Escrocheriile prin telefonul mobil sunt dificil de recunoscut. Fiţi precaut dacă cineva vi se adresează ca şi cum v-ar cunoaşte sau în legătură cu apelurile pierdute de la numere necunoscute – se pot aplica taxe ascunse.

La ce să fim atenţi!

Escrocheriile prin tonuri de apel vă pot atrage cu o ofertă pentru un ton de apel gratuit sau la un cost redus. Ceea ce nu realizaţi, în fapt, este că acceptând această ofertă v-aţi abonat la un serviciu ce vă va trimite tonuri de apel, în continuare, taxându-vă un tarif special pentru acestea. Există multe companii legitime ce vând tonuri de apel, însă există şi escroci care vor încerca să ascundă costul real pentru acceptarea unei oferte. Fraudatorii fie nu vă spun că solicitarea dumneavoastră pentru primul ton de apel reprezintă o abonare la un serviciu de tonuri de apel, fie această informaţie este indicată cu litere mici în datele ofertei. De asemenea, aceştia vor face foarte dificilă dezabonarea de la respectivul serviciu. Va trebui, efectiv, să declaraţi că renunţaţi la respectivul serviciu pentru a sista trimiterea tonurilor de apel şi taxele aferente.

Escrocheriile prin apeluri pierdute încep prin apelarea numărului dumneavoastră de telefon de către fraudatori, aceştia închizând telefonul înainte să răspundeţi. Telefonul a înregistrat un apel pierdut şi probabil că nu veţi recunoaşte numărul de
telefon. Puteţi fi tentat să apelaţi numărul de telefon respectiv pentru a afla cine v-a sunat. Dacă este vorba despre o escrocherie veţi plăti tarife la suprapreţ pentru apelul telefonic efectuat, fără să ştiţi.

Escrocheriile prin mesaje text funcţionează într-o manieră similară, dar prin SMS. Fraudatorii vă trimit un mesaj text de la un număr necunoscut, dar care pare a fi trimis de către un prieten – de exemplu `Bună sunt Ionut. M-am întors! Când eşti liber să ne întâlnim?’ Dacă răspundeţi din curiozitate, puteţi fi taxat la un tarif special pentru mesaje SMS (uneori chiar $4 pentru fiecare mesaj trimis şi/sau primit).

Escrocheria prin concurs SMS sau concurs de cunoştinţe generale constă, de regulă într-un mesaj text şi vă poate încuraja să vă înscrieţi într-o competiţie în vederea obţinerii unui premiu mare. De asemenea, mesajul (sau uneori, o reclamă) vă poate invita să participaţi la un concurs de cunoştinţe generale ce pune la bătaie un premiu important dacă răspundeţi corect la un număr de întrebări. Fraudatorii obţin câştiguri taxând tarife extrem de ridicate pentru mesajele pe care le trimiteţi şi orice alte mesaje pe care aceştia vi le trimit vouă.În cazul escrocheriei prin concursul de cunoştinţe generale primul set de întrebări va fi foarte uşor. Acest lucru pentru a vă încuraja să continuaţi jocul. Cu toate acestea, ultima întrebare sau ultimele două întrebări la care trebuie să răspundeţi pentru a revendica `premiul’ sunt foarte dificile sau chiar imposibil de răspuns corect.

Reţineţi
Trimiteţi `STOP’ mesajelor text nedorite sau pentru a opri abonamentele nedorite.

Atenţie
Nu răspundeţi niciodată mesajelor text ce vă oferă tonuri de apel gratuite sau apelurilor pierdute de la numere necunoscute.

Gândiţi-vă
Nu apelaţi numerele de telefon care încep cu … afară de cazul în care sunteţi conştient de costul implicat. Aceste numere de telefon sunt taxate la un tarif special.

Întrebaţi-vă
Cunosc modul de sistare al oricărui serviciu de abonament la care vreau să mă înscriu?

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!*

*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal