InfoCons te informeaza: Fii atent la ceea ce scrie cu litere mici! Citește contractul înainte de a semna!

Ce inseamna clauza abuziva?

Clauzele din contractele încheiate între un comerciant şi tine în calitate de consumator, care te pun în dezavantaj şi care îţi prejudiciază interesele, sunt interzise de lege. Aceste clauze sunt numite abuzive şi sunt declarate nule, astfel încât nu sunt obligatorii pentru tine. În cazul unui litigiu cu privire la o clauză contractuală abuzivă, instanţa va lua decizia finală.

Atenţie! Această regulă nu se aplică dacă ai negociat şi agreat în mod individual o clauză contractuală specifică. Dar ţine minte că se aplică tuturor genurilor de tranzacţii, chiar dacă nu semnezi un contract, ci doar cumperi ceva dintr-un magazin sau chiar un bilet la un spectacol, ca în exemplu de mai sus. Nu toate contractele între tine în calitate de consumator şi un comerciant au o formă scrisă şi semnată. Pentru a identifica eventuale clauze abuzive, citeşte inscripţiile scrise mic pe spatele sau la finalul unor înscrisuri. Acestea se găsesc pe bilete la spectacole, broşurile agenţilor turistici, etichetele produselor etc.

Exemple de clauze abuzive:
– Ai încheiat un contract de televiziune prin cablu pentru o perioadă obligatorie iniţială de doi ani şi vrei să renunţi după un an. Furnizorul îţi spune că, potrivit contractului, în situaţia dată trebuie să plăteşti o sumă fixă, ca despăgubire. O astfel de clauză poate fi considerată abuzivă.
– Contractul de credit cu banca prevede o dobândă de 5%. După un an, constaţi că aceasta a crescut cu un punct procentual. Solicitând explicaţii, afli că o clauză contractuală dă dreptul băncii de a modifica dobânda în funcţie de evoluţia pieţei. Această clauză poate fi considerată abuzivă, pentru că este prea generală şi lasă la bunul plac al comerciantului motivele pentru care urmează să modifice costurile creditului. În cazul în care ai identificat o clauză abuzivă în contract, poţi să încerci o negociere personală cu comerciantul, iar dacă nu ai reuşit să rezolvi problema, contactează una dintre organizaţiile de consumatori sau autoritatea de stat, pentru a obliga comerciantul să retragă sau să modifice clauza respectivă sau pentru consiliere.

Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România – InfoConsomânia – InfoCons, unica organizaţie din Romania cu drepturi depline în Consumers International, este o asociaţie de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct şi indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor.

 

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal