Informatii utile – Asociatia Brokerilor Imobiliari

 

 Cât de utile sunt contractele standardizate în domeniul imobiliar

De-a lungul anilor, unii agenţi imobiliari şi-au păcălit clienţii fără să fie traşi la răspundere în faţa legii, ceea ce a dus la sporirea neîncrederii în astfel de prestatori de servicii.

Asociaţia Brokerilor Imobiliari(ABI) vrea să arată că se pot face şi tranzacţii imobiliare transparente, de aceea asociaţia împreună cu o casă de avocatură a lansat contractele standardizate care protejează drepturile clienţilor.

Ce sunt contractele standardizate ?

Asociatia Brokerilor Imobiliari a elaborat un set de documente standardizate, pe hârtie autocopiativă, realizate în conformitate cu legile din domeniu, inclusiv cu Ordonanţa 174/2008 care se referă la protecţia consumatorilor în domeniul imobiliar.

Aceste contracte sunt create special pentru a proteja clienţii brokerilor imobiliari de clauze abuzive. Cei care doresc să cumpere, să vândă sau să închirieze o proprietate imobiliară prin intermediul unui broker pot solicita aceste documente care sunt realizate în conformitate cu legislaţia românească din domeniu, inclusiv în ceea ce priveşte protecţia consumatorilor, dar şi cu legislaţia europeană în domeniul imobiliar.

La realizarea contractelor şi-au dat concursul avocaţi şi brokeri cu experienţă, dar şi clienţii care de-a lungul timpului au semnalat deficienţele apărute în relaţia cu brokerul imobiliar şi s-a ajuns la o forma care să asigure brokerului un mod de lucru profesionist, dar şi prietenos cu publicul. Toate formularele tipizate sunt făcute pe înţelesul oricărui client, indiferent de pregătire.

În plus, un amănunt foarte important, brokerii imobiliari acreditaţi folosesc contracte standardizate elaborate de ABI.

Care sunt cele mai frecvente probleme

Cu ocazia lansării contractelor standardizate, ABI a înfiinţat şi Comisia de Etica şi Litigii care supraveghează aplicarea întocmai a contractelor şi respectarea Codului Etic al asociaţiei şi Standardului Imobiliar European. Astfel, orice client nemulţumit de conduita unui broker imobiliar se poate adresa asociaţiei, iar comisia va avea grijă ca acestora să li se retragă acreditarea.

Potrivit Comisiei de Etică şi Litigii, cele mai întâlnite probleme sunt:

– încasarea anticipată a comisionului, fără a stipula clar condiţiile în care sumele plătite în avans se returnează;

– pierderea avansului plătit de cumpărător din cauza neglijenţei brokerului care nu a verificat temeinic toate actele disponibile;

– inducerea în eroare a clienţilor cu privire la costurile suplimentare pe care aceştia trebuie să le suporte la încheierea tranzacţiei;

– dezinformarea clienţilor, mai ales în ceea ce priveşte detaliile prevăzute de legislaţia protecţiei consumatorilor: 

  • preţurile practicate în piaţă pentru tipul de imobil ce urmează a face obiectul intermedierii imobiliare,
  • deficienţe şi alte inconveniente cunoscute de agenţia imobiliară sau pe care în mod rezonabil putea să le cunoască, incluzând surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor,
  • situaţia juridică a imobilului.

De asemenea, în mod frecvent contractul de prestări servicii folosit de majoritatea agenţilor imobiliari nu conţin clauze prevăzute de legislaţia pentru protecţia consumatorilor, ca de exemplu:

-condiţiile în care contractul poate fi denunţat unilateral;

– condiţiile în care contractul poate fi reziliat;

– nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agenţiei imobiliare pentru contractul ce urmează să se încheie;

 – precizarea situaţiilor în care consumatorul datorează comision agenţiei imobiliare;

Avertizăm consumatorii să fie foarte atenţi la semnarea contractului cu agenţia şi să aibă în vedere că agenţia imobiliară nu poate solicita din partea consumatorului plata comisionului în oricare dintre următoarele situaţii:

a) când între consumator şi agenţia imobiliară nu este încheiat un contract de intermediere;

b) când contractul de vânzare-cumpărare/închiriere nu s-a încheiat;

c) când contractul nu are stipulată clauza de exclusivitate, iar tranzacţia s-a realizat fără participarea agenţiei imobiliare.

De asemenea, la art. 9.10 din ordonanţa 174/2008 se specifică foarte clar că nu se permite plata în avans a comisionului, parţială sau totală, decât cu acordul scris al consumatorului şi cu precizarea situaţiilor în care agenţia imobiliară este obligată să înapoieze consumatorului sumele primite în avans.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal