Vanzarile on-line vor atinge 4 trilioane de dolari in anul 2020, de la 1.6 trilioane de dolari cat au fost in anul 2016. Vanzarile on-line la nivelul UE au rate de crestere similare. De asemenea toti mai multi consumatori fac achizitii on-line (servicii sau produse) pe plan international.
Situatia cumparaturilor on-line:
– Din propria tara : 28% in anul 2008 fata de 49.1 % in 2016;
– Alta tara a Uniunii Europene : 6.2 % in anul 2008 fata de 17.5 % in anul 2016 ;
– O tara din afara spatiului european : 4 % in anul 2008 fata de 11.3 % in anul 2016;
In cazul achizitiilor on-line consumatorii sunt pusi intr-o pozitie slaba fata de comerciant tinand cont de: nu au contact direct cu acesta, nu pot analiza fizic produsul inainte de achizitionare, trebuie sa se efectueze plata aferenta produsului inainte de livrarea acestuia. Pe piata internationala insa regulile pot diferi, distantele sunt uriase si consumatorii pot ajunge in afara UE fara a fi constienti de acest lucru.
Pentru cumparaturile on-line din afara spatiului Uniunii Europene consumatorii se confrunta cu doua probleme majore, conform studiului realizat de BEUC si VZBV:
– Lipsa informatiilor esentiale la etapa de pre-achizitie. Informatiile furnizate de comercianti sunt incoerente si consumatorilor din UE nu li se ofera niciun ajutor pentru a intelege reducerea drepturilor acestora atunci cand fac cumparaturi in afara UE;
– Lipsa unor mijloace accesibile pentru a actiona atunci cand ceva nu merge, cum ar fi un sistem accesibil, independent de solutionare a litigiilor. Acest lucru face practic imposibila rezolvarea problemelor.
Europenii care achizitioneaza bunuri si servicii din afara Uniunii Europene nu dispun de protectie. Aceasta lipsa persista pe parcursul ‘calatoriei consumatorilor’. De exemplu, exista diferente din unct de vedere legislativ privind clauzele contractuale abuzive, nelivrarea produselor si despagubirea.