Consumatorii sufera din cauza loteriei geografice existente in domeniul comunicatiilor in banda larga, conform unor noi studii

#ConnectedContinent#broadband

Conform datelor UE publicate astăzi, cei 400 de milioane de utilizatori de internet din Europa se confruntă cu o loterie geografică în ceea ce privește prețul, viteza și diversitatea ofertelor de servicii în bandă largă. Patru studii publicate astăzi arată că nu există practic niciun model și nicio coerență între piețele de servicii în bandă largă din interiorul UE. Consumatorii sunt de asemenea derutați în fața informațiilor divergente furnizate de operatori, ceea ce le limitează capacitatea de a alege oferta cea mai bine adaptată necesităților lor.

Prețurile celor mai comune conexiuni în bandă largă pot fi de până la patru ori mai ridicate în unele state membre, chiar și după ce se ține cont de puterea de cumpărare a fiecărei țări.

66 % dintre cetățeni nu cunosc viteza conexiunii de internet pentru care au semnat contractul.

În medie, consumatorii obțin doar 75 % din viteza conexiunii în bandă largă pentru care semnează un contract.

În ciuda unor valuri succesive de reforme ale sectorului telecomunicațiilor pe care le-a întreprins Uniunea Europeană și care au contribuit la transformarea modului de furnizare a serviciilor de telecomunicații în UE, acest sector continuă să funcționeze preponderent pe baza a 28 de piețe naționale. Atât consumatorii, cât și operatorii se confruntă cu prețuri și cu reguli diferite. Săptămâna viitoare, Parlamentul European va vota cu privire la planurile Comisiei referitoare la crearea unui continent conectat (#ConnectedContinent), care abordează aceste probleme oferindu-le consumatorilor o mai mare transparență, mai multe drepturi și servicii mai bune.

Diferențe de preț importante în ceea ce privește banda largă (#broadband)

Karolina, 35 de ani, se mută din Lituania în Polonia. Ea va plăti cel puțin un preț dublu la noul său domiciliu pentru o calitate similară a serviciului în bandă largă. Ea ar putea plăti o sumă de până la 14 ori mai mare.

Peter, 65 de ani, vine să trăiască în Cipru după pensionarea sa în Regatul Unit. El va plăti un preț de două până la patru ori mai ridicat pentru o conexiune probabil mai lentă.

Carlos se întoarce din Franța înapoi în orașul său natal din Spania. El va trebui să studieze cu atenție ofertele disponibile, deoarece prețurile serviciilor în bandă largă din Spania pot fi cu până la 50 % mai ridicate decât cele pe care le plătește în prezent.

Neelie Kroes, vicepreședintele Comisiei Europene (@NeelieKroesEU), a declarat: `Nu există o piață unică a internetului și această situație trebuie să se schimbe. Nu există niciun motiv întemeiat pentru care o persoană ar trebui să plătească de peste 4 ori mai mult decât altă persoană în Europa, pentru aceeași bandă largă.`

Noul studiu publicat astăzi arată o diferență de preț de până la 400 % între țările UE în ceea ce privește ofertele de bandă largă anunțate în reclame pentru categoria de bandă largă fixă de 12-30 de megabiți pe secundă (Mbps), pentru care optează majoritatea cetățenilor europeni. Prețurile încep între 10 și 46 EUR pe lună, în funcție de locul de reședință, și pot ajunge până la 140 EUR pe lună.

Contraste la nivelul prețurilor: banda largă anunțată în reclame la prețul cel mai scăzut este disponibilă în Lituania (de la 10,30 EUR), în România (de la 11,20 EUR) și în Letonia (de la 14,60 EUR); în alte țări, cea mai ieftină ofertă disponibilă poate ajunge la 46,20 EUR (Cipru), în Spania (38,70 EUR) și Irlanda (31,40 EUR) nivelul ofertei fiind foarte apropiat de cel înregistrat în Cipru. Cea mai mare amploare a variației interne la nivelul prețurilor poate fi observată în Polonia, cu oferte care variază de la 20 la 140 EUR, și în Croația – de la 30 la 121 EUR.

Consumatorii sufera din cauza loteriei geografice existente in domeniul comunicatiilor in banda larga, conform unor noi studii - InfoCons - Protectia Consumatorilor

Sursă: serviciile CE pe baza unui studiu realizat de Van Dijk. Prețurile se referă la luna februarie 2013, sunt în EUR/lună, inclusiv TVA și se ajustează în funcție de paritatea puterii de cumpărare.

Deși unele diferențe dintre piețe pot fi explicate prin diferențele existente la nivelul costurilor și al veniturilor, o mare parte a incoerențelor actuale se datorează unei fragmentări persistente a pieței. Pachetul de măsuri privind crearea unui continent conectat (#ConnectedContinent) va contribui la depășirea acestor diferențe de preț, prin acordarea de competențe sporite consumatorilor și prin crearea unui mediu mai prielnic pentru investitori pe piața unică a UE, oferindu-le operatorilor eficienți posibilitatea de a-și vinde serviciile consumatorilor din alte țări.

Înțelegerea serviciului obținut la cumpărarea de bandă largă

Anna s-a mutat din casa părinților săi și are nevoie de o conexiune la internet. Ea cercetează ofertele disponibile, dar întâmpină dificultăți în compararea opțiunilor. După ce, în cele din urmă, face o alegere, viteza conexiunii este adesea inferioară celei așteptate.

