Ancheta Eurobarometru a relevat și existența unui potențial neexploatat din alte surse aflat la îndemâna IMM-urilor.De exemplu, sub un sfert din IMM-uri profită de beneficiile pieței unice pentru produsele sau serviciile ecologice pe care le oferă.Birocrația este considerată unul dintre obstacole, în acest sens, 20% dintre IMM-uri declarând că investițiile ecologice ar fi mult ușurate dacă procedurile administrative și juridice transfrontaliere nu ar fi atât de complexe.
De asemenea, IMM-urile din sectoarele ecologice se maturizează.Trei din cinci (61%) IMM-uri care vând produse sau servicii ecologice sunt active pe piețele ecologice de cel puțin trei ani, comparativ cu doar 52% în SUA.Produsele și serviciile ecologice cele mai vândute de către IMM-urile din UE sunt produsele alimentare și băuturile (25%), precum și utilajele și echipamentele electronice și mecanice (23%).
Vicepreședintele Comisiei Europene Antonio Tajani, responsabil pentru industrie și antreprenoriat, a declarat azi, la dezvăluirea rezultatelor anchetei Eurobarometru:`Mă bucur să văd că IMM-urile exploatează acest uriaș potențial, pentru că aceasta va duce la și mai multă inovare, la IMM-uri mai competitive și la mai multe locuri de muncă.Mai sunt totuși încă multe de făcut.Prea puține dintre IMM-urile europene își extind afacerile ecologice pe piețele străine.Având în vedere că UE reprezintă circa o treime din piața mondială pentru industriile ecologice, înseamnă că IMM-urile au la îndemână un uriaș potențial de creștere`.
Pentru informații suplimentare, a se vedea de asemenea MEMO/12/218.
IMM-urile ecologice:puternice acasă, slabe în străinătate
Piețele ecologice[1]pentru IMM-urile din UE rămân cu precădere cele interne.87% dintre IMM-urile implicate în sectorul ecologic (sau în economia ecologică) sunt active doar pe piața internă.Puțin sub un sfert dintre IMM-uri declară că profită de posibilitățile oferite de piața unică.Deși țările BRIC[2]se estimează că vor reprezenta circa 60% din PIB-ul mondial până în 2030, numai 3% dintre IMM-urile din UE se aventurează să-și vândă produsele sau serviciile ecologice în zona Asiei și a Pacificului de Sud și doar 2% în America Latină.
Cererea consumatorilor joacă un rol major
Conform anchetei Eurobarometru, principalul motiv pentru care IMM-urile din UE vând produse sau servicii ecologice este cererea din partea consumatorilor (48%).Mai joacă un rol în acest sens și valorile de bază ale întreprinderii (32%), precum și imaginea acesteia (30%).
IMM-urile își reduc consumul de energie și de resurse
93% dintre IMM-urile din UE întreprind acțiuni concrete pentru a-și eficientiza consumul de resurse.Astfel, 62% economisesc energie, 61% reciclează și 62% își minimizează producția de deșeuri.Pentru 33% dintre IMM-uri, îmbunătățirea eficienței utilizării resurselor reprezintă o prioritate.
Măsurile politice pot ajuta la deblocarea `motorului de creștere ecologică`
Stimulentele financiare sunt considerate de IMM-uri cele mai bune mijloace prin care pot fi ajutate să devină mai ecologice în modul în care acționează și în oferta de produse și servicii.
– Circa jumătate (51%) dintre IMM-uri consideră reducerile de impozite, subvențiile și împrumuturile cele mai potrivite măsuri politice de sprijinire a investițiilor în eficiența energetică.
– Circa jumătate (49%) dintre IMM-urile care oferă deja produse ecologice declară că stimulentele financiare pentru dezvoltarea de produse ar fi cel mai bun mod de a-i ajuta să-și extindă gama de produse și servicii ecologice oferite.
– 31% dintre IMM-urile care nu oferă în prezent produse sau servicii ecologice consideră că stimulentele financiare ar fi cea mai bună modalitate de a le ajuta să lanseze o gamă de produse sau servicii ecologice.
Simplificarea administrativă ar încuraja produsele ecologice
De asemenea, consilierea tehnică și simplificarea administrativă sunt considerate instrumente eficiente pentru ajutarea IMM-urilor în eforturile de a deveni mai ecologice.În următorii doi ani, patru din cinci (80%) IMM-uri intenționează să pună în practică acțiuni de eficientizare a utilizării resurselor, dar una din cinci IMM-uri declară că sarcina le-ar fi ușurată dacă procedurile administrative și juridice nu ar fi atât de complexe și dacă costurile asociate ar fi mai reduse.
– Una din patru (25%) IMM-uri declară că simplificarea procedurilor administrative pentru construirea de instalații de cogenerare, precum instalarea de panouri solare, ar fi deosebit de eficace pentru stimularea eficienței energetice.
– Mai multe informații privind contractele de prestări de servicii energetice și opțiunile privind economisirea de energie ar ajuta, de asemenea, una din patru (24%) IMM-uri să-și reducă factura la energie.
– Circa una din cinci IMM-uri care, în prezent, nu oferă produse și servicii ecologice declară că asistența în identificarea de piețe potențiale sau de clienți pentru produse sau servicii ecologice ar putea constitui un stimulent pentru intrarea pe piețele ecologice.
Achizițiile publice ecologice sunt încă o provocare
Achizițiile publice ecologice ca motor al unei economii mai durabile reprezintă încă o provocare pentru IMM-uri.Potrivit datelor disponibile, doar 11% dintre IMM-urile din UE au participat la o licitație pentru achiziții publice care să includă și cerințe de mediu, față de 16% dintre întreprinderile mari.
Context
Ancheta Flash Eurobarometru 342 `IMM-urile, utilizarea eficientă a resurselor și piețele ecologice` a fost realizată între 24 ianuarie și 10 februarie 2012, de către TNA Political & Social.Ancheta s-a desfășurat în cele 27 de state membre ale UE, precum și în Albania, Croația, Islanda, Liechtenstein, Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei, Muntenegru, Norvegia, Republica Serbia, Turcia, Israel și Statele Unite.Ancheta s-a adresat întreprinderilor care angajează una sau mai multe persoane în activități de producție (categoria Nace C), de vânzare cu amănuntul (categoria Nace G), de servicii (categoriile Nace I, J, K, H, L, M) și în sectorul industrial (categoriile Nace B, D, E, F) din Uniunea Europeană.Ancheta nu cuprinde comercianții unici.
Contacts : Carlo Corazza+32 22 95 17 52 Sara Tironi+32 22 99 04 03 |
[1]Produsele și serviciile ecologice sunt cele care au drept funcție predominantă pe aceea de a reduce riscurile de mediu și de a minimiza poluarea și resursele.Pentru scopurile anchetei, au fost incluse și produsele cu caracteristici ecologice (rezultate din proiectare ecologică, cu etichetă ecologică, produse prin metode ecologice, cu un conținut semnificativ de materiale reciclate).IMM-urile ecologice active în sectoarele industrial (31%) și al vânzărilor cu amănuntul (29%) oferă potențial mai multe produse și servicii ecologice decât media (26%).Jumătate (52%) dintre întreprinderile din UE active pe piața ecologică oferă produse și servicii cu caracteristice ecologice, precum curățare uscată ecologică sau produse alimentare ecologice.29% dintre ele sunt active în domeniul materialelor reciclate, iar 20% în cel al energiei din surse regenerabile sau al gestionării deșeurilor solide.
[2]Brazilia, Rusia, India și China.