Litoralul românesc este sigur – Zero toxiinfecții alimentare – principalul obiectiv a fost îndeplinit

Sâmbătă, 22.08.2020, la Costinești, în prezența președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) dr. Robert CHIOVEANU și a reprezentanților din cadrul Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Constanța, a fost prezentat bilanțul activității Comandamentului Sezon Estival 2020.

Principalul obiectiv al acțiunilor întreprinse de inspectorii sanitari veterinari şi pentru siguranţa alimentelor care au activat în cadrul Comandamentului, respectiv protejarea sănătăţii publice a fost atins: nu s-au înregistrat suspiciuni sau episoade de toxiinfecții alimentare care să pună în pericol sănătatea publică.

ANSVSA supraveghează în permanență operatorii din industria alimentară, prin derularea activităţilor specifice, pentru a asigura cetăţenilor un comerţ cu alimente sigure, contribuind la protejarea sănătăţii publice și implicit, la desfășurarea unui turism sigur.

În contextul pandemiei COVID 19, începând cu luna iunie, premergător deschiderii sezonului estival, activitatea inspectorilor sanitari veterinari s-a concentrat pe îndrumarea operatorilor economici prin oferirea de informații privind instrucțiunile tehnice, normele și recomandările prevăzute de ghidurile europene și actele normative stabilite la nivel național, pentru reluarea activității și asigurarea funcţionării şi integrităţii lanţului alimentar.

Ca urmare a instrucțiunilor tehnice comunicate de inspectorii sanitari veterinari și pentru siguranța alimentelor, s-a constatat că marea majoritatea a operatorilor economici respectă condițiile de siguranță și sănătate publică.

ANSVSA va sancționa toți operatorii economici care nu respectă normele privind prevenția apariției riscului și a pericolelor privind siguranța alimentară.

SINTEZA ACTIVITĂŢII COMANDAMENTULUI SEZON ESTIVAL 2020

Odată cu deschiderea Comandamentului Sezon Estival 2020, medicii veterinari oficiali au demarat activități de verificare privind modul în care operatorii din industria alimentară au respectat condiţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind producerea, prelucrarea, depozitarea, transportul şi comercializarea produselor alimentare în unitățile de alimentație publică de pe litoral.

Astfel, în perioada 13.07-22.08.2020 au fost verificate 1.341 de unități de alimentație publică: 117 baruri, 2 café baruri, 18 snack baruri, 42 de braserii, 105 unități tip bufet, 8 bistro-uri, 163 de fast food-uri, 57 de rulote, o carmangerie, 464 de restaurante, 21 de pizzerii, 3 pensiuni, un depozit, 7 cofetării/patiserii, 80 de laboratoare patiserie/cofetărie, 216 magazine alimentare, 4 supermarketuri, 12 tonete, un magazin de pește, 5 autoutilitare, 8 gelaterii, 3 standuri cu produse alimentare și 3 unități cu produse congelate.

Principalele neconformități constatate au fost: manipularea necorespunzătoare a produselor alimentare și depozitarea în condiţii necorespunzătoare a acestora, comercializarea directă către consumatorul final a produselor alimentare în spaţii neînregistrate sanitar-veterinar, nerespectarea condiţiilor de igienă în spaţiile unde se manipulează și prelucrează alimente, ambalarea și etichetarea necorespunzătoare a produselor alimentare, depozitarea materiilor prime sau semipreparatelor în același spațiu cu produsele finite care nu mai suferă un tratament termic, nerespectarea condițiilor de depozitare și păstrare a peștelui, ouălor și cărnii de pasăre.

Pentru abaterile de la legislaţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor au fost aplicate 343 de sancţiuni contravenţionale, în valoare totală de 2.163.800 de lei.

De asemenea, au fost emise 2 Ordonanțe de interzicere a activității și 8 Ordonanţe de suspendare a activităţii la unități de alimentație publică.

În această perioadă, au fost confiscate şi retrase de la vânzare peste 292 de kg de produse alimentare improprii consumului uman, produse care au fost dirijate către o unitate de neutralizare.

Au fost recepționate și soluționate 3 apeluri Call Center, dintre care un singur apel a fost legat de sesizarea unei neconformități, care a implicat o unitate de alimentație publică de pe litoral, restul sesizărilor făcând obiectul investigațiilor a două unități de comercializare a alimentelor din municipiul Constanța.

Pentru asigurarea respectării măsurilor Guvernului României privind prevenirea transmiterii virusului SARS CoV-2, măsuri prevăzute în Ordinul Comun al Ministerul Sănătății/Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de afaceri/ANSVSA, au fost constituite echipe mixte de control cu reprezentanți din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Constanța, Direcția de Sănătate Publică Constanța și ai Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului.

În acest sens, s-au desfășurat acțiuni de control oficial la fiecare final de săptămână, respectiv în zilele de vineri și sâmbătă și care au vizat în special zone și obiective unde în mod curent se produc aglomerări de persoane. Controalele au vizat atât respectarea normelor și cerințele de igienă alimentară, cât și a celor privind distanțarea fizică a clienților aflați la terase și în alte unități de alimentație publică, a purtării măștilor de protecție pentru personalul angajat și realizarea de dezinfecţii şi igienizări cu substanţe virucide care să asigure atât dezinfectarea mâinilor clienţilor, dar şi a echipamentelor care sunt în unitatea respectivă.

DSVSA Constanţa va continua să pună la dispoziţia celor interesaţi numărul de telefon 0786.577.007, unde se pot face sesizări, sau se pot obţine informaţii referitoare la diferite aspecte din domeniul siguranţei alimentelor.

Reamintim cetățenilor numărul de telefon al `Call Center`-ului ANSVSA – 0800 826 787 – care poate fi apelat gratuit, din orice reţea de telefonie, pentru a sesiza nereguli în domeniul siguranţei alimentelor.

Sursa :ANSVSA

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal