Comisia Europeană și patru piețe on-line semnează un acord privind siguranța produselor, care prevede retragerea produselor periculoase

În data de 25 iunie 2018, patru mari piețe on-line (Alibaba – pentru AliExpress, Amazon, eBay și Rakuten – Franța) au semnat un acord prin care se prevede retragerea mai rapidă a produselor periculoase vândute pe platformele lor.

Datorită unui dialog facilitat de Comisia Europeană, patru mari societăți on-line s-au angajat să răspundă la notificările privind produsele periculoase primite din partea autorităților statelor membre în termen de 2 zile lucrătoare și la cele transmise de clienți în termen de 5 zile lucrătoare.

Citește și:

Știați că fără albine, nu putem mânca afine?

Potrivit Eurostat, în 2016, în UE, vânzările on-line au reprezentat 20 % din vânzările totale. Totodată, din ce în ce mai multe produse periculoase notificate în cadrul sistemului de alertă rapidă sunt vândute on-line. Acest lucru demonstrează necesitatea ca toate piețele on-line să își intensifice eforturile vizând retragerea produselor periculoase. Directiva UE privind comerțul electronic introduce proceduri privind notificarea și retragerea conținutului on-line problematic, dar nu le reglementează în detaliu. Astăzi, aceste patru mari piețe on-line au convenit asupra unei serii de angajamente menite să asigure o bună protecție a consumatorilor din UE.

Grupul Alibaba (pentru AliExpress), Amazon, eBay și Rakuten-Franța se angajează să ia următoarele măsuri:

  • Să reacționeze în termen de două zile lucrătoare la notificările adresate de autorități punctelor de contact ale companiilor pentru a elimina listele cu produse nesigure. Companiile în cauză urmează să monitorizeze situația și să informeze autoritățile cu privire la acțiunile întreprinse.
  • Să le ofere clienților proceduri clare privind notificarea listelor cu produse nesigure. Aceste notificări sunt tratate rapid și primesc un răspuns adecvat în termen de cinci zile lucrătoare.
    • Să consulte informațiile privind produsele rechemate/periculoase disponibile în sistemul de alertă rapidă al UE pentru produsele nealimentare periculoase, precum și din alte surse (de exemplu, autoritățile de aplicare a legii) și să ia măsurile necesare în ceea ce privește produsele respective, atunci când acestea pot fi identificate.

Citește și:

Este sucul de fructe mai sănătos decât băutura carbogazoasă?

  • Să creeze puncte unice de contact specifice destinate autorităților din statele membre ale UE pentru notificările cu privire la produsele periculoase și pentru facilitarea comunicării pe probleme de siguranță a produselor.
  • Să ia măsuri menite să prevină reapariția listelor de produse periculoase deja retrase.
  • Să furnizeze informații/formare pentru vânzători cu privire la conformitatea cu legislația UE privind siguranța produselor, să-i oblige să respecte legea și să le pună la dispoziție linkul către lista cu legislația UE privind siguranța produselor.

Etapele următoare

La fiecare șase luni, piețele on-line și Comisia Europeană vor evalua progresele înregistrate cu privire la aceste angajamente, prin publicarea unui raport.

Comisia Europeană încurajează și alte piețe on-line să urmeze exemplul acestor patru societăți și să adere la inițiativă, contribuind astfel la îmbunătățirea siguranței produselor on-line pentru consumatorii din UE.

Citește și:

Produse de asigurări

Context

Directiva privind comerțul electronic (articolul 14) prevede că listele cu produse periculoase trebuie să fie întocmite rapid și eficient, dar nu specifică în cât timp.

În comunicarea sa din septembrie 2017 privind combaterea conținutului on-line ilegal, Comisia Europeană și-a propus să monitorizeze progresele înregistrate în combaterea conținutului on-line ilegal și să evalueze dacă sunt necesare măsuri suplimentare. Ca urmare, în martie 2018, Comisia a adoptat o recomandare în care sunt prevăzute măsuri operaționale care trebuie luate de societățile în domeniu și de statele membre pentru a-și intensifica și mai mult acțiunile în acest sens, înainte de a decide dacă va fi necesar să propună vreun act legislativ. Recomandările formulate se aplică tuturor formelor de conținut ilegal, de la conținut cu caracter terorist, incitare la ură și violență și materiale care conțin abuzuri sexuale asupra copiilor la produse nesigure și încălcarea drepturilor de autor.

Sistemul de alertă rapidă al UE permite un schimb rapid de informații între 31 de țări europene și Comisia Europeană cu privire la produsele nealimentare periculoase care prezintă un risc pentru sănătatea și siguranța consumatorilor. La 12 martie 2018, Comisia Europeană și-a prezentat raportul pe 2017 privind Sistemul de alertă rapidă pentru produse periculoase.

Sursa: Europa.eu

Citește și:

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal