COVID-19: Comisia oferă orientări privind drepturile pasagerilor din UE

Ca parte a eforturilor noastre de a atenua impacturile economice ale pandemiei de COVID-19, Comisia a publicat astăzi orientări pentru a se asigura că drepturile pasagerilor din UE sunt aplicate în mod coerent în întreaga UE.

Guvernele naționale au introdus diferite măsuri, inclusiv restricții privind călătoriile și controale la frontiere. Scopul acestor orientări este de a-i asigura pe pasageri că drepturile lor sunt protejate.

Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: `Având în vedere extrem de numeroasele anulări și întârzieri cu care se confruntă pasagerii și operatorii de transport din cauza pandemiei de COVID-19, Comisia dorește să ofere securitate juridică în privința modalităților de aplicare a drepturilor pasagerilor din UE. În cazul anulărilor, furnizorul de servicii de transport trebuie să ramburseze sau să redirecționeze pasagerii. Dacă pasagerii înșiși decid să își anuleze călătoriile, rambursarea prețurilor biletelor depinde de tipurile de bilete, iar societățile de transport pot oferi bonuri menite a fi utilizate ulterior. Orientările de astăzi vor oferi securitatea juridică necesară pentru aplicarea în mod coordonat în Uniune a drepturilor pasagerilor din UE. Monitorizăm în continuare această situație care se schimbă rapid și, dacă va fi necesar, vor fi luate măsuri suplimentare.`

Aceste orientări vor ajuta pasagerii, industria și autoritățile naționale în această situație fără precedent, cu restricții semnificative pe care le-au impus guvernele naționale în privința călătoriilor pasagerilor și cu efecte de domino asupra serviciilor de transport din întreaga UE. Se preconizează că, datorită clarității oferite, orientările vor contribui la reducerea costurilor suportate de sectorul transporturilor, care este grav afectat de pandemie. Orientările se referă la drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu autobuzul/autocarul sau cu vaporul, pe mare și pe căi navigabile interioare, precum și la obligațiile corespunzătoare care le revin operatorilor de transport.

De exemplu, pasagerii ale căror călătorii sunt anulate pot alege între rambursarea prețurilor biletelor și redirecționarea pentru a ajunge mai târziu la destinația finală. Totodată, orientările precizează că circumstanțele actuale sunt `extraordinare`, consecința fiind că nu pot fi invocate anumite drepturi, cum ar fi despăgubirea în cazul anulării unui zbor cu mai puțin de două săptămâni înaintea datei plecării.

Context

Uniunea Europeană este singura zonă din lume în care cetățenii sunt protejați de un set complet de drepturi ale pasagerilor, indiferent dacă aceștia călătoresc cu avionul, cu trenul, cu autobuzul, cu autocarul sau cu vaporul. Operatorii de transport trebuie să ofere rambursări (restituirea prețurilor biletelor) sau redirecționări pasagerilor cărora le-au fost anulate călătoriile. De asemenea, operatorii de transport trebuie să ofere mese și cazări. În ceea ce privește despăgubirile, regulile diferă în funcție de modurile de transport.

Sursa : europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal