Contractele la distanta in domeniul serviciilor financiare

Legislatia europeana stabileste o serie de principii referitoare la serviciile financiare care pot fi furnizate la distanta. Aceasta armonizare a principiilor ofera consumatorilor o mai mare protectie in cazul negocierii si incheierii de contracte cu un furnizor cu sediul in alt stat membru.

Directiva 2002/65/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 septembrie 2002 privind comercializarea la distanta a serviciilor financiare de consum si de modificare a Directivei 90/619/CEE a Consiliului si a Directivelor 97/7/CE si 98/27/CE se aplica serviciilor financiare cu amanuntul (servicii bancare, de asigurari, de plata si de investitii, inclusiv fondurile de pensii) negociate la distanta (de exemplu, prin telefon, fax sau internet), adica prin orice mijloc care nu necesita prezenta fizica si simultana a partilor contractante.

Dreptul la un timp de gandire

Directiva acorda consumatorilor dreptul la un timp de gandire inainte de incheierea unui contract cu furnizorul. Astfel, furnizorul este obligat sa ii transmita consumatorului, in scris sau pe un suport durabil (de exemplu, discheta informatica, CD-ROM sau e-mail), un proiect de contract continand toate conditiile contractuale. Perioada de gandire este de 14 zile, timp in care conditiile contractuale raman valabile. Totusi, partile pot conveni asupra unei perioade mai lungi sau pot negocia conditii diferite.

Dreptul de retragere

Consumatorul dispune de un drept de retragere in termen de 14 zile (30 de zile pentru asigurarile de viata si operatiunile privind pensiile personale) in urmatoarele cazuri:

atunci cand contractul a fost semnat inainte ca consumatorul sa primeasca conditiile contractuale (de exemplu, in cazul unui contract de asigurare semnat pentru a obtine o acoperire imediata);

atunci cand consumatorul a primit conditiile contractuale, dar a fost convins in mod necinstit sa incheie un contract in perioada de gandire.

In cazul in care consumatorul isi exercita dreptul de retragere dupa ce a convenit deja asupra prestarii, inclusiv partiale, a serviciului, acesta poate fi obligat sa plateasca furnizorului contravaloarea serviciului prestat. In cazul in care serviciul este prestat integral inainte de exercitarea dreptului de retragere, acesta nu va mai putea fi exercitat, iar consumatorul este obligat sa plateasca contravaloarea serviciului prestat. Pretul serviciului (sau baza de calcul a acestuia) trebuie sa fie comunicat in prealabil consumatorului.

Pentru a impiedica manevrele speculative, drepturile de gandire si de retragere nu se aplica in cazul serviciilor al caror pret poate varia in functie de fluctuatiile de pe pietele financiare (de exemplu, piata valorilor mobiliare).

Dreptul de restituire

Anumite servicii financiare, in special serviciile la termen – futures (de exemplu, un ordin plasat de un consumator pentru achizitionarea unui anumit numar de actiuni la un pret determinat) pot fi integral sau partial indisponibile in momentul executiei contractului. In acest caz, consumatorul are dreptul de solicita restituirea sumelor platite pentru achizitionarea unor astfel de servicii.

Anularea platii prin card bancar in caz de furt

In cazul utilizarii frauduloase a cardului sau de credit, consumatorul poate solicita anularea platii sau restituirea sumei daca aceasta a fost deja debitata.

Protectia impotriva prestarilor nesolicitate de servicii

Consumatorii sunt protejati in temeiul Directivei 2005/29/CE, care considera ca prestarile nesolicitate de servicii reprezinta practici comerciale neloiale. Neoferirea unui raspuns la propunerile vizand astfel de prestari de servicii nu atrage obligatii pentru consumator si nu poate fi considerata ca un acord tacit.

Cai de atac/Reparatii

Statele membre se asigura ca exista proceduri (judiciare, administrative sau extrajudiciare) adecvate si eficiente de reclamare si de reparatie pentru solutionarea eventualelor litigii dintre furnizori si consumatori.

Sanctiuni

De asemenea, statele membre trebuie sa se asigure ca operatorii si furnizorii de mijloace de comunicatii pun capat activitatilor ilicite realizate prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanta, atunci cand tehnologia permite acest lucru.

Context

Aceasta directiva este menita sa completeze Directiva 97/7/CE a Parlamentului European si a Consiliului, care ofera consumatorilor o protectie adecvata in cazul majoritatii produselor si serviciilor, cu exceptia serviciilor financiare, avand in vedere caracteristicile specifice ale acestora din urma. Directiva acopera aceasta lacuna juridica, stabilind o baza comuna pentru conditiile aplicabile in cazul incheierii unor contracte la distanta in domeniul serviciilor financiare.

Sursa: www.europa.eu

Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din Romania – InfoCons, unica organizaţie din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociaţie de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct şi indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federaţiei Asociaţiilor de Consumatori.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal