Consiliere, consultanță și acces la informație, destinat persoanelor cu dizabilități`

a declarat Daniela Tontsch, președinta Consiliului Național al Dizabilității din România.

Asociaţia Nevăzătorilor din România (ANR), în numele celor o sută de mii de cetăţeni cu dizabilitate vizuală gravă, accentuată şi medie din ţara noastră, susţine şi se angajează să promoveze proiectul realizat împreună cu organizaţiile partenere din Consiliul Naţional al Dizabilităţii din România (CNDR) şi cu Asociaţia Infocons, proiect de asigurare deplină a accesului persoanelor cu dizabilităţi, în calitatea lor de consumatori, la informaţia de profil şi la protecţia deplină în materie. ANR, aflată la originea parteneriatului comunităţilor de persoane cu dizabililtăţi cu Infocons, înţelege importanţa acestei teme sensibile din cauza modului deosebit de acces la informaţie a diferitelor tipuri de dizabilitate umană: preponderent auditiv şi tactil pentru nevăzători, vizual pentru surzi, cu semne mărite pentru slabvăzători, prin imagini şi texte uşor de înţeles pentru dislexici şi pentru deficitul de intelect. La toate acestea, se adaugă modurile mult diferite în care trebuie practicate şi acordate serviciile nu numai categoriilor de dizabilitate menţionate, ci şi dizabilităţii fizico-motorii, unde sunt cerute, în regimul deplasării şi al mobilităţii, intervenţii deosebit de complexe şi delicate.

Tudorel Tupiluși, președintele Asociaţiei Nevăzătorilor din România menționează:

`Numărul de telefon gratuit 021/9615 de la care orice apelant cu dizabilităţi poate obţine informaţii privind drepturile sale de consumator şi drepturile umane specifice în genere, este o inițiativă remarcabilă a InfoCons, demnă de cele mai înalte aprecieri. Faptul că acest număr de apel va fi dublat de o adresă de e-mail în scop similar, merită aceeaşi consideraţie. Totodată, Infocons urmează să acorde, în urma solicitărilor prin mijloacele prezentate, asistenţă şi consiliere, inclusiv juridică, în cazurile de discriminare sau de obstrucţionare a persoanelor cu dizabilităţi în condiţia lor de consumatori. Este un act de apărare şi promovare a autonomiei, a independenţei fiecărui cetăţean în contextul relaţiilor cu persoane juridice din domeniul serviciilor. ANR apreciază că, în acest fel, se evită birocraţia, eforturile inutile la care poate fi supus un cetăţean cu orice fel de handicap şi, confuzia produsă de numărul mare de entităţi care se ocupă, chipurile, de sprijinirea consumatorilor şi soluţionarea sesizărilor, reclamaţiilor etc. În acelaşi timp, este de notat intenţia evitării recursului la instanţă şi dorinţa de mediere specializată din partea Infocons, o organizaţie care a reacţionat deosebit de prompt şi pozitiv la apelurile asociaţiilor persoanelor cu dizabilităţi din CNDR şi care, la rândul ei, a venit cu demersuri noi. Este, din toate punctele de vedere, un exemplu de cooperare în nobila misiune de egalizare a şanselor pentru toţi, în modurile particulare impuse de realitate, de eliminare a marginalizării, a obstrucţiilor cu sau fără intenţie, a discriminării, a subestimărilor de tot felul. Participăm cu toţii, beneficiarii şi furnizori, într-un cuvânt, parteneri, la un act de progres în sfera demnităţii umane.`

Asociația Națională pentru Copii și Adulți cu Autism din România este prima asociație de părinți înființată în România. Încă din 1991, ANCAAR vine în întâmpinarea problemelor cu care se confruntă persoanele cu TSA în cadrul societății civile.

`Considerăm că InfoCons, Organizație pentru Protecția Consumatorilor își poate aduce aportul în sprijinirea persoanelor cu TSA prin măsuri proprii. Astfel, se consideră ca fiind necesară o linie specială pentru persoanele cu dizabilități. Această linie poate deservi ca mijloc de obținere de informații despre modul în care se poate depune o reclamație sau sesizare. De asemenea, InfoCons poate primi sesizările cu privire la nereguli în structurile frecventate de acestea. Și persoana cu dizabilități este un consumator, un individ care are o voce și o atitudine. Trebuie să le oferim posibilitatea să-și exercite drepturile și să se exprime.

Este absolut necesar ca persoanele cu dizabilități, prin intermediul acestei linii speciale să interacționeze cu personal avizat, pregătit pentru a comunica și acționa coresunzător`

a declarat Georgeta Crișu, președinta ANCAAR.

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal