Proiectul COL-SUMERS este lansat cu scopul principal de a spori competențele persoanelor în vârstă, peste 60 de ani, cu privire la modul în care pot beneficia de Consumul Colaborativ, printr-un program inovator de instruire.
InfoCons este beneficiar al proiectul COL SUMERS `Dezvoltarea unui program de instruire pentru îmbunătățirea consumului colaborativ durabil la persoanele în vârstă (peste 60 de ani)`, finanțat de Comisia Europeana , care a început la data de 1.11.2018 și se va derula până la data de 30.04.2021.
Coordonator al proiectului COL-SUMERS este Centrul pentru Politici Durabile, ECOPOLIS, ONG în București, Romania, iar parteneri sunt:
- ASOCIAȚIA INFOCONS, ONG Romania
- INSTITUTE OF ENTREPRENEURSHIP DEVELOPMENT – iED, Larissa, Grecia,
- BULGARIAN NATIONAL ASSOCIATION ACTIVE CONSUMERS, ONG în Sofia, Bulgaria,
- INSTITUTO IMEDES, SME în Valencia, Spania,
- ASOCIACION VALENCIANA DE CONSUMIDORES Y USUARIOS – A.VA.C.U., ONG în Valencia, Spania
- ZVEZA POTROŠNIKOV SLOVENIJE – DRUŠTVO, ONG în Ljubljana, Slovenia
Mai multe informații despre Proiect se pot regăsi aici : https://col-sumers.eu/
În contextul îmbătrânii accelerate a populației, riscul sărăciei crește și este mult mai mare la femei. Riscurile de excluziune socială a cetățenilor, care nu pot să-și permită bunurile și serviciile esențiale, sunt intensificate de îmbătrânirea populației, de complexitatea din ce în ce mai mare a pieței și de faptul că unii oameni nu au nici posibilitatea, nici capacitatea de a folosi mediul digital.
Consumul în colaborare crește în întreaga lume, prin utilizarea rețelelor tehnologice, pentru a face mai multe lucruri cu mai puține resurse, prin angajarea, împrumutul, barterul sau partajarea produselor la o scară de neimaginat anterior. Proliferarea platformelor de consum colaborativ a stimulat acest tip de consum, mai mult de jumătate dintre cetățenii UE știind despre economia colaborativă și o persoană din șase utilizând-o deja. Economia bazată pe utilizare oferă avantaje economice, sociale și de mediu și este o cale de ieșire din criza economică și financiară.
România este încă la începutul procesului de implementare a conceptului de consum colaborativ, chiar dacă există unele inițiative inteligente de digitalizare pentru bunuri și servicii. Avantajele adoptării tehnologiilor digitale sunt foarte mari, chiar dacă riscurile de securitate există, putând fi identificate de cetățeni. Conceptul de consum inteligent colaborativ contribuie la dezvoltarea de noi modele de afaceri, noi metode de interacțiune, reduce timpul pentru diferite acțiuni și facilitează schimbul de bune practici între cetățeni. Cu toate acestea, consumatorii români, în special grupurile vulnerabile (copii, adolescenți și vârstnici) sunt rezervați în ceea ce privește consumul colaborativ. Din păcate, creșterea infracțiunilor comise în timpul transportului de tip colaborativ este o adevărată frână în promovarea acestui concept.
Pe viitor, în România, conceptul de consum colaborativ inteligent poate contribui la dezvoltarea de noi modele de afaceri, noi metode de interacțiune, poate reduce timpul pentru diverse achiziții și facilita schimbul de bune practici între cetățeni. Cu toate acestea, consumatorii români, în special grupurile vulnerabile (copii, adolescenți și vârstnici) sunt rezervați în ceea ce privește consumul colaborativ. Creșterea numărului de infracțiuni comise în timpul transportului de tip colaborativ este o adevărată frână în promovarea acestui concept, din nefericire.
InfoCons a efectuat o analiză SWOT a consumului colaborativ.
Punctele tari |
Puncta slabe |
Oportunități |
Amenințări |
Transport Economii semnificative O mai bună organizare a timpului alocat călătoriei |
Transport Lipsa infrastructurii |
Transport Oferă oportunitatea de a ajunge la o destinație inaccesibilă pentru transportul public, cu costuri reduse și într-un timp rezonabil |
Transport Pericolul de a interacționa cu anumite persoane care nu respect legea |
Cazare |
Cazare Absența unei strategii naționale coerente |
Cazare |
Cazare
|
Finanțe Ajută la reciprocitatea cheltuielilor de credit |
Finanțe Absența coordonării strategiilor financiare naționale |
Finanțe Oportunitatea membrilor unei comunități de a face ceva pentru comunitatea lor |
Finanțe A cheltui banii fără a atinge scopul principal propus |
Abilități Online Investiții mari ale companiei private în infrastructura cursurilor online |
Abilități Online Lipsa unei viziuni pe termen lung pentru evaluarea și acreditarea de către Ministerul Educației Naționale a cursurilor online |
Abilități Online Dobândirea unor abilități utile într-un timp scurt |
Abilități Online Subiectele învățate conțin informații care nu sunt ăn totalitate adevărate |
Magazine Online Resurse semnificative și diversificate de pe piețele online care poate fi împărțită |
Magazine Online Imposibilitatea verificării calității produsului partajat |
Magazine Online Posibilitatea de a avea un produs dorit fără costuri |
Magazine Online Restricții impuse de calitatea și costul produselor |