A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons informeaza ca in perioada 18 – 28.03.2013 s-a desfasurat o actiune tematica nationala de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca, de catre societatile bancare.

• Au fost verificate 370 de puncte de lucru ale societatilor bancare;
• S-au aplicat 86 amenzi contraventionale in valoare totala de 919.000 lei si 47  avertismente;
• S-au  dispus masuri  de remediere in termen de 15 zile a deficientelor constatate.
 
Bogdan Cristian Nica – Presedinte ANPC:  “ Exista banci care  nu prezinta in oferte sau chiar in contracte toate costurile pentru serviciile prestate. Tinad cont de perioada economica pe care o parcurgem si de dificultatile finaciare pe care le avem noi toti in a returna creditele, serviciile financiare trebuie sa fie transparente, fara ambiguitati ce pot submina increderea consumatorilor. Actiuni de control vor avea loc ori de cate ori este necesar.`

Au fost verificate:

1. Informarea consumatorilor
– existenta listelor cu dobanzi, tarife si comisioane;
– lista cu dobanzi afisata nu era actualizata la zi – Odorheiu-Secuiesc;
– neafisarea la loc vizibil a listei dobanzilor, tarife si comisioane – Satu-Mare;
– nu exista la punctul de lucru lista dobanzilor si comisioanelor – Piatra Neamt

2. Informarea precontractuala a consumatorilor, in scris, prin intermediul Formularului ‘ Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori ‘

– nu s-a putut face dovada inmanarii formularului cu cel putin 15 zile inainte  de data incheierii contractului – Bucuresti;
– formularul nu precizeaza ipotezele pentru calculul  valoarii DAE -Bucuresti;
– valoarea DAE este mai mica cu 2 procente fata de cea din contract Bucuresti;
– dobanda penalizatoare aplicabila nu era mentionata, precum si modul de calcul a acesteia;
– lipsa acordului scris al consumatorului de reducere a termenului legal de 15 zile necesar studierii informatiilor precontractuale – Bucuresti, Drobeta Turnu-Severin;
– informatiile erau scrise cu caractere mai mici fata de cele prevazute legal- Tg.Mures.

3. Raspunsul creditorului cu privire la cererea depusa de consumator privind acordarea creditului – cererile depuse nu aveau data si nr.de inregistrare – Bucuresti, precum si lipsa raspunsului creditorului – Sibiu.

4. Informarea consumatorilor in urma solicitarilor si a verificarii in baza de date – banca nu informeaza imediat si gratuit asupra rezultatelor consultarii unei baze de date in cazul in care cererea de creditare este respinsa – Bacau.

5. Respectarea prevederilor continutului contractului

– valoarea totala platibila calculata la incheierea contractului nu era mentionata- Satu Mare
– dobanda penalizatoare nu era stabilita ca procent fix – Dr.Tr.Severin
– impunerea anumitor societati de asigurare pentru bunuri aduse in garantie – Mehedinti.
– impunerea anumitor societati de asigurare de viata obligatorie, fara sa i se ofere posibilitatea consumatorului de a opta – Piatra Neamt.

6. Respectarea dreptului de retragere

– ingradirea  dreptului  de notificare a unitatii bancare la 14 zile calendaristice, desi clientul poate achita sumele fara nicio intarziere nejustificata si nu mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la expedierea notificarii- Bucuresti.

7. Dreptul de rambursare anticipata

– conditionarea  dreptului de rambursare anticipata, numai dupa notificarea scrisa cu minim 3 zile inainte de data rambursarii fara nicio compensaţie,  desi acesta are dreptul, in orice moment, sa se libereze in totalitate sau partial de obligatii – Alexandria.

8. Materialele publicitare

– pliantele publicitare nu contineau informatii legate de dobanda anuala efectiva, durata, de valoarea totala platibila de client si valoarea ratelor- Constanta.
– materialul publicitar  pentru “Cont Curent` se preciza Cont curent 100% gratuit, fara a mentiona ca operatiunile sunt comisionate in conformitate cu lista de tarife si comisioane – Ilfov.                          

9. Respectarea prevederilor legii privind clauzele abuzive


– clauza conform careia banca isi rezerva dreptul de a declara creditul scadent anticipat si considerat caz de neexecutare a obligatiilor daca ,,situatia economico-financiara a imprumutatului inregistreaza nivele sub cele avute in vedere la aprobarea creditului’’, precum si daca ,,apare o situatie/fapt/eveniment care poate  avea un efect negativ important asupra situatiei financiare…sau asupra capacitatii acestuia de a-si indeplini in mod corespunzatora obligatiile – Jud. Mehedinti.
– clauza privind `dreptul bancii de a modifica unilateral contractul/costurile creditului, fara a exista un motiv intemeiat`- Brasov.

10. Alte aspecte cu privire la informarea consumatorilor

– nu se mentiona plata comisionului de analiza a dosarului, desi valoarea acestuia se regaseste in valoarea totala a creditului – Suceava
– lipsa specificarii termenului de 10 zile de la incheierea contractului de cesiune a creantelor, pentru notificarea in scris, lipsa serviciilor cerute de consumatori care nu se comisioneaza

11. Legalitatea functionarii operatorului economic

S-a constat:
– neafisarea  Codului Unic de Inregistrare de la Oficiul Registrului Comerţului din care sa rezulte obiectul / obiectele de activitate ale societatii pentru care este autorizat sa functioneze –  Sibiu, Timis;
– afisarea eronata la exteriorul unitatii a denumirii – “sucursala`, in loc de “agentia`.

Sfaturi pentru consumatori:

– sa obtina  informatii complete referitoare la conditiile de creditare, sa compare ofertele de pe piata si sa ia decizia tinand cont de nevoile si de posibilitatile financiare de care dispun pentru restituire;
– orice credit functioneaza prin intermediul unui cont curent care are costuri de administrare, retragere numerar etc. si  se adauga la cele aferente creditului;
– sa verifice cu atentie costurile totale pe care urmeaza sa le suporte, raportand aceste costuri la nivelul  procentual de dobanda pe care banca il ofera si sa aleaga oferta pe care o considera cea mai avantajoasa;
– sa solicite bancii, la lichidarea creditelor, incetarea contractului si emiterea unei adrese care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile dintre parti.

InfoCons – InfoCons – o9atitudine ! – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor.

Sursa: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal