În baza legislației UE, dacă produsele pe care le-ați cumpărat se dovedesc a fi defectuoase sau nu arată conform descrierii, comerciantul trebuie să le repare, să le înlocuiască, să le reducă prețul sau să vă dea banii înapoi.
Dacă ați cumpărat un produs sau un serviciu on-line ori fără a merge la magazin (prin telefon, prin poștă, de la un comis voiajor), aveți, de asemenea, dreptul de a anula și returna comanda în termen de 14 de zile, indiferent de motiv și fără nicio justificare.
Garanția gratuită de 2 ani (garanția legală)
În baza legislației UE, aveți întotdeauna dreptul la garanția minimă, gratuită, de 2 ani, indiferent dacă achiziționați produsele on-line, de la magazin sau prin poștă.
Această garanție de 2 ani este un drept minim. Normele naționale din țara dumneavoastră vă pot oferi protecție suplimentară: menționăm că orice deviere de la normele europene trebuie să fie întotdeauna în avantajul consumatorilor.
Dacă un produs pe care l-ați cumpărat în UE se dovedește a fi defect sau nu arată ori nu funcționează conform descrierii, vânzătorul trebuie fie să-l repare sau să-l înlocuiască fără costuri adiționale, fie să vă acorde o reducere de preț sau să vă restituie total suma plătită.
De regulă, veți putea solicita o rambursare parțială sau integrală numai în cazul în care repararea ori înlocuirea nu este posibilă.
S-ar putea să nu aveți dreptul de a solicita despăgubiri pentru un defect minor, cum ar fi o zgârietură pe ambalajul unui CD.
Cum puteți obține repararea sau înlocuirea bunurilor ori rambursarea sumei plătite
Garanția de 2 ani începe de îndată ce primiți produsul.
- În unele țări din UE, trebuie să informați vânzătorul în legătură cu o eventuală defecțiune în termen de 2 luni de la descoperirea acesteia. Altfel, vă puteți pierde dreptul la garanție.
- În primele 6 luni de la recepționarea produsului, tot ce trebuie să faceți este să îi arătați vânzătorului că acesta este defect sau nu corespunde descrierii.
- Dar, după 6 luni, în majoritatea țărilor din UE, va trebui să demonstrați că defectul exista deja când ați primit produsul, arătând, de exemplu, că acesta este cauzat de calitatea proastă a materialelor utilizate.
Comerciantul este întotdeauna obligat să ofere o soluție. În unele țări ale UE, aveți dreptul de a solicita despăgubiri și de la producător.
Centrul european al consumatorilor din țara dumneavoastră vă poate ajuta dacă aveți probleme cu produsele cumpărate din alte țări ale UE.
Garanția suplimentară (garanția comercială)
Magazinele sau producătorii vă pot oferi adesea o garanție comercială suplimentară, care este uneori inclusă în prețul de vânzare, iar alteori poate fi cumpărată separat.
Această garanție vă poate oferi un plus de protecție, dar nu poate înlocui sau reduce garanția minimă de 2 ani la care aveți întotdeauna dreptul, în baza legislației UE.
În mod similar, dacă un magazin vă oferă un produs nou, la un preț mai mic, fără garanție, aceasta înseamnă doar că nu beneficiați de protecție adițională. Aveți însă întotdeauna dreptul la garanția gratuită de 2 ani, dacă produsul se dovedește a fi defect sau neconform cu descrierea.
Bunuri de ocazie
Bunurile de ocazie cumpărate de la un comerciant sunt și ele acoperite de garanția minimă de 2 ani. Nu este însă și cazul produselor achiziționate de la persoane private sau în cadrul licitațiilor.
În unele țări din UE, cumpărătorul și vânzătorul pot conveni asupra unei garanții mai mici de 2 ani, dar nu sub 1 an. Acest lucru trebuie precizat clar, în momentul achiziționării bunurilor.
Sursa: Europa.eu