De ce nu va funcționa piața liberalizată de gaze și energie electrică în România

Preţul corect al gazelor pe o piaţă liberalizată este o rezultantă unitară a valorii de piaţă ce reprezintă valoarea pentru care o cantitate de energie poate fi schimbată la o dată stabilită, între un cumpărător hotărât şi un vânzător hotărât, într-o tranzacţie echilibrată, după un marketing adecvat, în care fiecare parte acţionează în cunoştinţă de cauză (informat), prudent şi fără constrângeri.

Această definiţie reflectă, cât de departe suntem în România de o viitoare piaţă liberalizată funcțională.

Cauzele principale pentru care nu va funcționa piața liberalizată de gaze și energie electrică în România  sunt:

 

Fără încredere, nu există piață liberă funcțională de gaze și electricitate.

Libertatea și libera alegere sunt tendințe naturale ale omului. Dar aceasta necesită încredere. Încrederea clienților în capacitățile sale –  în lipsa unor cunoștiițe minime specifice despre piața de energie și gaze, se naște ideea că un client nu poate să achiziționeze singur gaze și altcineva trebuie să aleagă furnizorii, să negocieze contractele, să urmărească modul de derulare etc.

Încrederea în furnizori – comportamentul unor furnizori de gaze și electricitate în perioada în care piața a fost liberalizată, nesancționați de instituții și fără a exista metode vizibile de a corecta abuzurile asupra clientului (faptul că un furnizor primește o amendă, fără ca clientul să simptă că lui îi este corectat abuzul la care a fost supus, nu aduce acestuia nici o satisfacție). A zdruncinat puternic încrederea în furnizori. Dar cea mai gravă abordare este legată de modul în care reprezentanții unor instituții care trebuie să organizeze și să asigure funcționarea pieței de gaze și electricitate aduc acuze la modul general tuturor furnizorilor, gravând puternic și ireversibil încrederea în piața liberă, dar mai ales transmițând un puternic semnal de neputință instituțională. De curând președintele ANRE afirma ”au reapărut băieții deștepți” (în fapt aceștia nu au dispărut au fost doar mascați de Ordonanța de plafonare a prețului), lăsând ideea că această ”descoperire” alături de reliberalizarea pieței de gaze și energie la 1 aprile 2025 va fi dezastruoasă pentru clienți.  Să ne întrebăm care mai este valoarea hârtiei care furnizorii vor fi obligați de ANRE să o transmită clientului de luna viitoare, când este dat un astfel de mesaj? Ce va gândi clientul? Ce rost are să mă informez, să învăț, să aleg alți furnizori? Oricum ”băieții deștepți” vor face legea și oricum nu are cine să ne protejeze!

Autor : 

Dumitru Chisalita

Presedinte AEI

 

Articolul integral poate fi citit aici :  AICI 

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal