`Raportul de date statistice privind serviciile poștale în anul 2019 realizat de ANCOM reflectă o uşoară tendință de scădere a pieței, cu 3%, pe ansamblul traficului, dar și al veniturilor totale în valoare de 3 miliarde lei. Scăderile au fost semnificativ atenuate de creșterea traficului de colete cu 27% pentru al doilea an consecutiv, ca efect al intensificării comerțului electronic, atât la nivel intern, cât și internațional. Coletele au adus trei sferturi din veniturile serviciilor poștale în 2019 `, a declarat Eduard Lovin, vicepreședintele ANCOM.
Traficul poștal în 2019
Din totalul de 561 de milioane de trimiteri poștale (în scădere cu 3% faţă de anul 2018), cele mai multe sunt trimiteri de corespondență (65%), în timp ce coletele au reprezentat 26% din totalul traficului, restul fiind reprezentat de alte categorii de trimiteri poştale. Numărul mediu de trimiteri poștale pe locuitor a fost de 29, din care 19 au fost trimiteri de corespondenţă, iar 8 au fost colete.
- Colete
Traficul de colete a crescut cu 27% până la 146 de milioane și a generat venituri de peste 2,2 miliarde de lei, însemnând un venit mediu de peste 15 lei/colet (13 lei pentru un colet intern, trimis pe teritoriul României, comparativ cu 105 lei pentru un colet internațional, trimis din România către alte țări).
Coletele interne au fost livrate în medie în 1,4 zile de la intrarea în reţelele poştale, 78% dintre acestea fiind livrate în ziua imediat următoare, doar 1% fiind transmise în 5 zile sau mai mult. După cum era de aşteptat, 9 din 10 colete au fost livrate la adresele precizate de clienţi (domiciliu, serviciu), sub 1% fiind livrate prin intermediul sistemelor automate.
- Corespondenţă
Deși dețin o pondere de 65% din totalul traficului poștal din România, trimiterile de corespondență și imprimatele au generat doar 22% din veniturile pieței, venitul mediu obținut pentru o astfel de trimitere fiind de 1,8 lei.
Livrată intern, o astfel de trimitere a generat în medie 1,5 lei și a ajuns la destinatar în medie în 2,9 zile, dublu comparativ cu un colet.
Valoarea pieței serviciilor poștale
Valoarea totală a pieței serviciilor poștale a fost de 3,04 miliarde lei în anul 2019, cu 3% mai puțin față de 2018. Astfel, un locuitor a generat pe parcursul anului 2019, în medie, venituri pentru furnizorii de servicii poştale în valoare de 157 lei.
În funcție de veniturile din servicii poştale obţinute în anul 2019, principalii competitori de pe piața serviciilor poștale din România sunt Fan Courier, cu o cotă de piață de 23%, Compania Națională Poșta Română (22%) și Urgent Cargus cu 12% din totalul veniturilor.
Serviciul universal
Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a ajuns la 193 de milioane de trimiteri poștale în anul 2019 (în creștere cu 7% față de anul anterior). Din totalul de trimiteri incluse în serviciul universal, 84% au fost trimiteri interne (163 de milioane de trimiteri, în creștere cu 13% comparativ cu anul anterior), iar restul de 16% au fost trimiteri internaționale (30 de milioane de trimiteri).
În 2019, prin serviciul universal au fost distribuite 27,7 milioane taloane de plată a drepturilor de protecţie socială şi documente de informare întocmite de Casa Naţională de Pensii Publice.
Serviciul universal a contribuit astfel cu 34% la realizarea traficului poștal și cu 19% la realizarea veniturilor.
Reclamații privind serviciile poștale
Numărul total de reclamaţii primite de furnizorii de servicii poştale a crescut cu 12% în anul 2019 (627 mii reclamații), însă ponderea celor considerate ca fiind întemeiate (105 mii) a rămas la 17% din total. Pentru 48 mii au fost acordate despăgubiri, în valoare totală de 14,3 milioane de lei, însemnând o valoare medie a unei despăgubiri de 269 lei, în creştere cu 6%. Raportul integral privind piața serviciilor poștale din România în anul 2019 poate fi consultat aici.
Sursa :ANCOM