Accesul consumatorilor la serviciile si aplicatiile dorite in mediul on-line

Toti cetatenii UE trebuie sa poata accesa si distribui orice informatii si trebuie sa poata utiliza, prin intermediul retelelor de comunicatii electronice, orice aplicatii si servicii doresc.

Trebuie respectate in acest context drepturile si libertatile fundamentale ale persoanelor fizice, garantate de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene si de Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si principiile generale ale legislatiei UE.

Din acest motiv, orice masura privind accesul la servicii si aplicatii sau utilizarea acestora de catre consumatori, susceptibila sa restrictioneze aceste drepturi sau libertati fundamentale, poate fi impusa de catre un stat membru numai daca este adecvata, proportionata si necesara intr-o societate democratica.

Autoritatile de reglementare din domeniul comunicatiilor electronice trebuie sa promoveze capacitatea tuturor cetatenilor UE de a accesa si distribui informatii, precum si de a utiliza aplicatii si servicii la alegere. Acest concept este cunoscut si sub numele de principiul `caracterului deschis si neutru al internetului`.

Aceste autoritati de reglementare au competenta sa stabileasca cerinte privind calitatea minima a serviciului, in cazul in care apar probleme privind protectia caracterului deschis al internetului. Pentru a preveni degradarea serviciului si obstructionarea sau incetinirea traficului in retele, statele membre se asigura ca autoritatile nationale de reglementare pot stabili cerinte privind calitatea minima a serviciului pentru intreprinderea sau intreprinderile care furnizeaza retele publice de comunicatii.

Orice consumator cu handicap trebuie sa beneficieze de aceleasi posibilitati de alegere a furnizorilor si a serviciilor de comunicatii electronice ca si majoritatea consumatorilor7.

In ceea ce priveste consumatorii cu deficiente de vaz sau de auz, furnizorii de servicii mass-media audiovizuale sunt incurajati sa asigure punerea treptata a programelor lor, de exemplu, filme, transmisii sportive, comedii de situatie, documentare, programe pentru copii sau piese de teatru, precum si a comunicatiilor comerciale, la dispozitia acestora. Aceasta obligatie se aplica indiferent de tipul serviciului si al platformei de furnizare a serviciului, cu conditia ca aceasta din urma sa se bazeze pe retele de comunicatii electronice si sa acopere, prin urmare, si serviciile mass-media audiovizuale achizitionate online.

Minorii sunt protejati de programele mass-media audiovizuale si de comunicatiile comerciale care le pot afecta in mod grav dezvoltarea fizica, mentala si morala. Astfel de continuturi pot fi puse la dispozitie online in UE numai daca sunt solicitate in mod explicit si numai astfel incât minorii sa nu poata vedea sau auzi, in mod normal, serviciile respective.

Incitarea la ura pe criterii de rasa, sex, religie sau nationalitate este interzisa in serviciile mass-media audiovizuale. Guvernele trebuie sa se asigure ca programele mass-media audiovizuale si comunicatiile comerciale audiovizuale online nu contin astfel de incitari.

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

Sursa: www.ec.europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal