Conform definițiilor și criteriilor minime obligatorii privind clasificarea structurii de primire turistice cu funcţie de cazare de tipul hotel 4* trebuie să îndeplinească urmăroarele cerințe:
Din punct de vedere al stării generale a clădirii:
- Să fie afișat firma luminoasă sau iluminată cu tipul, denumirea unității și însemnul distinctiv reprezentând categoria unității;
- Existența unui parcaj auto în folosința structurii de primire cu un număr de locuri de parcare minim 40% din numărul spațiilor de cazare cu locuri delimitate de parcare și dotat cu coșuri de gunoi;
- Să fie prevăzut cu rampă de acces al cărucioarelor pentru persoane cu disabilități locomotorii.
Din punct de vedere al organizării spațiilor și serviciilor aferente:
- Minim 15 spații de cazare;
- Suprafața minimă prevăzută holului de primire (recepție) este de 2 mp/spațiu de cazare;
- Program recepționer 24 ore;
- Existența personalului angajat cu atribuții de bagajist și comisionar-courier;
- Existența unui serviciul de securitate și pază;
- Hotelul trebuie să dețină un spațiu pentru administrație.
Din punct de vedere al instalațiilor:
- Să fie prevăzut cu sistem de climatizare/aer condiționat;
- Spațiile trebuie să fie izolate fonic;
- Existența minima a unei sursei principale privind iluminatul public;
- Existența unei surce individuale pentru fiecare loc (veioză sau aplică);
- Existența ascensoarelor la clădirile cu cel puțin P+2 și cu cel puțin 20 de spații de cazare.
Din punct de vederea al suprafeței minimă din cameră fără grup sanitar:
- Pentru cameră cu 1 loc, suprafața minimă 15 mp;
- Pentru cameră cu 2 locuri, suprafața minimă 18 mp;
- Pentru salonul din apartament, suprafața minimă 18 mp;
- Pentru dormitorul din apartament/garsonieră, suprafața minima 18 mp;
- Suprafața minimă a camerei de baie 4 mp;
- Înălțimea minima a spațiilor de cazare 2,8m;
- Culoarele și scările principale vor avea lățimea minimă de 1,40 m.
Din punct de vedere al numărului maxim de locuri dintr-o cameră și numărului maxim de locuri pentru un dormitor din apartament sau din garsonieră este de 2.
Din punct de vederea al dotării grupurilor sanitare:
- Pentru grupurile sanitare din incinta unei camera trebuie să dispună de următoarele:
- Oglindă;
- Coș pentru gunoi cu capac și sac menajer;
- Cuier;
- Perie și dezodorizant WC;
- Suport pentru prosoape;
- Uscător de păr;
- Săpun sau dozator cu săpun lichid;
- Hârtie igenică;
- Șampon, gel pentru duș, cască de baie;
- Mâner de sprijin pentru intrare-ieșire din cadă;
- Covoreș/prosop antiderapant sau alt echipament cu funcțiuni similare;
- 3 prosoape/persoană pentru față, picioare și baie;
- Halat de baie și papuci de unică folosință/ persoană.
- Pentru grupuri sanitare comune:
- Însemn pentru marcarea pe sexe;
- Oglindă;
- Coș pentru gunoi cu capac și sac menajer;
- Dozator cu săpun lichid;
- Prosop rolă din hârtie sau din pânză/uscător de mâini;
- Hârtie igenică;
- Perie și dezodorizant WC.
Din punct de vedere al dotării din camera:
- Camera să dețină mochetă/covoare;
- Husă de protecție pentru saltea;
- Noptiere însoțite de fotolii/scaune;
- Birou sau masă de lucru cu scaun;
- Serviciu de birou (mapă, plicuri cu antet, hârtie de scris, pix, etc.);
- Oglindă;
- Suport pentru bagaje;
- Cuier;
- Veioză/ aplică la capătul patului;
- Pahare;
- Scrumieră de masa pentru camerele și spațiile destinate pentru fumători;
- Televizor cu recepție canale TV;
- Minim 2 prize de alimentare cu energie și priză pentru conexiunea la internet sau sistem wireless;
- Telefon și minibar frigorific cu produse în cameră;
- Cearceaf și pernă mare pentru pat;
- Perdele și draperii sau alte mijloace obturate;
- Mijloace de protecție împotriva insectelor.
Alte criterii:
- Fax la recepție;
- Seif/posibilitatea de a depozita valori în camera sau încăperea dotată cu seifuri;
- Încasarea contravalorii serviciilor și prin mijloace electronice de plată (carduri);
- Spațiu amenajat cu computer și conexiuni pentru acces internet;
- Restaurant amplasat în structura de primire turistică;
- Bar de zi/café-bar;
- Spațiu pentru organizarea evenimentelor, întâlniri de afaceri, conferințe, congrese, etc. la hotelurile cu peste 100 de spații de cazare;
- Informații turistice și culturale;
- Acordarea de prim ajutor în caz de urgență/ trusă medical;
- Servicii de room-service;
- Servirea micului-dejun;
- Trezirea clienților la cerere;
- Primirea și transmiterea mesajelor și a corespondenței pentru turiști;
- Personalul care deservește turiștii să cunoască cel puțin o limbă străină de circulație internațională, în proporții de 50% din personalul de servire;
- Rezervare de bilete pe mijloace de transport;
- Serviciul pentru transport bagaje;
- Servicii de spălătorie/curățătorie.
InfoCons (www.infocons.ro), Asociație pentru Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!*