De ce este bine să iubim fructele și legumele urâte pentru mediu, economie și omenire? Este zis adesea că “frumusețea stă în ochii privitorului`, sau chiar și “ce-i frumos și lui Dumnezeu îi place`. Dar când vine vorba de legume sau fructe, o treime din ele nu ajung nici măcar până la rafturile magazinelor pentru că sunt respinse de la drumul lor din fermă/de la cultivator către magazin.

Deși supermarketurile au un rol major în asta, trebuie să ne oprim și să ne analizăm un pic și pe noi înșine. Am alege mărul mat de formă ovală, sau oare ne-am arunca mâna către mărul perfect rotund și lucios? Unul din mere cu siguranță ar da bine într-o poză pentru Instagram, dar în final, amândouă ar avea același gust bun și ne-ar satisface foamea.

Mai mult de 180 de milioane de oameni suferă de foame în fiecare zi, în timp ce lumea ca un întreg risipește sau pierde o treime din ceea ce este produs. În cazul legumelor și fructelor,aproape jumătate din cantitate (45%) este risipită.

În prezent, cu atâtea schimbări extreme de vreme și schimbări în climat, `salvarea` fructelor și legumelor care arată… inestetic, nu este doar o problema de etică, ci și o problema de resurse. Este nevoie de 13 litri de apă pentru a crește 1 roșie și de 50 de litri de apă pentru a produce o portocală.

Mai este nevoie și de semințe, pământ și muncă fermierilor. Toate aceste resurse sunt irosite când tot rodul muncii este pierdut.

Haideți să citim poveștile morcovului, a bananei și a cartofului.

Povestea morcovului

Un morcov întâlnește multe obstacole chiar și dinainte de a ajunge în supermarket. Trebuie să treacă de cerințele riguroase și rigide ale magazinelor atunci când vine vorba de legume și fructe. Uneori, morcovii trebuie să treacă printr-un senzor fotografic care îi analizează pentru defecte estetice. Dacă aceștia sunt ușor îndoiți, au o culoare portocalie mai închisă, au vreo pată sau sunt rupți, sunt mutați în grămada destinată hranei pentru animale. În total, în jur de 25-30% din morcovi nu ajung în magazine din cauza defectelor fizice sau estetice. La piețele fermierilor sau la magazinele agricole, vânzările de morcovi pot ocoli unele dintre standardele estetice stricte pe care le au supermarketurile, dar ați cumpăra un morcov cu aspect netradițional?

Povestea bananei

Bananele sunt un fruct deosebit de fragil. Chiar dacă ajung la magazinele alimentare sau la piețe, felul în care sunt stivuite sau modul în care au fost ambalate pot deteriora aceste produse. Manipularea bananelor poate avea un impact negativ asupra aspectului lor și poate face ca fructele să se strice mai repede. În consecință, consumatorii nu sunt dornici să cumpere produse care sunt prea coapte, moi, decolorate sau deteriorate. Așadar, iată un sfat pentru dumneavoastra.: Dacă intenționați să mâncați fructul în aceeași zi, cumpărați-l pe cel care este deja copt. Dacă nimeni nu le alege, vor ajunge în gunoi.

Si daca tot veni vorba de banane, InfoCons vă invită să accesați linkul de mai jos pentru a descoperi calatoria bananei.

Povestea cartofului

Unele alimente precum cartofii se pierd sau irosesc atunci când sunt procesate în alte tipuri de alimente. De exemplu, cartofii destinați să fie cartofi prăjiți, pot fi irosiți în faza în care sunt tăiați în fâșii. Aceste benzi se rup ușor în timpul etapelor de procesare și ambalare. Bucățile sparte sunt apoi deseori aruncate, deoarece de obicei este mai ieftin să le aruncăm decât să le refolosim. Alți cartofi care se deteriorează în faza de încărcare sau de transport sunt excluși înainte de a ajunge chiar și la fabrica de ambalaje.

Faceți loc în inima voastră pentru fructele/legumele urâte, astfel încât să umple stomacul și nu depozitele de deșeuri. Opriti risipa alimentară!

InfoCons acordă o atenție deosebită risipei alimentare și vă îndeamnă să fiți un adevărat consumator european.

Sursa: Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite

Respect mâncării!

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal