Creditul ipotecar vă permite să vă cumpărați o locuință. Ipotecile sunt oferite de bănci, societățile de construcții și alte tipuri de creditori și sunt deseori garantate cu proprietatea achiziționată.

În comparație cu creditul de consum, creditul ipotecar are o rată a dobânzii mai mică și o perioadă de rambursare mai mare. În schimb, dacă nu vă puteți plăti ratele, iar ipoteca a fost garantată cu proprietatea achiziționată, creditorii pot să profite și să revândă locuința pentru a achita împrumutul.

Citește și:

Problemele medicale minore pot deveni periculoase – Căzăturile

Băncile au libertatea de a accepta sau nu o cerere de credit ipotecar. Înainte de a vă oferi un împrumut, creditorul trebuie să vă evalueze bonitatea, adică să stabilească dacă vă permiteți creditul respectiv.

În principiu, puteți obține un credit imobiliar și de la creditori cu sediul în alte țări din UE. Totuși, țara în care locuiți, în care lucrați sau în care se află proprietatea poate influența modul în care creditorul evaluează cererea dumneavoastră.

Prin urmare, este foarte important să înțelegeți cum vă este evaluată bonitatea.

Evaluarea bonității

Înainte de a accepta să vă ofere un împrumut, creditorii trebuie să vă evalueze bonitatea. În acest scop, vor lua în calcul mai multe criterii, printre care:

  • situația dumneavoastră financiară (active, datorii, etc.)
  • valoarea proprietății cu care este garantat împrumutul.

Prin urmare, vi se va cere să vă comunicați veniturile, pentru a-i permite creditorului să verifice dacă aveți capacitatea de a rambursa împrumutul.

Creditorul vă poate oferi un credit ipotecar doar dacă evaluarea sa arată că sunteți în măsură să îl rambursați.

Băncile refuză deseori să acorde credite persoanelor care doresc să cumpere proprietăți în alte țări sau persoanelor ale căror surse de venituri sau locuri de reședință nu se află în țara în care este situată banca. Totuși, ele nu îi pot discrimina pe cetățenii UE exclusiv pe motiv de naționalitate.

Citește și:

Corpul european de solidaritate: oportunități pentru tineri

În cazul în care considerați că o bancă v-a discriminat din cauza naționalității:

  • contactați biroul de reclamații al băncii pentru a obține o declarație oficială scrisă, care să vă prezinte motivele refuzului
  • dacă refuzul se bazează exclusiv pe naționalitate, cereți sfaturi sau asistență de la FIN-NET (Rețeaua de soluționare a disputelor financiare), care are rolul de mediator în conflictele dintre cetățeni și furnizorii de servicii financiare, precum băncile. FIN-NET.

Informații de bază pentru a evalua și compara ofertele

Vă recomandăm să comparați ofertele de la diverși creditori înainte de a lua o decizie privind un credit ipotecar. Când vă face o ofertă fermă, creditorul trebuie să vă pună la dispoziție și fișa europeană de informații standardizate (FEIS). Acest document standard este menit să vă ofere informații cât mai complete privind termenii și condițiile creditului ipotecar oferit.

FEIS oferă următoarele informații:

  • valoarea împrumutului
  • durata împrumutului
  • tipul de dobândă
  • suma totală care trebuie rambursată
  • dobânda anuală efectivă (DAE): un număr reprezentând costul total al împrumutului, exprimat ca procentaj anual; DAE este indicată pentru a vă ajuta să comparați diferite oferte
  • toate costurile care urmează a fi plătite, periodic sau o singură dată
  • numărul, frecvența și valoarea tuturor plăților
  • informații privind condițiile de rambursare anticipată și cheltuielile pe care va trebui să le suportați dacă decideți să achitați împrumutul înainte de data prevăzută
  • în cazul contractării unui împrumut în valută: exemple care explică efectele potențiale ale modificării cursului de schimb asupra creditului ipotecar.

FEIS vă permite astfel să comparați ofertele de la diferiți furnizori de credite pentru a o selecta pe cea care vi se potrivește cel mai bine. Dacă nu ați primit acest document din partea furnizorului de credit, îl puteți solicita.

Sursa: Europa.eu

Citește și:

Nu te lasa furat!

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal