Dublu standard de calitate: din 104 produse studiate, 50% prezintă diferente!

dublu standard infocons

Conceptul „dublu standard al calității” presupune că același produs poate conține ingrediente diferite, în funcție de țara în care este comercializat.

InfoCons reprezentant al României, partener alături de reprezentanții Belgiei și Italiei, în cadrul proiectului European (ECO) privind combaterea dublului standard la produsele alimentare, aduce în fața consumatorilor centralizarea rezultatelor proiectului conform raportului anual din 2021.

Astfel, 104 produse au fost publicate pe platforma online interactivă a proiectului și comparate,. Produsele selectate pentru testare îndeplinesc următoarele criterii:

  • Vândute în minim 3 state member (România, Italia și Belgia);
  • Vândute sub aceeași marcă cu ambalaj identic sau foarte asemănător;
  • Consumatorii din UE asociază în general produsul cu o anumită compoziție și imagine, astfel aceștia nu se așteaptă ca un produs cu ambalaj identic să aibă o compozitie diferită.

Testările au fost realizate, în principal, sub forma unor comparații a:

  1. părții din față a ambalajului (cu scopul de a determina eligibilitatea produsului ce urma a fi testat),
  2. valorilor nutriționale

Din 104 produse studiate, toate având partea din față a ambalajului identică sau foarte asemănătoare, 52 de produse, reprezentand 50% au prezentat diferențe ce țin de tipul și cantitățile ingredientelor, precum și valorile nutriționale Dintre acestea:

  1. 45 de produse sau 43% prezintă ingrediente diferite;
  2. În 10 produse sau aproximativ 15% au fost identificate diferențe de cel putin 1% din cantitatea unui ingredient (aceste informatii sunt disponibile pentru doar 69 din cele 104 produse mentionate in acest raport, si procentajul identificat, a fost, prin urmare, calculat ca și procentaj a acestui grup mai mic de produse);
  3. În 39 de produse sau 37% au fost identificate diferențe de cel puțin 1g din cantitatea a cel puțin o valoare nutrițională sau a cel puțin 1kcal de energie;
  4. 52 de produse sau 50% nu prezintă niciuna dintre diferențele menționate anterior.

Diferențele amintite mai sus, sunt indicate prin simbolul , alături de mențiunea „ necesită mai multe informații”. Această mențiune apare ca urmare a unei lipse a justificării din partea producătorilor, astfel că nu este cunoscut dacă produsul conține diferenețele prezentate anterior din motive argumentate sau nu. Simbolul NU se referă la calitatea produsului.

Produsele cu  pot prezenta diferente, însă sub limita admisă de 1%/1g/1kcal.

Diferențele de 1g din cantitatea unui ingredient s-au regăsit într-un număr cuprins între 1 și 4 ingrediente. Diferențele referitoare la ingrediente au variat între minim 1g și maximum 11,4g, în timp ce diferențele referitoare la valorile nutriționale au variat între 1 kcal și  maximum 63 kcal

Diferențele cantitative  identificate pe baza produselor studiate, au variat de la 1% până la 22%.

Menționăm că pe parcursul efectuării testărilor, organizațiile partenere au observat diferențe între informațiile produsului așa cum se regăsesc pe website-urile supermarketurilor și cele regăsite pe ambalajul propriu-zis – deși acest aspect nu s-a regăsit în mod expres în scopul testărilor efectuate în cadrul proiectului.  Aceste diferențe pot induce în eroare consumatorii, influențându-le deciziile de cumpărare, presupunând că acestia achiziționează produsele respective din mediul online si nu prin a citi etichetele din supermarketuri.

Totodată, în anul 2017, InfoCons a realizat un studiu pe această temă, comparând etichetele acelorași produse din țară și din afară.

Studiul a fost efectuat pe baza a două tipuri de produse: băutură carbogazoasă și ciocolată. În ceea ce privește primul tip de produs (băutura carbogazoasă) s-au comparat etichetele din România cu cele din Spania și, respectiv, Marea Britanie. Au fost identificate diferențe precum: conținut de fructe, numeric aditivi sau cantitate de zahăr.

Pentru cel de-al doilea tip de produs (ciocolată), au fost comparată eticheta din România cu cea existentă în Spania. Diferențele dezvăluite prin studiul efectuat de InfoCons, au constat în  conținutul de proteine, de sare și de zahăr.

Întregul studio realizat de InfoCons poate fi consultat AICI.

 

Sorin Mierlea - presedintele InfoCons„Desi cumparam produse cu ambalaje identice, poate la un pret chiar mai mare, totusi calitatea acestora nu se compara cu a celor din alte tari. Dublul standard de calitate al produselor este o realitate cu care ne confruntam, de aceea consumatorul ar trebui sa fie informat, sa stie ce consuma sis a ia atitudine.”

Sorin Mierlea – Președinte InfoCons

 

 

 

Preluari Media:

Ziare.com:

  • https://ziare.com/arad/stiri-actualitate/alerta-infocons-dublu-standard-al-calitatii-din-104-produse-studiate-50-la-suta-prezinta-diferente-8635543

Turda News:

  • https://turdanews.net/alerta-infocons-dublu-standard-al-calitatii-din-104-produse-studiate-50-prezinta-diferente/

 

 

 

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal