Evita furtul de identitate! Tu stii sa raspunzi la aceste intrebari?

1. Care sunt datele cu caracter personal ?

Datele cu caracter personal – orice informații referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă; o persoană identificabilă este acea persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, în mod particular prin referire la un număr de identificare ori la unul sau la mai mulți factori specifici identității sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale.

Exemple de date cu caracter personal: nume, prenume, cod numeric personal, seria si nr. Cartii de identitate/pasaportului, numarul de telefon, adresa de e-mail, imaginea, datele biometrice bancare, convingerile politice.

2. Cine are dreptul, conform legii, sa foloseasca datele mele cu caracter personal si cu ce obligatiii, cu ce garantii ? Exista undeva o lista cu institutiile sau societatile care au dreptul legal sa opereze datele cu caracter personal ?

Potrivit legislatiei in vigoare, operatorul de date cu caracter  personal – poate fi orice persoana fizica sau juridica, de drept privat ori de drept  public, inclusiv autoritatile publice, institutiile si structurile teritoriale ale acestora,  care stabileste scopul si mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal sau care este astfel desemnat printr-un act normativ.

Operatorii au obligatia de a nu incepe prelucrarea datelor cu caracter personal pana la primirea numarului de inregistrare comunicat de autoritatea de supraveghere.

3. Ce este Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (A.N.S.P.D.C.P.) ?

Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal este o autoritate publică autonomă şi independentă faţă de orice autoritate a administraţiei publice, ca şi faţă de orice persoană fizică sau juridică din domeniul privat care are drept obiectiv apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor fizice, în special a dreptului la viaţă intimă, familială şi privată, în legătură cu prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.

 Autoritatea de supraveghere pastreaza un registru de evidenta a prelucrarilor de date cu caracter personal, notificate in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.  Fiecare operator primeste un numar de inregistrare. Numarul de inregistrare trebuie mentionat pe orice act prin care datele sunt colectate, stocate sau dezvaluite.

4. In ce situatii avem de a face cu furtul de identitate ?

Furtul de identitate este un tip de fraudă care implică furtul de bani sau obținerea altor avantaje prin a pretinde a fi altcineva.

Tipuri de furt de identitate

–   Skimming (clonarea cardului de credit la utilizare);

–  Solicitarea de informatii personale in timpul navigarii pe internet;

–  Phishing  (furt de date via e -mail);

–  Vishing (prin intermediul unui telefon din partea bancii);

–   Spam  (click pe un link primit prin e-mail);

–   Download (prin descarcarea de video, muzica si alte website uri necunoscute);

–   Trashing (prin intermediul materialelor printate care au fost aruncate);

–    Furtul din casuta postala;

–   Prin telefon de la contacte necunoscute;

–   Ghost (adeziune la contracte online prin site-uri fantoma);

–   Prin intermediul retelelor de socializare;

 5. Site-urile de relationare sociala au dreptul sa ne ceara date cu caracter personal ?

Da, furnizorii de servicii de socializare in retea (SSR) sunt operatori de date in temeiul Directivei privind protectia datelor. Acestia pun la dispozitie metodele de prelucrare a datelor utilizatorilor si furnizeaza toate serviciile `de baza` referitoare la gestiunea utilizatorilor (de exemplu inregistrarea si stergerea conturilor de utilizator). De asemenea, furnizorii SSR determina modul in care se pot utiliza datele utilizatorilor in scop publicitar si in scop de marketing – inclusiv in ceea ce priveste anunturile publicitare ale partilor terte.

SSR trebuie să respecte drepturile persoanelor vizate de prelucrarea datelor conform prevederilor din articolele 12 și 14 din Directiva privind protecția datelor.

Drepturile de accesare și rectificare ale utilizatorilor nu sunt limitate la utilizatorii serviciului, fiind garantate oricărei persoane fizice ale cărei date personale sunt prelucrate. Membrii și persoanele fără statut de membru din cadrul SSR trebuie să dispună de o modalitate de a-și  exercita dreptul de accesare, corectare și ștergere a datelor

6. Este obligatorie instalarea unui aviz despre faptul că locul este sub supraveghere video (magazin, depozit, cafenea etc.) și dacă da, care este suportul juridic al acestei obligații?

Da, conform Deciziei nr.52/2012 privind prelucrarea datelor cu caracter personal prin utilizarea mijloacelor de supraveghere video, operatorii care prelucreaza date cu caracter personal prin mijloace de supraveghere video sunt obligati sa furnizeze informatiile prevazute la art. 12 alin. (1) din Legea nr. 677/2001, inclusiv cu privire la existenta sistemului de supraveghere video si scopul prelucrarii datelor prin astfel de mijloace.

InfoCons – A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal