Cheltuieli şi rambursări

Costurile pot fi acoperite în două moduri:

1. Asiguratorul dumneavoastră poate acoperi costurile direct.

  • Acest sistem este valabil în cazul unităţilor medicale de stat, ceea ce înseamnă că nu acoperă tratamentele private.
  • Înainte de a pleca în străinătate pentru a urma un tratament, trebuie să obţineţi o autorizare din partea asiguratorului. Dacă acesta v-o acordă, va trebui să completaţi formularul relevant (formularul S2 pentru tratamente medicale planificate).
  • Costul tratamentului va fi acoperit integral de asigurator.
  • Problema rambursărilor este de obicei soluţionată la nivelul instituţiilor implicate, deci nu va trebui să plătiţi dumneavoastră tratamentul.

Totuşi, dacă sunteţi tratat într-o ţară în care pacienţii plătesc pentru serviciile medicale primite şi beneficiază apoi de rambursare din partea asiguratorului, va trebui probabil să suportaţi unele costuri. Ulterior, va trebui să înaintaţi o cerere de rambursare pe lângă autorităţile din ţara în care beneficiaţi de tratament. Acestea vă vor rambursa direct costurile suportate, la rata de care beneficiază şi cetăţenii ţării respective. De asemenea, puteţi înainta cererea de rambursare asiguratorului dumneavoastră, la întoarcerea acasă.

Dacă procentul de rambursare este mai mare în ţara în care sunteţi asigurat decât în ţara în care aţi primit tratamentul, aveţi dreptul să solicitaţi o rambursare suplimentară din partea casei dumneavoastră de asigurări de sănătate.

2. Puteţi plăti dumneavoastră tratamentul şi solicita ulterior rambursarea costurilor.

  • Această opţiune acoperă toţi furnizorii, din sectorul public şi privat.
  • Veţi beneficia de rambursarea costurilor tratamentului la ratele aplicabile în ţara de origine, dar numai dacă tratamentul respectiv este unul la care aveţi dreptul acasă.

S-ar putea să fie nevoie să solicitaţi autorizare prealabilă – consultaţi punctul naţional de contact.

Exemplul 1

Xavier vrea să beneficieze de tratament stomatologic (acoperit de asigurarea sa de sănătate) în statul membru Y. Totuşi, costul tratamentului în cealaltă ţară este mai ridicat decât în ţara de origine. Pentru că doreşte rambursarea integrală a costurilor, Xavier trebuie să solicite o autorizare prealabilă din partea asiguratorului. Odată obţinută această autorizare, el poate beneficia de tratamentul din străinătate fără a fi nevoit să plătească, deoarece aspectele legate de rambursarea costurilor vor fi soluţionate direct de instituţiile implicate.

Yvonne doreşte să beneficieze de acelaşi tratament stomatologic, în statul membru X, cât mai repede posibil. Yvonne consultă punctul naţional de contact pentru a afla dacă are nevoie de autorizare prealabilă şi i se spune că nu. Aşadar, ea poate merge la tratament în străinătate. Yvonne achită ea însăşi costurile tratamentului şi solicită rambursarea acestora la întoarcerea în ţară.

Exemplul 2

Agata va fi supusă unei intervenţii chirugicale complexe în statul membru Y. Operaţia va avea loc într-un spital care are contract cu sistemul public de sănătate. Întrucât această intervenţie face obiectul autorizării prealabile, indiferent pentru ce modalitate de plată se optează, Agata solicită autorizarea prealabilă şi are la dispoziţie două opţiuni: fie costurile sunt acoperite direct de către asigurator, fie solicită rambursarea lor la întoarcerea acasă.

Bernard va fi supus aceleiaşi intervenţii, dar într-un spital privat din statul membru Y. Şi el trebuie să solicite autorizare prealabilă, dar opţiunea plăţii directe nu se aplică în cazul său. Bernard trebuie să achite costul tratamentului şi să depună ulterior cerere de rambursare. În mod normal, va beneficia de rata de rambursare care se aplică în ţara de origine, pentru acelaşi tip de tratament.

Indiferent de varianta pentru care optaţi, casa de asigurări de sănătate nu vă poate refuza cererea de autorizare prealabilă, dacă:

  • tratamentul de care aveţi nevoie nu este disponibil în ţara dumneavoastră, dar este acoperit de asigurarea obligatorie de sănătate
  • în ţara de origine nu puteţi beneficia la timp de tratamentul necesar.

Pentru informaţii suplimentare despre costuri şi rambursări, contactaţi direct furnizorul de asistenţă medicală sau punctul naţional de contact din ţara UE în care doriţi să urmaţi tratamentul.

Sursa : ec.europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal