Drepturile consumatorilor europeni care opteaza pentru timeshare

  1. Acasă
  2. Comunicate de presă
  3. Drepturile consumatorilor europeni care opteaza pentru timeshare

În baza normelor europene, folosirea unui bun în regim timeshare presupune cumpărarea dreptului de a petrece o anumită perioadă de timp (de ex. două săptămâni pe an) într-o vilă, un apartament sau o construcţie similară, în condiţiile în care contractul are o durată de peste un an.

În UE, consumatorii care optează pentru regimul timeshare beneficiază de o serie de drepturi, enunţate de Directiva privind proprietatea imobiliară în regim de indiviziune pe timp limitat. Acestea includ:

  • dreptul la informaţii complete înainte de a semna contractul
  • dreptul la o perioadă de `reflecţie` de 14 zile, pe durata căreia contractul poate fi anulat fără motiv şi fără ca acest lucru să implice plata unor penalizări
  • în cazul în care comerciantul nu furnizează informaţiile obligatorii, perioada în care contractul poate fi anulat se extinde la un an plus 14 zile
  • reguli specifice referitoare la condiţiile de plată, menite să le ofere protecţie consumatorilor: de exemplu, nu vi se poate cere să faceţi un depozit sau să plătiţi un avans pe durata perioadei de ‘reflecţie’.

Înscrierea într-un club de vacanţă este acoperită de normele UE?

Cluburile de vacanţă sunt similare proprietăţilor deţinute în regim timeshare, dar multe au fost concepute pentru a eluda vechile norme ale UE în materie de timeshare, care se aplicau doar în cazul contractelor cu o durată de cel puţin 3 ani. Prin urmare, acordurile vizând cluburile de vacanţă sunt deseori valabile pe o perioadă mai mică de 3 ani.

Noile norme ale UE reglementează serviciile de tip timeshare în cazul contractelor cu o durată de peste un an.

[!] Legislaţiile naţionale ale statelor membre ar fi trebuit să se alinieze normelor UE până în februarie 2011, dar unele ţări înregistrează întârzieri la acest capitol. Dacă aveţi îndoieli cu privire la nivelul de protecţie juridică de care beneficiaţi, contactaţi Centrul european pentru consumatori.

Exemple :

Clauze abuzive in contractul de timeshare: Consumator roman / Comerciant portughez

Dna. L.B., consumator roman, a incheiat un contract de timeshare cu un comerciant portughez.

Dupa semnarea contractului, consumatoarea a observat ca in acesta exista o clauza care permitea modificarea contractului privind caracteristicile bunului care forma obiectul contractului, unilateral, in conditii discretionare de catre comerciant, fara a exista un motiv clar in acest sens.

Temandu-se de posibile probleme in viitor, consumatoarea a incercat sa obtina eliminarea clauzei din contract, dar fara rezultat.

Avand in vedere acest lucru, consumatoarea a luat legatura cu ECC Romania care a transmis cazul mai departe catre ECC Portugalia.

In urma interventiei ECC Portugalia pe langa comerciant, acesta a acceptat modificarea clauzei, in sensul ca orice modificare a contractului trebuie sa fie acceptata de consumator in mod expres inainte de a se aplica.

Inselatorie privind timeshare: Consumator roman / Comerciant spaniol

Dl. G.P., consumator roman, a incheiat un contract de timeshare cu un comerciant spaniol, platind o suma de 4300 EUR.

Conform intelegerii, comerciantul ar fi trebuit sa trimita ulterior mai multe documente care ar fi permis consumatorului sa utilizeze bunul imobiliar.

Cu toate acestea, nici la doua luni de la semnarea contractului, consumatorul nu primise nimic din partea comerciantului. In aceste conditii, consumatorul a transmis o sesizare catre ECC Romania, care a transferat cazul catre ECC Spania.

In urma cercetarilor si a informatiilor locale ECC Spania a ajuns la concluzia ca in cauza este vorba de o inselatorie si a anuntat autoritatile spaniole.

In cele din urma, consumatorul a reusit sa primeasca inapoi mare parte din suma platita.

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro ), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

Sursa: europa.eu 

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Meniu