Eticheta ecologica a Uniunii Europene (Floarea Europeana), creata de catre Comisia Europeana in anul 1992, este o schema unica de certificare pentru a ajuta consumatorii sa distinga produsele si serviciile verzi, care nu afecteaza mediul.
Un domeniu de interes general este si acela al siglei ecologice, Comisia Europeana a acordat o importanta atentie acestui domeniu, dovada fiind si comunicatul de presa dat de catre aceasta, prin care se enumera motivele care au stat la baza deciziei de a introduce pe piata acest tip de sigla.
Sigla ecologica a fost introdusa pe piata inca din anul 2010, insa a fost amanata punerea ei in aplicare, pentru a acorda posibilitatea agenților economici de a se adapta noilor norme europene si pentru a permite o perioada de tranzitie.
Eticheta reprezinta o schema facultativa, menita sa incurajeze comercializarea de bunuri si de servicii, cu un impact cat mai redus asupra mediului, reprezentand de asemenea, un element vizual usor de identificat de catre consumatori.
In anul 1992 au fost stabilite primele tipuri de produse care pot beneficia de aceasta eticheta.
Schema de acordare a acesteia a fost modificata de-a lungul timpului, in anul 2000, prin Regulamentul Nr. 1980/2000 al Parlamentului şi Consiliului European din 17 iulie 2000, privind stabilirea unei scheme de acordare a etichetei ecologice comunitare, a fost transpus în legislatia din tara noastra prin intermediul HG nr. 189/28.02.2002 (abrogat prin) HG nr. 236/07.03.2007 (publicat în Monitorul Oficial nr. 184 din 16/03/2007), ce a stabilit sistemul revizuit de acordare a etichetei ecologice.
Eticheta ecologica poate fi definita ca fiind un simbol grafic sau un text descriptiv care este aplicat pe ambalaj, produs, sau orice alt tip de document care insoteste produsul si care poate sa ofere toate informatiile referitoare la criteriile ecologice ale produsului in cauza.
Scopul introducerii etichetei ecologice este de a promova produsele care au un impact redus asupra mediului, etichetarea ecologica fiind o acţiune voluntara.
Pot beneficia de eticheta ecologica toate produsele si serviciile cu cateva exceptii, printre care:
- substantele sau preparate clasificate ca fiind foarte toxice, toxice, daunatoare mediului, cancerigen, precum si bunurile fabricate prin procedee care pot dauna consumatorului si mediului in conditii normale de utilizare;
- produsele alimentare, bauturile, produsele farmaceutice;
In tara noastra, pentru implementarea schemei de etichetare ecologica, a fost infiintata Comisia Nationala pentru Acordarea Etichetei Ecologice, organ consultativ cu rol în luarea deciziilor privind acordarea etichetei ecologice.
Pentru a obtine eticheta ecologica, agentii economici trebuie sa urmeze o anumita procedura.
Astfel, este necesara:
- solicitarea etichetei ecologice la Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor care reprezinta autoritatea competenta;
- realizarea incercarilor pe produse de catre institutile specializate recomandate de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor si/sau de catre alte institute care detin laboratoare acreditate;
- evaluarea performantelor produsului de catre autoritatea competenta in colaborare cu Comisia Nationala pentru Acordarea Etichetei Ecologice in luarea deciziilor privind acordarea etichetei ecologice;
- solicitarile pentru acordarea etichetei ecologice sunt supuse platii unui tarif cuprins intre 300 si 1300 de euro;
Ulterior obtinerii acestei etichete, agentii economici sunt obligati la plata unui tarif anual pentru utilizarea ei.
Astfel, tariful anual este egal cu 0,15% din volumul anual al vanzarilor produsului care a obtinut eticheta ecologica in cadrul comunitatii.
Sigla naţionala ,,ae`, specifica produselor ecologice, alaturi de sigla comunitara sunt folosite pentru a completa etichetarea, in scopul identificarii de catre consumatori a produselor obţinute in conformitate cu metodele de productie ecologica.
Aplicarea logoului UE pe produsele alimentare preambalate este obligatorie incepand cu data de 1 iulie 2010. Utilizarea acestuia ramane opţională pentru produsele importate. Folosirea logoului comunitar UE trebuie sa fie insotita de indicarea locului de producere al materiilor prime agricole. Aceasta indicaţie poate fi de forma 'UE', 'non-UE' sau / si numele statului membru UE sau din afara UE, unde au fost obtinute produsul sau materiile prime ale acestuia. Logoul comunitar ofera recunoasterea produselor certificate ecologic in intreaga Uniune Europeana.
Consumatorii care cumpara produse care poarta sigla nationala şi logo-ul comunitar pot avea încrederea ca:
- cel puţin 95% din ingredientele produsului au fost obtinute in conformitate cu metoda de productie ecologica;
- produsul respecta regulile de productie ecologica.
In plus, produsul poarta numele producatorului, procesatorului sau vanzatorului si numele sau codul organismului de inspecţie si certificare.
InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!*
*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom