Ce sunt achizițiile transfrontaliere?
Ori de câte ori cumperi un produs sau un serviciu dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, faci o achiziție transfrontalieră, indiferent dacă mergi în statul respectiv sau folosești internetul.
Care sunt cele mai importante drepturi atunci când cumperi dintr-un alt stat membru?
- Poți cumpăra orice de oriunde, fără discriminare, fără a plăti taxe vamale sau TVA suplimentar;
- Ai dreptul la informații corecte, de la cele care apar pe eticheta hainelor (compoziție, utilizare), la modul în care este afișat prețul;
- Nu trebuie să fii indus în eroare ori obligat să faci o achiziție;
- Ai dreptul la reparare, înlocuire și restituirea banilor, dacă produsul este defect;
- Orice produs vândut în UE trebuie sa fie sigur;
- Poți renunța la achiziția făcută, de exemplu, atunci când cumperi de pe internet;
- Când pleci în călătorie fie achiziționând pachet de servicii turistice, fie pe cont propriu, cu avionul, trenul sau autobuzul, ești protejat.
Atenție! Dacă drepturile tale nu sunt respectate, poți beneficia de informare și asistență oferită gratuit de Centrele Europene ale Consumatorilor – ECC-Net.
Ce este ECC-Net?
Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor funcționează la nivelul întregii Uniuni Europene. Fiecare Centru este cofinanțat de Comisia Europeană și de guvernele naționale. În fiecare Stat Membru, precum și în Norvegia și Islanda, există câte un Centru European al Consumatorilor care te poate sprijini și îți poate oferi consultanță acasă, pentru probleme întâmpinate în afara țării.
Ce poate face Centrul tău European al Consumatorilor?
- Informare: poți primi sfaturi cu privire la drepturile tale sau informații practice atunci când te deplasezi prin UE – de la închirierea unei mașini, rezervarea unui pachet de vacanță sau a unui zbor, la comanda unor produse online.
- Sprijin în soluționarea unei plângeri: dacă ai o reclamație împotriva unui comerciant dintr-un alt stat membru – de exemplu, soliciți să ți se dea înapoi o sumă la care comerciantul spune că nu ai dreptul, Centrul tău European se poate adresa sau poate solicita Centrului din celălalt stat să se adreseze comerciantului în numele tău, pentru a găsi o soluție amiabilă la problema ta.
- Consultanță: dacă o soluționare pe cale amiabilă nu este posibilă, ți se pot oferi sfaturi cu privire la ceea ce poți face în continuare – să apelezi la mediere, să folosești Procedura Europeană privind cererile cu valoare redusă (sub 2.000 de euro) sau să apelezi la un alt organism.
- Plângerea ta împotriva unei companii din UE poate fi preluată numai dacă ești rezident sau cetățean al unui stat membru al UE (plus Norvegia și Islanda) și dacă legislația comunitară este aplicabilă.
- Toate serviciile oferite de Centrele Europene ale Consumatorilor sunt gratuite.
Ce nu poate face Centrul tău European al Consumatorilor?
- Nu poate obliga comerciantul să acționeze – încearcă să-l convingă pe cale amiabilă (ceea ce reușește în cel puțin jumătate din cazuri!);
- Nu te poate reprezenta în mod legal (de exemplu, în instanță);
- Nu îți poate prelua plângerea dacă sediul comerciantului se află în statul tău;
- Nu poate interveni dacă sediul comerciantului se află în afara UE (de exemplu în Canada sau SUA).
Sursa: Europa.eu