Acces la conturile de plati: aceste dispozitii ofera tuturor consumatorilor din Uniunea Europeana,  fara a fi obligatoriu ca acestia sa fie rezidenti ai tarii in care se afla institutia de credit și , indiferent de situatia lor financiara , dreptul de a deschide un cont de plati care le permite sa efectueze operatiuni esentiale, cum ar fi primirea salariilor, pensiilor și indemnizatiilor sau plata facturilor la utilitati , etc

Comparabilitatea taxelor de plata : consumatorilor le este mai usor astfel sa compare comisioanele percepute pentru conturile de plati de furnizorii de servicii de plata din UE .

Comutarea conturilor de plati : prin stabilirea unei proceduri simple și rapide pentru consumatorii care doresc sa treaca contul lor de plata pentru unul cu un alt furnizor de servicii de plata in cadrul aceluiași stat membru și pentru a ajuta consumatorii care detin un cont de plati cu o banca și doresc sa deschida un alt cont intr-o alta tara .

Cele trei domenii sunt strans legate. Masurilor privind comparabilitatea taxelor de cont plata permit consumatorilor sa aiba o imagine de ansamblu a ofertelor de pe piata , precum și masurile referitoare la schimbarea face mai ușor pentru ei sa considerare schimbarile lor, daca o oferta mai buna este disponibila. Toate aceste elemente vizeaza consolidarea concurentei pe piata serviciilor financiare, in beneficiul consumatorilor. Cu toate acestea , pentru a garanta ca multi dintre posibilii consumatori se pot bucura intr-adevar de beneficiile acestor imbunatatiri , este esential sa se asigure ca fiecare cetatean al UE sa aiba dreptul de acces la servicii de cont de plati de baza .

De ce avem nevoie de o legislatie cu privire la conturile de plati ?

Normele existente cu privire la conturile de plati nu sunt suficiente pentru a proteja consumatorii. In prezent nu exista masuri care vizeaza problema taxa de comparabilitat . Exista anumite reguli in Directiva privind serviciile de plata pentru a spori transparenta conturilot de plati, dar ele nu ajuta consumatorii compara ofertele unor banci diferite .

Cu privire la comutarea intre conturi bancare , masurile de autoreglementare adoptate de sectorul bancar in 2008 nu au fost urmate in mod constant și astfel consumatorii se confrunta adesea cu probleme și intarzieri atunci cand incearca sa schimbe conturile. Prin urmare, este necesar sa se stabileasca norme legale obligatorii care pot fi aplicate in mod eficient atunci cand apar probleme in procesul de comutar .

Accesul la un cont de plati de baza

1 . Care este problema cu accesul consumatorilor la conturi de plati ?

Mai mult de 58 de milioane de cetateni ai UE nu detin in prezent nici un cont bancar. In anumite tari , precum Bulgaria și Romania, in jur de jumatate din populatie nu detin un cont de plati. Conform estimarilor Comisiei , in jur de 25 de milioane de cetateni fara un cont de plati ar dori unul. Unele dintre persoanele interesate au fost refuzate in acest sens din cauza situatiei lor financiare. Altii gasesc conturile oferite in prezent pe piata prea scumpe sau prea complexe pentru a  intelege mecanismele acestora .

Cetatenii fara un cont de plati sunt exclusi de la aspecte importante ale vietii in tara lor. Ele pot intampina dificultati substantiale cu primirea platilor salariale sau a asigurarilor sociale. Ele nu pot transfera bani execulta alte tranzactii decat cele pe baza de numerar, fiind exclusi de la orice tip de tranzactii on-line sau de cumparare, care poate fi mai ieftin. Ca urmare, acestea se confrunta adesea costuri și riscuri mai mari, deoarece acestea pot folosi doar cash. Directiva are drept scop rezolvarea acestor probleme

2 . Ce este un cont de plati care contine caracteristici de baza ?

Conturile de plati cu caracteristici de baza permit consumatorilor sa efectueze toate operatiunile de baza , care sunt in mod normal oferite de un cont de plati , inclusiv : realizarea unor depozite de tipul unui cont de plata , retragerea de numerar pentru cei care primesc plati ( de exemplu, salarii , beneficii , pensii inclusiv prin transfer de credit ) și executarea ordinelor de plata ( de exemplu, plata facturilor , achizitionarea de bunuri și servicii , transferul de bani catre terti , inclusiv prin intermediul unor debite directe ) . Un card de plata ar trebui sa beneficieze de includerea unor servicii care sa permita retragerea de bani de la ATM-uri și achizitionarea de bunuri și servicii de la furnizori , fie fizice ( de exemplu, magazin alimentar , statie de benzina ) sau comercianti online (de exemplu, carti , rezervari la hotel ), care accepta carduri de debit . Ar trebui sa fie , de asemenea, oferit accesul consumatorilor la servicii bancare online.

Statele membre vor stabili daca aceste conturi de plati care sa beneficieze de caracteristici de baza ar trebui sa fie oferite consumatorilor gratuit sau la un tarif rezonabil. O taxa rezonabila ar trebui sa fie identificata la nivel national, pe baza unui set de criterii , cum ar fi nivelul veniturilor nationale , taxele medii platite pentru un cont in respectivul stat membru și costurile asociate cu furnizarea de conturi de plati .

3. Ce se va schimba pentru consumatori ?

Directiva creeaza un drept pentru toti consumatorii de a accesa servicii de cont de plati de baza, indiferent de situatia lor financiara. Bancile nu vor sa li se permita sa refuze sa deschida un cont de plati garantarea serviciilor esentiale minime de plata pentru un consumator cu istoric de credit saraci sau orice alt tip de dificultati financiare.

Cu toate acestea, bancile avea in continuare dreptul de a refuza accesul la un cont de plati de baza pentru consumatori, daca solicitarea accesului nu este conform cu normele privind spalarea banilor și finantarea terorismului sau daca acestia au deja un cont garantarea serviciilor de plati de baza, cu o banca situata in aceeași tara.

Sursa: europa.eu

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro ), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

FII INFORMAT! IA ATITUDINE! – 0219615

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal