Comisia propune o nouă legislație pentru a asigura o protecție mai bună a vieții private în comunicațiile electronice

O mai bună protecție online și noi oportunități de afaceri

Propunerea de Regulament privind viața privată și comunicațiile electronice va spori protecția vieții private a cetățenilor și va oferi noi oportunități pentru întreprinderi.

  • Noi actori: 92 % dintre cetățenii europeni declară că este important ca email-urile și mesajele lor online să rămână confidențiale. Cu toate acestea, actuala Directivă asupra confidențialității și comunicațiilor electronice se aplică numai operatorilor de telecomunicații tradiționale. Acum, normele referitoare la protecția vieții private vor acoperi și noi furnizori de servicii de comunicații electronice, cum ar fi WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail, iMessage sau Viber.
  • Norme mai stricte: Prin actualizarea directivei actuale printr-un regulament direct aplicabil, toți cetățenii și toate întreprinderile din UE vor beneficia de același nivel de protecție a comunicațiilor lor electronice.Întreprinderile vor beneficia, de asemenea, de un set unic de norme la nivelul UE.
  • Conținutul comunicațiilor și metadatele: Protecția vieții private va fi garantată atât în ceea ce privește conținutul, cât și metadatele provenite din comunicațiile electronice (de exemplu, timpul și locul unui apel). Ambele au o componentă de un înalt grad de confidențialitate și, în conformitate cu normele propuse, va fi necesară anonimizarea sau ștergerea acestora dacă utilizatorii nu și-au dat consimțământul, cu excepția cazului în care aceste date sunt necesare, de exemplu, pentru facturare.
  • Noi oportunități de afaceri: Odată ce s-a obținut consimțământul pentru ca datele aferente comunicațiilor, conținutul și/sau metadatele să fie prelucrate, operatorii de servicii de telecomunicații tradiționale vor avea mai multe oportunități de a utiliza date și de a presta servicii suplimentare. De exemplu, aceștia ar putea produce hărți termice care să indice prezența persoanelor fizice, pentru a le fi de folos autorităților publice și companiilor de transport atunci când dezvoltă noi proiecte de infrastructură.
  • Norme mai simple în ceea ce privește cookie-urile: Va fi simplificată așa-numita `dispoziție privind cookie`, care a avut drept rezultat un număr exagerat de mare de solicitări ale consimțământului utilizatorilor de internet. Noile norme le vor permite utilizatorilor să își păstreze controlul asupra setărilor proprii, oferind o modalitate facilă de a accepta sau de a refuza urmărirea cookie-urilor și a altor identificatori în cazul riscurilor legate de viața privată. Propunerea clarifică faptul că nu este nevoie de consimțământ pentru cookie-urile care nu aduc atingere vieții private și care îmbunătățesc experiența online (de exemplu, pentru a-și reaminti istoricul achizițiilor efectuate). Cookie-urile instalate pe un site web vizitat care țin evidența numărului de vizitatori ai site-ului web respectiv nu vor mai necesita obținerea consimțământului.
  • Protecția împotriva mesajelor spam: Propunerea de astăzi interzice comunicațiile electronice nesolicitate, realizate prin orice mijloace, de exemplu prin e-mail-uri, SMS-uri și, în principiu, și prin apeluri telefonice, dacă utilizatorii nu și-au dat consimțământul. Statele membre pot opta pentru o soluție care le conferă consumatorilor dreptul de a refuza primirea unor apeluri vocale în scopuri de marketing, de exemplu prin înregistrarea numărului lor pe o listă a numerelor care nu pot fi apelate. Persoanele care efectuează apeluri în scopuri de marketing vor trebui să își afișeze numărul de telefon sau să folosească un prefix special care indică un apel în scopuri de marketing.
  • Asigurarea cu mai multă eficacitate a respectării legii: Responsabilitatea asigurării respectării normelor de confidențialitate prevăzute în regulament va reveni autorităților naționale de protecție a datelor.

Norme de protecție a datelor pentru instituțiile și organismele UE

Propunerea de regulament privind protecția datelor cu caracter personal de către instituțiile și organismele europene vizează alinierea normelor existente, care datează din 2001, la normele mai recente și mai stricte prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor din 2016. Orice persoană ale cărei date cu caracter personal sunt prelucrate de către instituțiile sau agențiile UE va beneficia de standarde de protecție mai ridicate.

Protecția datelor la nivel internațional

Comunicarea propusă stabilește o abordare strategică pentru problema transferurilor internaționale de date cu caracter personal, care va facilita schimburile comerciale și va promova o mai bună cooperare în materie de asigurarea a respectării legii, asigurând, în același timp, un nivel ridicat de protecție a datelor. Comisia se va implica în mod proactiv în discuțiile privind luarea unor `decizii privind caracterul adecvat` (care să permită circulația liberă a datelor cu caracter personal către țări cu norme de protecție a datelor `echivalente în ceea ce privește aspectele principale` cu cele din UE) cu parteneri comerciali importanți din Asia de Est și de Sud-Est, începând cu Japonia și Coreea în 2017, dar și cu țările interesate din America Latină și din vecinătatea Uniunii Europene.

Sursa: europa.eu

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal