Dacă aveți angajați, trebuie să cunoașteți normele de bază privind timpul de lucru și să garantați standardele minime prevăzute de directivele UE. Trebuie să respectați normele vizând durata minimă de odihnă zilnică și săptămânală, pauzele, munca pe timp de noapte, concediul anual, precum și durata maximă a timpului săptămânal de lucru.

Timpul de lucru și timpul de odihnă

Ca angajator, trebuie să vă asigurați că durata medie a timpului săptămânal de lucru pentru angajații dumneavoastră, inclusiv orele suplimentare, nu depășește 48 de ore pe o perioadă de referință de până la 4 luni. La fiecare 7 zile, pe o perioadă de referință de 2 săptămâni, trebuie să le acordați angajaților cel puțin 24 de ore de odihnă săptămânală neîntreruptă. De asemenea, aceștia trebuie să beneficieze de cel puțin 11 ore consecutive de odihnă zilnică.

Pauzele

Dacă angajații dumneavoastră lucrează peste 6 ore pe zi, trebuie să vă asigurați că beneficiază de o pauză (a cărei durată este prevăzută de contractele colective sau de legislația națională).

Concediul anual

În afară de perioadele zilnice și săptămânale de odihnă, angajații dumneavoastră au dreptul la cel puțin 4 săptămâni de concediu plătit pe an. Concediile nu pot fi înlocuite de o indemnizație financiară, decât în cazul în care raportul de muncă a încetat înainte ca angajatul să își poată lua tot concediul anual la care are dreptul.

Citește și:

-Vrei să pleci în concediu? Iată câteva sfaturi!

-Află mai multe despre viitoarea ta destinație de pe pagina noastră cu informații!

Munca pe timp de noapte

Se consideră că angajații dumneavoastră prestează muncă de noapte dacă lucrează cel puțin 3 ore din norma zilnică (sau o anumită proporție din timpul anual de lucru într-un interval de 7 ore definit de legislația națională) între orele 24:00 și 05:00.

În medie, lucrătorii din schimbul de noapte nu pot munci mai mult de 8 ore din 24. Dacă munca implică anumite riscuri sau eforturi fizice sau mintale majore, trebuie să vă asigurați că limita de 8 ore din 24 nu este depășită.

Lucrătorii din schimbul de noapte trebuie să beneficieze de controale medicale gratuite care să respecte confidențialitatea, atât în momentul în care încep munca de noapte, cât și la intervale periodice după aceea. Angajații care au probleme de sănătate din cauza faptului că lucrează în timpul nopții trebuie să fie transferați, în măsura posibilului, la munca de zi.

Excepții de la obligațiile privind timpul de lucru

Sunt posibile anumite derogări de la obligațiile privind timpul de lucru, dacă legislația națională permite acest lucru.

Dacă timpul de lucru al angajaților dumneavoastră nu este măsurat sau predeterminat (ca, de exemplu, în cazul cadrelor de conducere), s-ar putea să nu fie nevoie să respectați obligațiile privind timpul de lucru.

Dacă munca necesită continuitatea prezenței, serviciului sau producției, puteți amâna perioadele de odihnă ale personalului dumneavoastră. Acest lucru se aplică în cazul angajaților din:

  • spitale sau instituții similare
  • servicii de pompieri și protecție civilă
  • sectoarele în care munca nu poate fi întreruptă din motive tehnice
  • agricultură.

Dacă legislația națională prevede acest lucru, puteți încheia un acord cu membrii personalului pentru a le permite să lucreze peste limita de 48 de ore. Angajații dumneavoastră pot refuza să semneze un astfel de acord sau îl pot revoca în orice moment. Ca angajator, trebuie să le respectați decizia și să nu îi prejudiciați în niciun fel din acest motiv. Trebuie să țineți evidențe actualizate ale tuturor lucrătorilor care efectuează o asemenea muncă. Această excepție se aplică numai în ceea ce privește limita de 48 de ore, nu și pentru alte reguli referitoare la timpul de lucru.

Citește și:

-Numere utile pentru consumatori.

Sursa: europa.eu

Citește și:

– Ia atitudine și direcționează 2%!

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal