Evita cheltuielile mari la utilizarea internetului în roaming. Fii atent la avertizarile primite de la operatorul tau privind atingerea plafonului de 50 de euro!

Autoritatea Naționala pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) readuce în atenția utilizatorilor care calatoresc în strainatate faptul ca au dreptul sa beneficieze de un `plafon` la utilizarea serviciului de internet mobil în roaming.

Operatorii au obligația sa restricționeze accesul la serviciile de internet mobil în roaming atunci când costul suplimentar înregistrat ca urmare a utilizarii acestui serviciu ajunge la 50 de euro/luna (fara TVA) daca utilizatorii nu au optat explicit pentru un alt plafon din ofertele comerciale ale furnizorilor sau daca nu au renunțat în mod expres la aplicarea plafonului implicit.
Cum se aplica plafonul
Operatorii au obligația sa avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când consumul cumulat de date (MB/GB) în roaming internațional a atins 80% din plafonul stabilit (de exemplu, când se înregistreaza un cost suplimentar de 40 Euro, fara TVA, în cazul stabilirii unui plafon de 50 euro), precum și atunci când plafonul a fost atins. În cadrul acestor notificari, furnizorii trebuie sa indice și procedura pe care trebuie sa o urmeze utilizatorii pentru a solicita continuarea/reluarea furnizarii serviciului de acces la internet în roaming. Dupa ce furnizorul a transmis a doua notificare, acesta are obligația sa sisteze imediat furnizarea și facturarea internetului în roaming internațional, daca utilizatorii nu și-au transmis acordul expres pentru continuarea sau reluarea prestarii acestui serviciu.
De regula, operatorii transmit aceste notificari prin SMS, iar daca utilizatorii doresc sa foloseasca în continuare serviciul de internet în roaming trebuie sa raspunda prin transmiterea unui SMS cu textul `DA`.
Unde se aplica plafonul
Regulile privind stabilirea plafoanelor pentru utilizarea serviciului de internet în roaming se aplica atât în statele din Uniunea Europeana (UE), cât și în afara UE, cu condiția ca, în afara UE, operatorul rețelei din țara vizitata sa permita furnizorului de roaming sa monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor de catre clientul sau. Daca aplicarea plafonului nu este posibila din punct de vedere tehnic, utilizatorii trebuie sa fie avertizați în prealabil.
În statele membre ale Spațiului Economic European (SEE), utilizatorii pot folosi resursele naționale incluse în planurile tarifare și în roaming, ceea ce face mai puțin probabila înregistrarea involuntara a unui cost suplimentar în valoare de 50 de euro.
Costurile provenite din utilizarea serviciilor de internet în roaming în țari din afara SEE (de exemplu, Turcia) sunt de regula ridicate, plafonul financiar implicit putând fi atins imediat dupa conectarea la rețeaua vizitata, în cadrul unei singure sesiuni. Când își exprima acordul pentru continuarea sau reluarea furnizarii serviciilor dupa ce au fost avertizați de furnizor ca au atins plafonul, utilizatorii își asuma realizarea unui cost mai mare decât valoarea acestuia, plafonul financiar obligatoriu fiind dezactivat pentru respectiva luna de facturare.
Atenție la utilizarea serviciului de internet în zonele de granița dintre țarile UE și non-UE
În zonele de granița este posibila conectarea automata la o rețea dintr-un stat vecin, chiar daca utilizatorii nu se afla efectiv pe teritoriul acelui stat. De exemplu, un utilizator care este în Italia, la granița cu Elveția, se poate conecta automat la o rețea din Elveția. În acest caz, va primi un mesaj informativ cu tarifele aplicabile serviciilor de roaming din Elveția și va trebui sa aiba în vedere ca, fiind conectat la o rețea din afara UE, tarifele sunt mai mari, deci este posibil sa atinga mai repede plafonul financiar de 50 de euro, fara TVA.
Mai multe informatii privind utilizarea si costurile serviciului de roaming sunt disponibile pe pagina de internet a Autoritații, aici.
Reclamații
Daca nu au primit mesajele de informare de la furnizor, în condițiile în care aveau plafonul de roaming activat, sau acesta nu a sistat furnizarea internetului în roaming dupa atingerea plafonului, deși nu și-au exprimat acordul pentru continuarea furnizarii serviciului, utilizatorii se pot adresa ANCOM aici.
Sursa: ANCOM

Citește și:

Ești asigurat? Cum te-ai asigurat? Ai citit contractul de asigurare?

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal