Intrebari si raspunsuri pentru consumatorii de energie electrica si gaze naturale

  1. Acasă
  2. Comunicate de presă
  3. Intrebari si raspunsuri pentru consumatorii de energie electrica si gaze naturale

1. Care este data  la care este prevazuta deschiderea pietelor de energie pentru consumatorii individuali?

Actele normative comunitare privitoare la pietele interne de energie emise in 2003 au stabilit ca de la 1 iulie 2007, piatele de energie sa fie  deschise pentru toti consumatorii. Pana la aceasta data, 13 state membre aveau deja pietele de electriciate si/sau gaze naturale deschise spre concurenta, iar alte 14 state, printre care si Romania, le vor deschide incepând cu 1 iulie.

2. Ce implica `deschiderea` pietei de energie?

O piata de energie `deschisa` inlatura barierele legale sau administrative din calea acelor companii care vor sa intre pe piata cu scopul de a presta populatiei serviciul de furnizare a energiei electrice si a gazelor naturale. Aceasta inseamna ca, dupa 1 iulie 2007, mai multe firme furnizoare concurente vor avea posibilitatea sa intre pe piata si sa faca oferte consumatorilor. Dreptul de a-si alege cea mai avantajoasa oferta le revine consumatorilor.  Totusi, avand in vedere ca ponderea consumatorilor individuali nu exercita o influenta semnificativa pe piata de energie, directivele in domeniul energiei electrice si a gazelor naturale stipuleaza ca autoritatile in domeniu sa protejeze drepturile acestor consumatori, in special dreptul de a primi energie electrica la preturi convenabile, transparente si usor comparabile si sa creeze cadrul necesar astfel incat consumatorii sa capete incredere in piata si sa poata alege oferta cea mai avantajoasa.  O piata deschisa va proteja, de asemenea, si interesele investitorilor, lucru vital pentru buna functionare a pietei interne europene si pentru stimularea concurentei, a inovarii si a dezvoltarii economice.

Tot de la 1 iulie 2007, companiile locale de furnizare si distributie a energiei electrice si a gazului natural vor trebui sa-si organizeze activitatile de furnizare si de distributie in entitati separate  (asa numita “separare legala`).  Aceasta masura va duce la cresterea gradului de independenta a acestor noi companii fata de compania mama cu scopul asigurarii accesului nedscriminatoriu al furnizorilor la reteaua de distributie.

3. De ce sunt necesare masuri de protectie atunci cand se deschid, spre concurenta, pietele de energie?

Serviciile din sectorul energiei (electricitate si gaze naturale) sunt identificate ca fiind “servicii de interes public` la care toti cetatenii Europei trebuie sa aiba acces. Fiecare cetatean european are dreptul sa beneficieze, contra cost, de servicii energetice permanente, sigure si de calitate. Fiecare stat membru ia masuri ca sa se asigure ca toti consumatorii, si mai ales cei vulnerabili,  beneficiaza de aceste servicii  la preturi convenabile, comparabile si transparente.

4. De ce avantaje beneficiaza consumatorii vulnerabili in urma deschiderii pietelor de energie?

Legile europene prevad ca toate statele membre sa-si identifice proprii lor consumatorii vulnerabili. Fiecare stat membru isi va stabili criteriile de identificare a acestora. Tinand cont de caracteristicile specifice ale acestor consumatori, cum ar fi mobilitate redusa, venituri minime, resedinta in mediul rural, categoria cetatenilor vulnerabili este categoria care are cel mai mult de suferit intr-o piata concurentiala libera riscand sa devina victima practicilor necinstite si a agresivitatii comerciale. Cetatenii vulnerabili pot fi protejati prin aplicarea unor scheme sociale, cum sunt ajutoarele sociale si tarifele reduse care sa le asigure accesul permanent la serviciile de profil si la caldura necesara confortului si sanatatii.

5. Ce beneficii am in urma deschiderii pietelor de energie?

Este in intersul fiecarui consumator european sa caute ofertele cele potrivite si mai avantajoase. Aveti dreptul sa va schimbati furnizorul de energie electrica si de gaz fara nci o taxa. Prin exercitarea dreptului de alegere a furnizorului veti contribui nu numai la stimularea concurentei in domeniu ci si la extinderea utilizarii de noi forme de energie astfel incat sa puteti beneficia, la maximum, de avantajele deschiderii pietei de energie.

6. Cum pot sa fiu sigur ca drepturile mele sunt protejate?

Uniunea Europeana  a  emis reguli si reglementari privind deschiderea pietelor de energie care, in concordanta cu legislatia nationala, sunt menite sa asigure cetatenilor toate informatiile necesare inainte de semnarea unui contract de furnizare, inclusiv informatii privind dreptul de renuntare la contract in cazul in care noile conditii aparute dupa semnarea contractului nu sunt acceptabile. In acest fel, cetatenii sunt protejati impotriva practicilor necinstite sia  agresivatii comerciale.

Pentru consolidarea drepturilor consumatorului Comisia Europeana a emis proiectul `Carta Europeana a Consumatorilor de Energie`, document care are drept scop implementarea drepturilor consumatorilor si imbunatatirea, pe cat posibil, a acestora.  Aceasta carta a fost transmisa, spre consultare, tuturor tarilor membre, cu scopul de a fi adoptata si avizata de autoritatile de reglementare, industria energetica, organizatiile consumatorilor si alte parti interesate ale tarilor respective.

7. Care sunt informatiile pe care trebuie sa le cunosc la schimbarea furnizorului?

Furnizarea energiei electrice pentru consumatorii casnici si mici industriali/comerciali se face obligatoriu pe baza contractelor cadru. Aceste contracte sunt emise de reglementator pentru fiecare categorie de consumatori in parte si contin clauze minime obligatorii referitoare la:

  • durata contractului
  • conditii de prelungire si conditii de reziliere
  • tariful aplicat
  • termenul de citire a contorului
  • perioada de facturare si conditiile de platÄ
  • modalitÄti multiple de achitare a facturilor (la domiciliul consumatorului – in cazul unor consumatori casnici -de cÄtre cititori-incasatori, la casieria furnizorului, prin bancÄ sau la oficiile postale)
  • compensatii pentru abaterea tensiunii fatÄ de valoarea nominalÄ,
  • obligatia furnizorului de a informa consumatorul despre intreruperile programate.

8. Cine  apara interesele consumatorilor?

Ca cetatean si consumator european sunteti indreptatit sa vi se apere interesele iar autoritatile de reglementare, prin reglementarile emise, si autoritatile pentru protectia consumatorilor sunt organismele care au competente si responsabilitati in apararea intereselor dumneavoastra.

Este necesar ca cetatenii sa cunoasca drepturile consumatorului de energie electrica si gaze naturale

1. Drepturile consumatorului de energie electrica si gaze naturale:

a)      Dreptul de acces la retelele de energie electrica si gaze naturale;
b)      Dreptul de a consuma energie electrica si gaze naturale;
c)      Dreptul de a-si alege furnizorul de energie electrica si gaze naturale fara plata vreunei taxe  pentru schimbarea acestuia;
d)      Dreptul de a fi informat în legatura cu conditiile generale de contractare, preturile si tarifele aplicabile, întreruperile programate în furnizarea gazelor naturale, etc.;
e)      Dreptul de a solicita furnizorului modificarea si completarea contractului de furnizare si a anexelor acestuia, atunci când apar elemente noi ori când considera necesara detalierea sau completarea unor clauze contractuale;
f)        Dreptul de acces la grupurile si sistemele de masurare;
g)      Dreptul de a solicita furnizorului sa ia masuri pentru remedierea defectiunilor si a
deranjamentelor survenite in retelele de energie electrica si gaze naturale;
h)      Dreptul de a fi despagubit pentru daunele provocate de catre furnizor.

2. Obligatiile consumatorului de energie electrica si gaze naturale

a)      Obligatia de achita contravaloarea energiei electrice si a gazelor naturale consumate;
b)      Obligatia de a achita penalizari, în cazul nerespectarii contractului de furnizare, sanctiunile ulterioare putând consta în sistarea temporara a furnizarii ori rezilierea contractului de furnizare;
c)      Obligatia de a nu vinde energia electrica si gazele naturale achizitionate;
d)      Obligatia de a raspunde pentru daunele cauzate furnizorului;
e)      Obligatia de a obtine toate aprobarile legale prealabil efectuarii oricaror modificari a
instalatiei  de utilizare a energiei electrice sau a gazelor naturale;
f)        Obligatia de a informa, de îndata, furnizorul, la constatarea oricarei defectiuni în
functionarea  aparatului/sistemului de masurare sau a instalatiei de utilizare a
energiei  electrice   ori a gazelor  naturale;
g)      Obligatia consumatorului de energie electrica cu o putere instalata de cel putin
1.000 kVA de  a prezenta prognoze orare de consum furnizorului cu care are relatii
contractuale.

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

Sursa: www.anre.ro

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Pe același subiect

Distribuie

Meniu