Thomas a fost atras de viteza de descărcare `de până la 30 Mbps` anunțată în reclame pentru cartierul său. El a semnat un contract pentru 12 luni, dar viteza reală pe care o primește este de 22 Mbps (nu de 30).

Un alt studiu, realizat de @SamKnows, a efectuat peste 7 miliarde de măsurători ale vitezei conexiunilor de internet obținute de aproape 10 000 de voluntari și a descoperit că vitezele de descărcare reale pot fi de doar 64 % din vitezele anunțate în reclame.

Tipul de conexiune Viteza conexiunii, în % față de viteza anunțată în reclamă
Cablu 89,5 %
Fibră optică (FTTx) 82,7 %
Cupru (xDSL) 63,8 %

Neelie Kroes, vicepreședintele Comisiei Europene (@NeelieKroesEU), a declarat: `Deși trebuie subliniat faptul că rețelele sunt în curs de ameliorare, diferența dintre viteza anunțată în reclame și viteza reală este la fel de mare ca în 2012, ceea ce confirmă necesitatea de a consolida și de a armoniza drepturile consumatorilor, astfel cum am propus în pachetul nostru de măsuri privind crearea unui continent conectat (Connected Continent).`

`Și este timpul ca întreprinderile să colaboreze pentru a găsi modalități mai bune de a-și promova și explica produsele. Aceasta este reacția pe care sper să o provoace aceste constatări.`

Reformele propuse în cadrul pachetului de măsuri privind crearea unui continent conectat (#ConnectedContinent) vor conferi drepturi noi consumatorilor, cum ar fi dreptul la un contract într-un limbaj simplu și cu informații mai comparabile. În special, operatorii vor fi obligați să furnizeze informații exacte referitoare la viteza de transmitere a datelor disponibilă efectiv. Consumatorii vor dispune de mai multe drepturi de a schimba furnizorul sau contractul, de dreptul de a renunța la contract în cazul în care vitezele de internet promise nu sunt reale, precum și de dreptul de a obține transmiterea e-mailurilor la o nouă adresă de e-mail după schimbarea furnizorului de internet.

Este nevoie de voluntari:

Studiul @SamKnows se va desfășura până la sfârșitul anului 2014 și este planificată încă o măsurătoare anuală. Consumatorii europeni pot să evalueze performanțele furnizorilor lor de servicii internet (ISP) prin aderarea la o comunitate de voluntari din toate țările UE-28, plus Islanda și Norvegia. Consumatorii selectați vor primi un mic dispozitiv care se branșează la conexiunea de internet pe care o au acasă. Acest dispozitiv va desfășura o serie de teste automate atunci când linia nu este în uz. El va stabili viteza și performanța conexiunii în bandă largă.

Contextul celor patru studii

1. Studiul privind costurile de acces la internetul în bandă largă (BIAC)

Comisia Europeană publică un studiu comparativ din 2013 privind costurile de acces la internetul în bandă largă (BIAC), care a fost efectuat în toate statele membre ale UE, precum și în Canada, Islanda, Japonia, Coreea de Sud, Liechtenstein, fosta Republică iugoslavă a Macedoniei, Norvegia, California, Colorado, statul New York, Elveția și Turcia. Studiul are la bază în principal informațiile colectate în perioada 1-15 februarie 2013. Studiul a analizat ofertele furnizorilor de servicii internet. Atunci când a fost necesar, informațiile referitoare la această perioadă au fost comparate cu informațiile similare colectate anterior, în februarie 2011 și februarie 2012.

2. Studiul@SamKnows

Acest studiu realizat de @SamKnows pentru Comisia Europeană măsoară diferența dintre viteza de conexiune la internet plătită și cea primită de consumatori. Rezultatele se bazează pe performanțele în timpul orelor de vârf, definite ca fiind perioada din zilele lucrătoare cuprinsă între ora 19:00 și ora 23:00 (inclusiv). Acesta este cel de-al doilea studiu realizat de @SamKnows (un al treilea studiu fiind planificat în 2014).

Studiul se bazează pe o metodologie care utilizează dispozitive hardware și oferă datele cele mai precise și independente privind performanța conexiunilor de internet, indiferent de tehnologia de acces la internet și de instalarea la domiciliu. Această metodologie a fost, de asemenea, utilizată de autoritățile naționale de reglementare din SUA, Regatul Unit, Brazilia și Singapore.

9 467 de dispozitive, împărțite între 30 de țări, au efectuat un număr total de 7 184 604 603 de măsurători în cadrul a 63 666 843 de teste unice.

Cel de-al doilea raport a fost încheiat fără participarea furnizorilor de servicii de internet, dar aceștia sunt invitați să participe în cadrul celui de-al treilea raport.

3. Sondajul Eurobarometru

Sondajul Eurobarometru măsoară percepția utilizatorilor de servicii de telecomunicații, în februarie 2014, în toate statele membre ale UE.

4. Raportul COCOM

Comisia publică datele privind numărul de abonamente la servicii în bandă largă din statele membre, colectate în contextul Comitetului pentru comunicații (COCOM). Raportul se bazează pe datele colectate de la ministerele și autoritățile de reglementare relevante și pe alte statistici legate de banda largă, publicate de Comisie (date referitoare la acoperire, la prețurile cu amănuntul și cu ridicata și la cazurile de ajutor de stat în materie de bandă largă).

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro ), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

Sursa: europa.eu 

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal