Legislația UE stabilește anumite cerințe în materie de echitate și transparență pentru contractele încheiate cu consumatorii.

Despre ce clauze contractuale este vorba?

Informațiile de mai jos se referă numai la vânzările către consumatorii care achiziționează în afara sferei profesionale. Nu se aplică vânzărilor între întreprinderi.

Cerințele UE vizează toate clauzele contractuale care nu au fost negociate individual cu consumatorul, respectiv clauzele contractuale standard redactate în avans. Atât obiectul principal al contractului, cât și aspectele legate de raportul calitate-preț, sunt excluse în mod expres.

Rețineți că, dacă doriți să vă bazați pe faptul că respectivul contract a fost negociat individual, va trebui să aduceți dovezi în acest sens.

Contractele trebuie să fie echitabile

Clauzele contractuale standard utilizate de întreprinderea dumneavoastră trebuie să fie echitabile, indiferent dacă sunt denumite `termeni și condiții’ sau fac parte dintr-un contract detaliat.

În baza legislației UE, clauzele contractuale standard nu trebuie:

  • să încalce principiul bunei credințe
  • să îi dezavantajeze pe consumatori (în termeni de drepturi și declarații) în relația cu vânzătorii/furnizorii.

Vânzătorul trebuie să acționeze cu bună credință, luând în considerare interesele legitime ale consumatorilor și tratându-i în mod corect și echitabil.

Clauzele contractuale abuzive nu sunt obligatorii

Dacă anumite clauze contractuale sunt abuzive, acestea nu sunt obligatorii pentru consumatori, iar comerciantul nu se poate baza pe ele, chiar dacă contractul a fost semnat de consumator.

Atâta timp cât clauza abuzivă nu este un element esențial al contractului, restul contractului (cu excepția clauzei abuzive) rămâne valabil.

Contractele trebuie să fie transparente

Clauzele contractuale trebuie redactate într-un limbaj simplu, inteligibil. Clauzele contractuale trebuie să fie nu doar clare din punct de vedere gramatical, ci și formulate în așa fel încât consumatorul să înțeleagă consecințele lor economice.

Rețineți că eventualele ambiguități vor fi interpretate în favoarea consumatorului.

Sursa: Europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal